Avatar billede chrn Nybegynder
23. maj 2005 - 18:36 Der er 40 kommentarer

Geninstallere Xp uden cd

Købte en Packard Bell computer for ikke så længe siden, den virkede os fint de første par uger indtill den ikke ville boote fra harddisken, den blev sent til reperation og fik vidst udskiftet harddisken med en anden.
Så virkede den fint indtil den gik ned igen :/, nu skal man bruge en boot-diskette for at starte den og man kan ikke gå ind i "alle programmer" under start menuen.
Ville prøve at geninstallere windows istedet for at sende den til reperation og vente 2 uger som første gang.
Læste brugsanvisningen om hvordan man skulle gøre, skulle være en gemt partionen med nogle filer man skal bruge men man ikke finde den. Kunne det tænkes de har glemt at lægge dem over da den fik udskiftet harddisken?
Hvad er der ellers man kan gøre? Ville jo helst slippe for at skulle vente så lang tid på at få den tilbage :(

Ps: har prøvet systemgendannelse men virkede ikke.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. maj 2005 - 18:43 #1
Når man køber en ny computer, skal man læse manualen.. Installationsfilerne ligger typisk på harddisken, og man skal selv brænde dem ud.. hvis man formaterer harddisken, uden først at brænde cd'en, kan man komme til at betale for få brændt en ny cd (forhandleres it-afdeling kan gøre dette)..

Spørg lige forhandleren.. forklar din situation.. hvis det er værkstedet/Packard Bell der har klokket i det, må de rette fejlen..
Avatar billede hcma Novice
23. maj 2005 - 19:04 #2
Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg opgrader/installer  (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2005 - 19:06 #3
På en Bell pc, skal man installere fra den skjulte partition.
Start pc`en og tryk på "F11" - du kommer nu ind i en menu og kan genetablere derfra.
Husk at den sletter alt på c-drevet og geninstallere alt, som den var, den dag du fik den.
Avatar billede chrn Nybegynder
23. maj 2005 - 20:05 #4
catbody -> Der var en mappe der hed "i386" men ikke en .exe fil med navnet "winnt32" kun en .txt fil :/

haverslev -> Det kan man ikke.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2005 - 20:09 #5
chrn> filen winnt32 er den der bruges i GUI (GUI vil sige når man har et system der kan køre).
I dit tilfælde skal du kigge efter en fil ven navn winnt.exe og starte den.
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2005 - 20:11 #6
"haverslev -> Det kan man ikke....." så er den ikke installeret på HD`en.
Så vil jeg går til forhandleren og få det fixet, eller få en cd.
Så vidt jeg husker, så står hele genetablerings proceduren beskrevet på side 38-40 i manualen
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2005 - 20:24 #7
Hvordan det gøres kan du se på http://www.eksperten.dk/spm/618639, og så til spørgsmålet med at finde din skjulte partition, sikkert til stor irritation for mange kommer jeg med min sædvanlige løsning download og brænd KNOPPIX, boot op på cd-en findes det på hardisken så kan du se det og så er det op til dig hvad du yderlig vil foretage dig
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2005 - 20:34 #8
helgec > nu henter jeg sq den knoppix og checker den af, du har jo snakket om den flere gange - bl.a andet ifm. med password :o)
Avatar billede chrn Nybegynder
23. maj 2005 - 20:38 #9
catbody -> Ok, fandt filen og startede den men når den kommer til "forbereder installation" kommer fejlmeddelsen:

"Installationsprogrammet kunne ik oprette, finde eller redigere en vigtig fil (C:\BOOT.INI), der skal bruges for at starte Windows XP. Der er ikke tilstrækkelig ledig hukommelse til at behandle denne kommando"
Avatar billede hcma Novice
23. maj 2005 - 20:51 #10
er lidt lost i øjeblikket :o(
Avatar billede chrn Nybegynder
23. maj 2005 - 20:54 #11
er du os :/
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2005 - 20:55 #12
Måske har jeg ikke rigtigt forstået tråden, men hvis du har fundet mappen i386 så står hele fremgangsmåden jo på det link jeg gav dig 23/05-2005 20:24:50, det betinger naturligvis at mappen findes på en separat partition
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2005 - 20:56 #13
Er det ikke bare booten, der er røget sig en tur og skal genoprettes ?
(så vidt jeg husker er det nedenstående, men de andre siger nok lige god for den)
Start på en Win 98 startdiskke.    kan hentes her:  http://www.bootdisk.com/
Efter a\: skriv da : fdisk /mbr
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2005 - 21:02 #14
Det kan meget vel passe det som "haverslev" skriver men jeg tror nu der skal køres en "fixboot" først og det kan manden jo ikke uden en cd
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2005 - 21:07 #15
Når du skriver du skal bruge en "bootdiskette" for at starte computeren, mener du så en XP startdiskette med filerne "ntdeteck - ntldr - boot.ini" ??
Avatar billede haverslev Novice
23. maj 2005 - 21:08 #16
jo, kan også køres fra win 98, skriv : BOOTCFG /rebuild
Avatar billede chrn Nybegynder
23. maj 2005 - 21:09 #17
Æhm, de sidste du nævner, hentede dem fra bootdisk.com
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 19:56 #18
Fik du prøvet, at boote op på en win.98 diskette og skrive følgende:
a/:fdisk /rebuild    (tryk enter)
a//:fdisk /mbr      (tryk enter)

skriv: exit og tag disketten ud og prøv at starte normalt op på XP
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 19:57 #19
øverste er forkert, skal være: a/:bootcfg /rebuild
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2005 - 19:58 #20
"a/:" ?

mener du "a:\>" ?
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:03 #21
thesurfer > kan sq ikke lige huske om det er skråstreg eller backslash ?
Men det korte af det lange - når det er bootet op på disken, så vil den selv stå med promten og så er det bare at skrive:bootcfg /rebuild  osv    ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. maj 2005 - 20:17 #22
Så er det: "a:\>"

dvs a:\> bootcfg /rebuild

hvis det altså ikke er "<a:\>".. hvilket jeg mener at det er i DOS.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:17 #23
Jeg er godt nok spændt på resultatet af "haverslev`" teori
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:22 #24
ja, men har ikke en diskette ved hånden selv, så jeg kan ikke lige afprøve det - men er faktisk overbevist om at den er god nok - selvfølgelig forudsat, at det er booten der er røget sig en tur :)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:22 #25
"haverslev" Fik du hentet KNOPPIX ??
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:24 #26
"haverslev" Jeg tror du husker helt fejl og at du forvirrer spørgeren
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:25 #27
hehe fik 75% af knoppix, så startede knægten op på et eller andet og væk var knoppix
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:26 #28
Hvis du tænker på at installere en ny MBR så er kommandoen fra en Win98 startdiskette
a:> fdisk /mbr  -> klik Enter
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:26 #29
helgec > hvad mener du, forklar venligst ;)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:28 #30
Spørgeren er jo ikke speciel meddelsom, virker nærmest ligeglad, hvis han kunne tænke sig at svare på mit spørgsmål 23/05-2005 21:07:26 vidste vi da lidt mere
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:30 #31
helgec > ok ved hvad du mener.

Se:24/05-2005 19:56:14  (skrev dog forkert ) - begge skal køres
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:31 #32
"helgec > hvad mener du, forklar venligst ;)" "Jeg tror du husker helt fejl" eller sagt på en anden måde jeg tror ikke det kan lade sig gøre, de kommandoer du omtaler mener jeg ikke kan relateres til en Win98 diskette
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 20:52 #33
helgec > må sg nok indrømme, at du har ret (jeg har lige checket det)
kommandoen: Bootcfg /rebuild er jo i XP revovery consollen ;(

Hent en venligst en six pack på min regning - sorry
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 20:56 #34
Jeg var ikke et øjeblik i tvivl, men hvordan pokker stopper man en mand uden såre ham
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2005 - 21:01 #35
Bare rolig, du kan sige det lige ud, til mig - er ikke nærtagende, hvis det er saglig korrekt begrundet ;)
Avatar billede haverslev Novice
30. juni 2005 - 22:05 #36
Kan spørgsmålet lukkes ?
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 10:09 #37
hcma

Undskyld - jeg er ny bruger ;O) - ved godt det er et gammelt spørgsmål!

Men hcma, jeg har gjort som du skrev d. 23. maj 2005 kl. 19:04:30. Jeg fandt winnt32 og reinstallerede pc'en. Efter sidste genstart kom en kommunikationsboks op, Du skal aktivere windows - vil du aktivere nu? Svarmuligheder : Ja og Nej. Hvis jeg vælger nej, så starter den forfra uden at komme op at køre. Hvis jeg svarer ja, så er der en pokkers masse aktivitet på harddisken men efter en lang rum tid stopper det uden at der ellers sker yderligere. Pcén har kun et billede på skrivebordet, ingen processlinie eller mulighed for at komme ind i noget. HVAD GØR JEG NU?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede hcma Novice
16. maj 2011 - 16:29 #38
sorry  -  ved det ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. maj 2011 - 20:36 #39
prinsesse prøv at oprette eget spørgsmål.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 08:09 #40