Avatar billede steelman Novice
30. maj 2005 - 15:08 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Fast vs. dynamisk IP på Esenet?

Hej,

Jeg skal snart flytte til Esbjerg, hvor de har et "tilbud" om internet igennem antennestikket - kaldet Esenet (svarende til TDC-cabel). De skriver (http://www.esenet.dk) at man kan betale en 50'er ekstra om måneden for at få en fast IP adresse istedet for de 2 dynamiske ip'er. Og det skal man vel have, hvis man skal have en eller anden webserver stående el.lign. (?)

Men jeg har i øjeblikken en router (D-Link DI-624), som jeg har tænkt mig at sætte til Esenettet, da jeg bruger den til trådløs netværk. Jeg tænker på om det overhoved er nødvendigt for mig at have fast ip, hvis jeg vil sætte en server op, for routeren står jo tændt hele tiden, og derfor til have samme ip-adresse... Kan man så ikke bare bruge dén ip som routeren får tildelt - eller har jeg misforstået noget?

/steelman
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. maj 2005 - 15:13 #1
Alt afh. af, hvordan deres netværk fungerer, vil du muligvis skifte IP adresse en gang imellem med mindre du betaler for en fast.

Personligt ville jeg betale for det, hvis det bare er en lidt seriøs server. Ellers kan du vælge at benytte dyndns, og få registreret din server i dyndns nameserveren (ex. stellman.dyndns.org).

Du skal så have et program kørende på din server, der jævnligt (ex. 1 gang i timen/døgnet) opdaterer dyndns navneserveren, så hvis dit IP skifter, skifter det også i DNS serveren.

Din router kan på ingen måde sørge for at din WAN IP forbliver den samme. Det styres af din ISP's udstyr. Når din router får tildelt en IP adresse har den en såkaldt "lease period". Denne kan ex. være 1 time. Når halvdelen af tiden er gået, vil den anmode om en renew og får oftest tildelt denne, dvs. du beholder din IP adresse. DHCP serveren kan også vælge at tildele et nyt IP nummer.
Avatar billede steelman Novice
30. maj 2005 - 15:19 #2
Nåå okay - det er bare fordi jeg bruger routeren iøjeblikket på et "kollegienet", og der har den altid haft den samme ip-adresse, så troede derfor bare at det kunne lade sig gøre uden problemer.... Men det er altså afhængig af deres opsætning af netværket?
Men hvis det fungerer ved at routerens ip ikke ændres, vil det så kunne lade sig gøre?