Avatar billede sup Nybegynder
20. juni 2005 - 13:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Generalt for mørk udskrift på print!

Hej Eksperter.
Jeg har oprettet spørgsmålet her under Photoshop, da jeg regner med de fleste herinde har erfaring når det drejer sig om billeder til print. Jeg har selvfølgelig kigget i diverse spørgsmål allerede stillet af tidligere brugere, men har ikke kunne finde nogen løsning som hjalp i mit tilfælde.

Vores printer på mit arbejde er en Color LaserJet 3500, men vores problem er at print af billeder kommer generalt ud for mørke i farverne.

Jeg har prøvet forskellige ting. Kalibreret printeren, hentet color profile fra HP's site og tilføjet den, men ingen forbedringer. Jeg kan selvfølgelig gå ind og gøre billedet lysere, men det er jo ikke helt meningen. Skærmen har jeg også kalibreret, selvom jeg ikke tror det er det som er problemet. Om jeg printer i CMYK eller RGB giver sammme resultat, men jeg mener jeg læste på HP's site at når man bruger PCL printer driveren bruges RGB farver uanset farve formatet.

Er der nogen som har nogle ideer som jeg ikke lige har prøvet eller tænkt på?

m.v.h
Sup.
Avatar billede mtj111 Novice
20. juni 2005 - 13:06 #1
Hej

Jeg har samme problem, og den eneste måde vi kan omgå dette "problem" ved er under printerindstillingerne (altså Filer > Udskriv > Indstillinger, i alle programmer) kan man vælge lystyrke f.eks +10.

Hvis din printer har brug for en lystyrke +15, så kan du ved nogle printere opretter en indstillings fil, som automatisk laver lystyrke +15 hver gang du printer ud

Michael ;-)
Avatar billede sup Nybegynder
20. juni 2005 - 13:12 #2
Hej Michael.

Tak for tipset, men jeg synes ikke jeg kan finde den indstilling i f.eks Word hvis jeg hiver mit billede derind.

Sup.
Avatar billede hcma Novice
20. juni 2005 - 13:31 #3
Hvis du har Adobe PS, har du også Adobe Gamma  (ligger i kontrolpanelet)
1. Sæt din farveprofil til Adobe RGB (1998)
2. Print så et referencebillede ud (gerne noget i stil med TV's prøvebillede)
3. Lig det ved siden af din skærm
4. Hop ind i Kontrolpanel -> Adobe Gamma og følg guiden der og indstil dine farver til du er tilfreds.
5. Print så det samme billede ud igen og sammenlign med din skærm
6. og på den igen hvis det kræver yderligere justeringer.
Avatar billede hcma Novice
20. juni 2005 - 13:32 #4
skulle have været et svar
Avatar billede hcma Novice
20. juni 2005 - 13:33 #5
hov!!  hvis du ikke har Adobe PS, må du prøve dit frem i skærmens indstillinger.
Avatar billede sup Nybegynder
20. juni 2005 - 13:40 #6
Det vil jeg selvfølgelig prøve Catbody, så godt du havde svaret på et andet spørgsmål med samme tip. Jeg har rodet med Adobe Gamma indstillingerne efter jeg så dit tip, men synes ikke rigtig det gjorde det store. Men det er sikkert mig som ikke har fundet logikken endnu! :-)

Men gør min skærmkalibrering noget ved selve billede filen?
Jeg tænker nemlig her på når man tager digital billeder er det jo ofte en farve profil integreret i billedet. Har min skærmkalibrering så overhovedet noget af sige
når jeg bare vil printe billedet!

m.v.h.
Sup.
Avatar billede sup Nybegynder
20. juni 2005 - 14:04 #7
Jeg har afvist dit svar indtil videre catbody, indtil jeg ved noget mere omkring hvad den skærm kalibrering gør! og om den overhovedet gør noget ved selve filen.

For hvad nu hvis jeg printer fra en anden maskine? skulle printet så ikke gerne blive det samme.

Jeg må rode lidt ved med dit tip catbody, jeg skal nok spørge om et nyt svar hvis det lykkes! :-)

m.v.h.
Sup.
Avatar billede sup Nybegynder
21. juni 2005 - 13:44 #8
Er der ikke en som kan komme med en kommentar til skærmkalibreringen!

Jeg kan godt se ideen med skærmkalibreringen, hvis skærme viser forskellige farver!
Men hvordan har det forbindelse til selve printet? det kan min logik ikke lige fatte :-)

Jeg tænker stadig på når jeg printer et billede fra 2 forskellige maskiner, om så ikke printet er det samme?

Sup
Avatar billede sup Nybegynder
22. juni 2005 - 10:43 #9
Må nok bruge en livline og ringe til en ven! :-)

Tak til mtj111 og catbody for kommentarer og svar.

m.v.h.
Sup
Avatar billede mtj111 Novice
22. juni 2005 - 11:20 #10
Det var så lidt!

Michael :-)
Avatar billede hcma Novice
23. juni 2005 - 11:16 #11
hver printer har sin helt egen fortolkning af farverne.
De forskellige printerproducenter har forskellig opfattelse af hvad der er bedst m.h.t. antal patroner, måden blækket påsprøjtes, teknologi o.s.v. og desværre også fra model til model.
Så når man har lavet sin kalibrering, gælder den kun for 1 skærm til 1 printer
Avatar billede sup Nybegynder
23. juni 2005 - 11:37 #12
Hey catbody.

Tak for kommentaren. Så det du siger er at kalibreringen af skærmen har noget at sige når der printes!

Det vil altså sige at mine 15 brugere kan få 15 forskellige print hvis de printer den samme fil på samme printer? hvis deres skærme er kalibreret forskelligt!

Det lyder wird! :-) Jeg troede det var derfor man integrerede en farve profil i billedet for at undgå det problem, eller tager jeg fejl!

Sup