Avatar billede svogerslev Nybegynder
23. maj 2005 - 11:36 Der er 2 løsninger

Xdsl og IP-telefoni

HEjsa

Jeg er på jagt efter en adsl-forbindelse, hvor jeg også skal bruge IP-telefoni på. Jeg er ikke interesseret i at have en fastnet-aftale.

Jeg har hørt noget om at man hos TDC skal have en fastnetforbindelse, hvis man bruger IP-telefoni, kan det virkelig passe?

Jeg skal hverken downloade film eller noget lign. Jeg har det sidste år brugt kataSrTOFA.net ganske upåklageligt (4Mbit VIP-opkobling 399,- pr. måned / 20 GB trafik), men da jeg skal flytte til et sted hvor de ikke opererer, så skal jeg finde en ny udbyder. Jeg forventer selv at kunne nøjes med 512/128, men jeg ved ikke om det er nok når jeg gerne vil køre webkamera-samtaler over MSN?

Kort sagt:
hvilken forbindelse vil i anbefale?
Hos hvilken udbyder?
evt. hvilken IP-telefonudbyder falder godt i hak med internetleverandøren?

På forhånd tak
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. maj 2005 - 11:47 #1
Problemet med IP telefoni er, at det pt. kun er Song Networks, der har pakkeprioritering på deres netværk, dvs. du er ikke sikret imod udfald på IP telefoni.

Det er korrekt at TDC kræver et fastnetabb. Det gør CyberCity ex. ikke. CC er desuden billigere i "startomkostninger".

CC har som mål at levere "mere til prisen" end TDC, dvs. de har indtil nu haft dobbelt så megen båndbredde (downstream) til samme pris som TDC. TDC har netop fordoblet deres download hastighed så pt. "står de lige".

Jeg kender ikke noget til IP teleudbydere, så her vil jeg ikke anbefale nogen.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
23. maj 2005 - 13:50 #2
Du skal hos TDC have en fastnettelefon for at oprette en internetforbindelse, men der er intet krav om at du skal beholde telefonen når først din netforbindelse er i gang. Så er det lige pludselig "teknisk muligt" at have ADSL uden en fastnettelefon.
Cybercity opretter ADSL-forbindelser uden at du behøver at have en fastnettelefon, og det er hos Cybercity så samtidig muligt at have en IP-telefon, hvilket koster ca. 100 kr. om måneden og inkluderer gratis samtaler til alle IP- og fastnettelefoner.
Cybercity giver dig en speciel router som telefonen også skal sættes til, og denne router prioriterer telefonens netforbindelse højere end de resterende enheder der er koblet på så det ikke skulle have indflydelse på lydkvaliteten hvor meget der downloades imens.
Jeg har desværre ikke prøvet Cybercity's IP-løsning endnu selv, men jeg har kun hørt godt om den indtil videre. Derfor vil jeg ikke direkte anbefale den, det er mit grundlag for tyndt til, men jeg vil opfordre dig til at undersøge den nærmere.