Avatar billede micplus Nybegynder
19. juni 2005 - 18:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

install af Win2000 efter XP

Hej,

jeg har en maskine med 2 hd : c+d. Mit styresystem er XP home (oem, så der ligger en recovery på c-drevet, og _ikke_ en XP-cd)

Jeg er dog ikke tilfreds med min XP - så nu vil jeg, baseret på tidligere erfaring, prøve lykken med win2000.

Men ... jeg vil jo gerne, at jeg (for at være sikker) kan installere dette på D-drevet istedet, således at jeg, hvis nødvendigt, kan vende tilbage til min XP installation.

Er det muligt at have XP installeret på C - og 2000 på D .. gerne med en bootmenu ? Det vil jo nok ik' være et problem, hvis man starter med install af 2000 - men hvordan, når det nu er XP der allerede er installeret ??
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. juni 2005 - 19:13 #1
Tag en backup af ntldr og ntdetect.com, begge ligger i roden af c-drevet. Efter opstart af win2k kopierer dem tilbage. Så bør begge systemer kunne boote op uden problemer
Avatar billede scaniav8 Nybegynder
19. juni 2005 - 19:57 #2
Der er en fil C:\boot.ini der styrer din boot sektion..!
Du burde kunne tilføje adressen til dit WinXP styresystem når du har installeret dit Windows 2000...
Avatar billede micplus Nybegynder
19. juni 2005 - 21:46 #3
Er der en idé om, hvordan denne boot.ini skal se ud ? Skal den være på C eller D

(jeg har tidligere prøvet en install UDEN et tage kopi af de 2 ksoren nævner - og det gik galt! .. jeg var nødt til at lave en 'recovery' af XP, hvilket jeg helst vil undggå igen)

Afventer evt. input - og prøver så imorgen eller Tirsdag - derefter skal jeg nok vende tilbage med resultatet :)
Avatar billede micplus Nybegynder
19. juni 2005 - 23:25 #4
som jeg læser det...

1) backup ntldr + ntdetect.com
2) installer 2000 på D-drev
3) kopier ntldr + ntdetect.com tilbage til C (??)
4) ændre boot.ini (på C)

korrekt ? som sagt har jeg prøvet før, men tab af alt data, så.....

Én der kan fortælle hvordan boot.ini skal se ud ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. juni 2005 - 11:19 #5
Her står (også) noget om det:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#bootini_mangler

samt citat fra http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;289022

Sample Boot.ini File
This is a sample of a default Boot.ini file from a Windows XP Professional computer.
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
This is a sample of the above Boot.ini file with a previous installation of Windows 2000 on a separate partition.
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. juni 2005 - 11:20 #6
PS.der kommer ingen mails fra Eksperten iøjeblikket pga. fejl fra E's side så der ka gå lidt tid inden der blir svaret...
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. juni 2005 - 11:22 #7
Du kan også være så heldig, at win2k selv indsætter sig i boot.ini under installationen
Avatar billede micplus Nybegynder
25. juni 2005 - 09:04 #8
Ok, det virker så ikke at installere 2000 efter at XP er installeret. Jeg har derfor installeret 2000 på en anden HD. Hvordan sætter jeg denne op :
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
Således a XP booter på C - og 2000 på D ...

... hvis det altså er muligt ?
Avatar billede micplus Nybegynder
25. juni 2005 - 10:06 #9
OK, det lykkedes....

Smider i lige nogle svar folkens ?
Avatar billede daque Nybegynder
08. juli 2005 - 15:40 #10
Tjaa ser ud som om du løber en i problemer min ven. For Windows er jo som sagt et Microsoft produkt og de kan ikke lave noget ordentligt, derfor ville der fremkomme nogle fejl, når du kører Windows 2000 og du skal være opmærksom på følgende:

Windows skal generelt altid Ligge på den første partition du laver, ofte C drevet, hvis du derimod ligger Windows på et andet drev, som ikke er den første oprettede partition, søger Windows efter nogle filer på C-drevet, selvom Windows er installeret på D drevet.

Derefter kan der så komme en fejl, som fx. Windows kan ikke finde filen Ntoskrnl og der dukker en sort skærm op og du kan ikke gøre noget.

Det i hvert fald noget min erfaring siger mig.
Avatar billede micplus Nybegynder
18. august 2005 - 00:14 #11
prøver igen ... svar ??
Avatar billede micplus Nybegynder
01. september 2005 - 22:49 #12
rykker lige igen for nogle svar - ellers går de til et godt formaål : min egen lomme ;)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. september 2005 - 08:48 #13
ping (deles mellem flere - incl dig selv?)
Avatar billede micplus Nybegynder
21. september 2005 - 22:03 #14
lukker