Avatar billede _basil Nybegynder
06. juni 2005 - 16:56 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Server løbet tør for plads

Hej eksperter.

Jeg står og skal løse et problem på en unixserver. Serveren trækker en mailserver (som jeg tror) hedder qmailscan. Jeg kan godt logge ind via putty, og kan se i en log-fil der hedder daemon.log, at den er løbet tør for plads.

Ved at søge lidt på nettet finder jeg en en kommando, der finder alle store filer. Den kommando finder en fil der hedder qmail-queue.log i /var/spool/qmailscan. Filen fylder 6000mb.

Nu er mit spg: Kan jeg bare slette den og så håbe at qmail-scan laver en ny log fil?

Som det nok kan ses er jeg bestemt ikke nogen haj til unix, så enhver hjælp er MEGET værdsat
Avatar billede lap Nybegynder
06. juni 2005 - 17:23 #1
hvis du sletter filen og genstarter, så vil problemet være løst.
Avatar billede _basil Nybegynder
06. juni 2005 - 17:30 #2
Kan man risikere at qmail ikke vil starte igen fordi log-filen mangler?
Avatar billede lap Nybegynder
06. juni 2005 - 21:22 #3
nej, netop derfor en genstart da qmail normalt vil generere logfilen igen, men hvis du er bekymret for det kan du alternativt gøre:

cd /var/spool
echo "" > qmailscan

og herefter en genstart - så er filen der samtidig med at qmail genstartes. Det er nemmest med genstart da du ikke har fortalt typen af unix-server.
Avatar billede _basil Nybegynder
07. juni 2005 - 09:25 #4
Jeg spørger sikkert dumt. Men hvad gør
echo "" > qmailscan?
Avatar billede _basil Nybegynder
07. juni 2005 - 12:59 #5
Jeg har lige siddet og søgt lidt på nettet. Forstår Echo nu.
Ideen er vel at skrive den tomme streng til log filen, så burde kommandoen ikke være:
echo "" > /var/spool/qmailscan/qmail-queue.log?
Avatar billede lap Nybegynder
07. juni 2005 - 22:45 #6
jo, selvfølgelig - min fejl
Avatar billede _basil Nybegynder
10. juni 2005 - 10:44 #7
Er der nogen risiko ved at udføre ovenstående?
Avatar billede lap Nybegynder
11. juni 2005 - 23:46 #8
du kan risikere, at qmail ikke længere kan skrive til filen - efter en genstart er du sikker på, at du kan.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2005 - 03:15 #9
Generelt: Hvis der er filer man er usikre på om man tør/bør slette, så er det jo først bare å rename (i stedet for å slette). Eksempel: qmail-queue.log.old Har man allikevel bruk for den så renamer man tilbake, og hvis ikke så sletter man ..
(Sikkert ikke nødvendig i denne sammenheng, men bare et prinsipp .. )
Avatar billede _basil Nybegynder
04. juli 2005 - 14:04 #10
Lap og langbein kan i ikke begge smide et svar, så kan i dele points.
Avatar billede lap Nybegynder
04. juli 2005 - 14:39 #11
og et lille svar - fik du det til at virke?
Avatar billede langbein Nybegynder
11. juli 2005 - 21:30 #12
Nå .. det var ikke meget her i fra ..