Avatar billede Mikker Praktikant
11. maj 2005 - 09:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Eksterne adresser i Distributionslister

Hej Eksperter

Kan man på nogen måde bruge Exchange til eksterne mailinglister? Jeg synes umiddelbart kun at jeg kan oprette distributionslister med brugere fra AD (altså interne brugere), men jeg ville gerne bruge Exchange til også at håndtere eksterne e-mail-adresser. Jeg vil faktisk gerne have en distributionsliste (som man kan finde via adressebogen på Exchange-serveren) med både interne og eksterne brugere på. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede khj Nybegynder
11. maj 2005 - 15:49 #1
Du skal oprettet alle dine mailinglists e-mail adressen som "Contacts". Contacts opretter du også i AD'et og kan derefter se dem i GAL og herefter tilføje dem i mailinglists.

En contact oprettes med et navn og en mail adresse. Fx: Anders And - mail: aa@andeby.com

Hvis du skal være meget advanceret findes der et tool til at oprette entiteter i AD. Jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, men hvis du skal bruge det kan vi sikkert finde det frem... :) Jeg nævner det kun fordi du måske skal have en metode til at oprettet contacts nemt (og automatisk).
Avatar billede khj Nybegynder
15. maj 2005 - 23:12 #2
Er du stadig med på denne ?
Avatar billede Mikker Praktikant
16. maj 2005 - 20:40 #3
Problemet er så bare at AD-brugerne skal kunn tilføje adresser til mailinglisterne via Outlook. Ellers skal jeg som sysadm tilføje alle adresserne, og det er ikke holdbart i længden. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede khj Nybegynder
16. maj 2005 - 20:46 #4
Ja og nej... Brugerne kan ikke selv oprette i AD'et. De kan oprette i Outlooks address books (som også knytter sig til brugerens egen exchange profil). Men jeg er ikke helt sikker på hvordan det virker med at alle kan se hinandens oprettede adresser. Men for den enkelte bruger vil det virke fint. De opretter adresserne og skal selvfølgelig også selv lave deres distributionslister. Men det er vidst ikke den løsning du søger...
Avatar billede Mikker Praktikant
17. maj 2005 - 08:43 #5
Nej, det er det ikke. I de normale distributionslister i den Globale adressebog kan folk selv tilføje medlemmer via Outlook. Men de kan ikke tilføje eksterne adresser. Det kan nok ikke lade sig gøre.
Avatar billede kryster Nybegynder
10. november 2005 - 10:51 #6
Hvis du forsat leder efter en løsning.
Hvis folk selv opretter de eksterne adresser i en kontakt folder under Public Folders, kan de tilføje dem til en distributions liste.
Avatar billede Mikker Praktikant
28. november 2006 - 11:28 #7
Lukker