Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 14:46 Der er 44 kommentarer

Lydkort...

Hejsa...

Jeg har lige sat mit nye Soundblaster lydkort i. Problemet er at den af en eller anden grund slet ikke vil afspille noget lyd overhovedet.

Mit gamle lydkort sad i en sort port helt nede i bunden. Der passer soundblaster kortet ikke i, men passede derimod i en af de 3 hvide porte der sidder over. Her satte jeg det så i.

Har jeg gjort noget forkert siden den slet ikke vil spille nogen lyd ?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. april 2001 - 14:48 #1
har du installeret drivere og software? har du en højtaler nede i systray? har du checket at mute ikke er enabled?
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 14:51 #2
Drivere og software er installeret.

Det er en grå kasse med en næsten usynlig gul højtaler på...den hedder Creative Mixer.

Når jeg åbner den får jeg beskeden: \"No Mixer device is loaded. Mixer will now exit!\"
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 14:57 #3
Prøvede netop at geninstallere softwaren og får nu fejlebeskeden med noget med: SBPCI device routed wrong.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. april 2001 - 15:03 #4
har du nogen udråbstegn i egenskaber for system?
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 15:04 #5
Prøv at sætte Lydkortet i en af de andre PCI slots.
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 15:08 #6
kimrosgaard-> Ja ud for mit lydkort. Den anbefaler at geninstallere driverne og det er gjort.

makse-> Prøver lige..
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. april 2001 - 15:12 #7
prøv evt. at gå i bios og check at PnP OS er sat til disabled og at ressourcer ikke er sat til auto! hvis den er sat til auto skal den sættes til manuel!
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 15:20 #8
Hvis det stadigvæk ikke virker, så prøv i Enhedshåndtering at D-klikke på \'Computer\'
Der kan du så se en oversigt over IRQ,DMA,I/O og hukommelse, og hvor konflikten forekommer.
Avatar billede zhark Nybegynder
06. april 2001 - 15:31 #9
Når du \"flytter\" lydkort skal du først slette det, lukke PC og flytte lydkort. Hold dig fra PCI slot lige under AGP slot. Måske skal du have nye drivere til mobo med PCI routering!
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 15:40 #10
Intet hjalp.

Efter en ny geninstallation for jeg følgende fejl under installastion og opstart:

SBPCI interrupt has been routed incorrectly by the system. AudioPCI inactive. Use Automatic settings in the device manager.

Ved start af Creative Configurator komme fejlen:

Runtime Error C:\\sti

Abnormal Program Termination

Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 15:46 #11
Hvis dit bundkort er med VIA Chipset, skal du havde installeret VIA IRQ Routing driveren.
Kan hentes her:
http://www.via.com.tw/drivers/NIRQ-13A.ZIP
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 15:47 #12
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
06. april 2001 - 16:51 #13
hvilke lydkort er det du har??....
Avatar billede teknik Juniormester
06. april 2001 - 18:01 #14
Kunne være dit gamle lydkorts installation, som laver \"ged\".

Hvis du har en \"set blaster\" linie i din autoexec.bat, så prøv at deaktivere den gøres ved at rette linien fra
set blaster ..osv.
til
rem set blaster ..osv.
på den måde kan du let aktivere den igen.

Det samme gøres ved evetuelle kald af din gamle lydkortssoftware i cofig.sys og autoexec.bat

Hvis du ser dit gamle lydkort i enhedshåndtering så \"fjern\" det.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 23:15 #15
teknik-> Det virker heller ikke efter at have formateret harddisk.

cyber_freak-> PCI128

makse-> Mit bundkort er med VIA Chipset men når jeg installerer driveren fryser det computeren i opstart så jeg måtte formatere harddisk.
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 23:21 #16
Surt show. Men stadigvæk, du skal havde installeret en VIA driver.
Du kan hente dem på http://www.via.com.tw/drivers/
Bemærk at hvis det er et VIA Apollo MVP3 chipset, skal du bruge andre drivere.
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 23:23 #17
Har netop VIA Apollo MVP3 chipset.

Hvilke andre skal jeg bruge ?
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 23:25 #18
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 23:41 #19
Virker heller ikke. Det er stadig det samme problem.
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 23:44 #20
Kan du se i enhedshåndtering om der er, eller hvad der laver konflikt.
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 23:46 #21
\"Denne enhed er ikke til stede, virker ikke korrekt eller driverne er ikke installeret. (Code10)\"
Avatar billede syserror Nybegynder
06. april 2001 - 23:51 #22
Har netop prøvet lydkortet på min Win2k maskine. Her resulterer det i at hele systemet fryser ved installationen, og herefter fryser systemet med en fejlmeddelese der er umulig at komme forbi.
Avatar billede makse Nybegynder
06. april 2001 - 23:56 #23
Hmm. Lyder godt nok mystisk.
På driver CD\'en skulle der gerne ligge DOS drivere til lydkortet.
Og et test program der hedder APTEST.EXE.
Så prøv evt. at teste kortet i ren dos.

Du kan hente en DOS bootdisk her:
http://64.124.205.178/IMGS/DOS622.EXE
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 15:25 #24
Jeg her nu hentet en opdateret driver til mit bundkort og nu virker det hele perfekt til Windows98, men det skal helst virke i Win2k. Her fryser installationen af driverne og bagefter kan jeg ikke starte Win2K og må reinstallere Windows.

Jeg har så hentet Win2K drivere fra Creative\'s website, men hvad skal jeg gøre med .lib filen ?

Hvis jeg henviser installationen til .lib filen kan den ikke finde nogle drivere.
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 15:36 #25
Den skal du ligge sammen med installationsfilerne.
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 15:38 #26
Ok...det prøver jeg så lige. Håber driverne fra websitet så vil virke.
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 16:06 #27
Hmm...denne gang slap jeg for at skulle geninstallere Windows, men alle driverne fryser stadig under installationen.

Hvad f..... kan der være galt ??
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 17:43 #28
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 19:14 #29
En anden driver du kan prøve.

Hent setup og lib filen. Læg dem i samme mappe, og kør installationen.
http://www.clok.creaf.com/creative/drivers/sbpci/SBAUDIOSetupus.exe
http://www.clok.creaf.com/creative/drivers/sbpci/sbapw2k.lib
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 20:06 #30
http://channel.europe.creative.com/channel/support/temp/ct4700/ct4700drv.zip --> Den virker ikke. Installationen kører ikke fast, men programmet siger bare at den ikke kan finde lydkortet. Mærkeligt når windows selv finder det.
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 20:51 #31
Har du prøvet den fra 19:14:44 ?
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2001 - 21:05 #32
Sig mig, har du fået dit grafik install. korrekt, kan du tage alle farve/opløsninger? Da jeg havde problemet blev det løst da først mit grafikkort var \"på plads\"!
Avatar billede zhark Nybegynder
07. april 2001 - 21:06 #33
et svar!
Avatar billede lethal_dmx Nybegynder
07. april 2001 - 21:11 #34
zhark -> Mit grafikkort fungerer perfekt.
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 21:15 #35
Tjaa. mit grafikort ser ud til at virke som det plejer.

Ja jeg har prøvet den fra 19:14:44
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 21:16 #36
lethal_dmx -> Hvilket bundkort har du ?
Avatar billede lethal_dmx Nybegynder
07. april 2001 - 21:20 #37
Også et med VIA Apollo MVP3 chipset
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 21:34 #38
Hvad model er dit PCI128? (F.eks. CT4750/CT4751)
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 21:40 #39
Konflikter dit lydkort med andet hardware?
Prøv en \'Load Setup Default\' i bios. Og slå ACPI fra/til.
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 21:45 #40
Ved ikke lige hvad model det er. Står det på det ?
Avatar billede syserror Nybegynder
07. april 2001 - 22:25 #41
Modellen er CT4810
Avatar billede makse Nybegynder
07. april 2001 - 22:57 #42
Avatar billede makse Nybegynder
08. april 2001 - 12:25 #44