Avatar billede mortenhest Nybegynder
19. maj 2005 - 23:19 Der er 2 kommentarer

Ingen lyd fra onboard-lydkort

Jeg har et VIA AC97 Audio Controller (wdm) som sidder (onboard) på mit bundkort, problemet er at der ikke kommer nogen lyd efter jeg har formateret og geninstalleret Windows XP. Jeg har tjekket følgende:

1.    Stikkene er sat rigtigt i og højtalerne er tændt.
2.    OnBoard lydkortet er aktiveret i BIOS og  soundblaster-muligheden er deaktiveret.
3.    Alle driverne er installeret.
4.    Enheden er aktiveret i enhedshåndtering og ingen udråbstegn.

Den eneste konflikt der har været er at der har været installeret et internt modem efter formatering, som brugte IRQ 12 som lydkortet også bruger. (Kan dette have ødelagt lydkortet eller skabt problemer i BIOS indstillingerne…..jeg har prøvet at resette BIOS, uden held).

Jeg fjernede modem’et igen, uden held.

Er der nogen der ved hvordan dette problem kan løses eller har en ide til det?
Avatar billede boxer Nybegynder
20. maj 2005 - 00:19 #1
Du kan altid prøve at fjerne lydkortet i enhedshåndtering. Jeg er langt fra sikker på at det virker da du allerede har genindstalleret XP - dog et forsøg værd :o)
Avatar billede milter Ekspert
20. maj 2005 - 16:04 #2
Prøv det her:

Start > Kør > I vinduet "Åbn" skriver du:  services.msc  > OK > Rul ned, til du finder tjenesten "Windows Audio" og dobbeltklik den > Den skal være startet og "Starttype" skal stå til "Automatisk".

Og virker DirectX? Check sådan her:

Start > Kør > I vinduet "Åbn" skriver du:  dxdiag  > OK.