Avatar billede craxx Nybegynder
23. maj 2005 - 14:05 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Gør ram en computer hurtigere ?

Hey derude !

Nogen siger at flere ram gør computeren hurtigere!
Er det rigtigt ?

- Jeppe
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 14:13 #1
Yep, men ikke væsenligt.

Du vil bare opleve andre ting bliver en flaskehals hvis du smider mange RAM i
Avatar billede zity Nybegynder
23. maj 2005 - 14:15 #2
Jeg kunne ikke mærke forskel da jeg opgraderede fra 512 til 1024 MB ram.. Men hvis du skal køre nogle MEGET tunge programmer kan det da godt være du kan mærke forskel...
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 14:15 #3
Du vil især kunne mærke at pc'en bliver hurtigere, hvis du i forvejen havde for lidt ram til rådighed - ellers ikke den store effekt.
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 14:16 #4
Korrekt. RAM er jo et arbejdslager.

Som sagt skal man finde en gylden mellemvej, men i dag er det et godt udgangspunkt at have 1GB i

Mange spil er  idag meget krævende hvad angår RAM.

For at banke det fast med 7 tommer søm

CITAT

Random Access Memory; arbejdslager;
den del af computeren hukommelse - der måles i MB - hvor man både kan læse og skrive data.
Består af elektroniske chips, hvori der findes en kondensator for hver bit, der skal opbevares. Disse små kondensatorer taber spændingen meget hurtigt, hvorfor de skal genoplades mange gange i sekundet, hvilket sker automatisk når computeren er tændt.
Når strømmen afbrydes, ophører genopladningen og kondensatorerne aflades i løbet af brøkdele af sekunder og alle dataene går tabt.
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. maj 2005 - 14:17 #5
Ram er et midlertidigt lagringsområde, dvs. hvis du åbner et program, lukker det og åbner det op igen, vil du opdage at 2. gang gik hurtigst, - fordi dataene var midlertidigt lagret i dine ram.

Så svaret må være; ja, den bli'r hurtigere!
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 14:24 #6
gano707 -> Hov hov - da kun hvis ram'ene ikke er blevet brugt af andre programmer i mellemtiden. Min mening er at der skal være en grund til at købe extra ram - ikke bare putte flere i for 'jo flere jo bedre' er ikke nødvendigvis rigtigt.
Avatar billede craxx Nybegynder
23. maj 2005 - 14:28 #7
Nu har jeg ikke oplevet indtil videre at jeg har haft for lidt ram ( 512 mb )!
Så det vil altså sige at hvis jeg smider flere ram i bliver den ikke hurtigere, fordi der er plads nok i dem jeg har nu ?
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 14:29 #8
Sådan ville jeg konkludere, hvis jeg var dig ;)
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 14:30 #9
Et spørgsmål om at ændre sidefilen nva :D
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. maj 2005 - 14:39 #10
nva -> ja, som jeg skrev: åbn, luk og åbn igen, - intet ind imellem :-)
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 14:40 #11
hehe - hvorfor så lukke ;)
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 14:41 #12
nej pjat - i såfald er vi enige ;)
Avatar billede gano707 Nybegynder
23. maj 2005 - 14:46 #13
nva -> godt så :-)
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 15:09 #15
Mon ikke snart det er dokumenteret nok!
Avatar billede craxx Nybegynder
23. maj 2005 - 15:14 #16
Jo da... hvem skal have point ?
Avatar billede nva Praktikant
23. maj 2005 - 15:16 #17
Del du bare 'alle' points mellem de 2 der har lagt svar ;-)
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 15:20 #18
Nej tak
Avatar billede craxx Nybegynder
23. maj 2005 - 15:24 #19
vil du ikke have oder ?
Avatar billede craxx Nybegynder
23. maj 2005 - 15:26 #20
oder (tysk) = eller... ?
Avatar billede tubber Juniormester
23. maj 2005 - 17:25 #21
Vil da lige smide en kommentar til det huset skrev med sidefilen.......

Windows sætter automatisk sidefil på følgende måde:
Normal mængde tilgængelig = 1.5xMB ram (f.eks. har du 512 bliver sidefilen sat til 768)
Peek mængde tilgængelig = 3xMB ram (f.eks. igen de 512 bliver sidefilen sat til 1,5GB)

Normalt er det passende, men i enkelte tilfælde vil jeg mene det kan svare sig at sætte sidefilen normalt, jeg har f.eks. 1,5 GB ram i, men min sidefil er sat som om jeg havde 1GB ram, da det jo er på HD og bliver sidefilen for stor, stiger søgetiden til så høj en tid at den lige så godt kunne søge på hele HD.

Computeren KAN ALTID bruge mere ram og JA den bliver hurtigere!
MEN lader du win styrer sidefilen kan du resikere den vundne hastighed går tabt i for stor sidefil. Og så er der jo sådan en ting som penge, ram koster jo penge og så skal man igen gå ind og se på hvad skal maskinen bruges til.......og hvad får DU ud af de ekstra ram.

Håber det er forståeligt.....
Avatar billede huset Praktikant
23. maj 2005 - 17:37 #22
Nein danke = Nej tak
Avatar billede jrjrras Praktikant
30. april 2017 - 13:30 #23
Ja men hvad med at arbejde stort set kun på nettet? - Fex. Netbank/avis/tidsskrifter - søgning osv. Har en ASUS E402S født med 2 GB. Vil ovennævnte kunne indlæses/bruges/opleves hurtigere med f.ex. 2 x 2 GB RAM??