Avatar billede sijle Nybegynder
24. maj 2005 - 15:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke oprette en fil større end 2 GB på min notebook.

Computeren skriver:
Not allowed to create  ISO file!
You are using FAT16/Fat 32 file system the file size of which is limeted within 2 GB, please specify the ISO file in a NTFS disk or output DVD movie to hard disk or DVD disc.
Hvordan ændrer jeg dette så den godtager større filer??

Ps. Det er lovligt at
Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket

Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)

Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden, og til din discman, pc eller mp3-afspiller
Avatar billede snowball Novice
24. maj 2005 - 15:25 #1
Du kan konvertere dit drev til at bruge NTFS i stedet for FAT32. Til dette kan du bruge kommandoen "convert".

Start -> Kør -> Skriv: convert C: /FS:NTFS

C: er det drevbogstav som skal konverteres. Det er muligt du skal genstarte bagefter. Du mister ikke nogen filer ved at gøre ovenstående!
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 15:28 #2
Lidt info ang. kopiering :
Nej, du må ikke kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt eller lejet.
Dvs. du må f.eks. ikke:
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på biblioteket.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.
Avatar billede sijle Nybegynder
24. maj 2005 - 15:34 #3
Ok, det vil jeg prøve.
Er der en bagside af medaljen... Det jeg prøver at sige er: vil det ændre på mit strømforbrug eller gøre mit drev langsommere?
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 15:36 #4
Det vil ikke have indflydelse på dit strømforbrug at konvertere dit drev til at bruge NTFS
Du vil derimod opleve en mere stabil pc (windows)
Avatar billede snowball Novice
24. maj 2005 - 15:43 #5
Din PC bliver ikke dårligere af at bruge NTFS - faktisk tværtimod :)

Som MS selv skriver:

"Den grundlæggende forskel på FAT32 og NTFS er, at NTFS er mere effektiv og tilbyder en generelt øget sikkerhed for såvel filer som for systemet i almindelighed. Med NTFS som filsystem får du bedre muligheder for at kryptere filer, og du kan også angive rettigheder til enkelte filer."
Avatar billede sijle Nybegynder
24. maj 2005 - 15:54 #6
Det lyder godt!
Men det virkede ikke.
Måske skyldes problemet at harddisken er opdelt i to?
Jeg har prøvet at genstarte, men C drevet er stadig FAT 32.
Er der en anden måde at konvertere hele harddisken til at bruge NTFS i stedet for FAT32?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 15:55 #7
Ifølge AntiPiratGruppen
må du gerne:
Kopiere tekst, musik, billeder mv. i digital form til eget brug inden for husstanden
Kopiere musik på en CD til bilen eller sommerhuset
Optage radio og TV digitalt til f.eks. tidsforskudt brug
Kopiere musik over på en opsamlings-CD
Kopiere musik til din egen PC for at afspille det dér
Du må kopiere "enkelte eksemplarer"
Udtrykket "husstand" betyder, at kopierne kun må bruges inden for en fysisk persons privatsfære. Det KAN være et bofællesskab - det er IKKE venner og bekendte - og f.eks. et kollegium er IKKE en husstand
Avatar billede snowball Novice
24. maj 2005 - 15:57 #8
sijle: Prøv at åbne en kommando prompt før du bruger convert kommandoen. Så kan du evt. se hvorfor den fejler.

Start -> Kør -> Skriv: cmd og tryk på OK -> skriv: convert C: /FS:NTFS
Avatar billede sijle Nybegynder
24. maj 2005 - 16:05 #9
kommando prompt skriver "Ugyldig parameter - /FS:NTFS" når jeg skriver "convert C: /FS:NTFS" Derefter prøvede jeg at skrive  "convert C:/FS:NTFS" (altså uden mellemrum) hvorefter kommando prompt svarer "Ugyldig drevangivelse".
Avatar billede sijle Nybegynder
24. maj 2005 - 16:10 #10
Jeg tror at jeg skrev "\" i stedet for "/", for nu virkede det... SORRY!
Tak for hjælpen!
Avatar billede screem_brille Novice
24. maj 2005 - 17:35 #11
er enig med haverslev, den gamle lov tillod at man måtte kopierer diske man havde lånt (ellers kunne de ikke indføre den latterlig store afgift på tomme cd´r som de gjorde, men efter et par år afskeffede de den del som gjorde det lovligt at kopierer lånte cd´r med fjernede ikke afgiften igen, så pt er der afgift på noget som er ulovligt....)
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 19:45 #12
helgec og screem_brille > ja, det er nemlig lige det, der er problemet, tilligere var det lovligt, nu er det ulovligt - forstår godt at folk er forvirrede ;)
http://www.antipirat.dk/  (se under FAQ)
Avatar billede screem_brille Novice
25. maj 2005 - 12:28 #13
ja og læser man på henholdsvis kultur ministreriets hp og APG side er de heller ikke helt enige om hvad og hvornår man må kopierer til sig selv (sådan var det ihvertfald for kort tid siden)