Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 21:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

HJÆÆÆLP, problem med opstart af xp

Jeg hader computere engang imellem, med stort HADER.

Jeg har et problem idet at jeg starter computeren op, så kommer den igennem opstarten med bios. Men når en normal computer med xp starter op, så viser den windows xp logoet hvor den så loader.

Min viser istedet for flg. besked, med en mørkeblå baggrund.
'A problem has been detected, and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
If this is the first time you've seen this...bla bla bla bla

Nå men der er gået ged i det hele pga. at jeg skulle prøve at sætte mine nye ram(pc3200) over på mit gamle bundkort hvor jeg kørte pc2100 ram, da det nye bundkort jeg har købt for 100 kr af en kammerat, ikke køre som jeg ville, da den ikke gidder at genstarte når man vil det fra windows.
Nå, men det virkede ikke på det gamle bundkort, så jeg valgte at sætte de nye ram tilbage til mit 100 kroners bundkort, og NU gidder den bare ingen ting. Jeg kunne ikke gå ind og geninstallere xp på min harddisk, da man jo altid skal geninstallere efter nyindsat bundkort. Men jeg fik så installeret xp på min hd ved at sætte min hd i en anden computer.
Da jeg så skulle sætte hd tilbage i min egen computer, kom den op med den mørkeblå baggrund med øverst flg. tekst.

WHAT SHALL I DO KIDS.
Jeg har virkelig brug for hjælp.
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
09. maj 2005 - 21:49 #1
Hej filmeditor

Har tidligere oplevet et lignende problem, der skyldtes at RAM'ene slet ikke kunne køre på det valgte bundkort.

Så det kunne muligvis lyde som om at de RAM slet ikke kan køre på dit bundkort. Hvad er det for et kort? Og kunne du også mere præcist sige hvilke RAM du kører med.

Mvh. Claus
Avatar billede cpufan Juniormester
09. maj 2005 - 21:51 #2
dvs at winxp nu er konfigureret til et andet bundkort osv, end det den egentlig skal arbejde med, da du har installeret den på en anden maskine, og derefter flyttet hd'en med styresystemet over igen.
Du er nød til at installere på den maskine, hvor den skal arbejde.
Avatar billede kalp Novice
09. maj 2005 - 21:53 #3
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2005 - 21:54 #4
Ifølge Microsoft er årsagen "This Stop message is typically due to faulty or incompatible hardware or software." Og det stemmer vel helt godt med svaret fra "cpufan"
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. maj 2005 - 21:56 #5
Enig med cpufan
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2005 - 22:02 #6
helt nederst på den blå skærm (BSOD = Blue Screen Of Dead) står der en masse tal og bogstaver, noget lig med OxOOOO078E (o så en hel masse andre)
Har du mulighed for at skrive den ind her?  (er ellers enig med cpufan)
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:04 #7
Clauseberhard, det nye (crap om du vil) bundkort som jeg har i nu, hvorpå jeg før har kørt de nye ram(pc3200)på, er et ASRock K7S8XE+/A/ASR. Mit gamle bundkort som jeg prøvede at køre de nye ram på er et: Asus A7V266-C.
Mine nye ram er 2x512mb Kingston.

cpufan, jeg har efter indsætningen af min hd på min maskine, og efter have modtaget den fejlbesked, prøvet at geninstallere xp på min maskine, med en almindelig bootup af xpinstall cden...modtaget noget lignene besked(faktisk den samme efter hvad jeg husker). Men prøvede så igen. Du ved der hvor den loader driverne ind i forberedelsen af xp installationen(blå baggrundsskærm) så der hvor der står Starter windows installation, har den mange gange bare stået i længere tid uden at gøre en s***. Og noglegange har den bare vist en tom hvid linie uden noget som helst.

Ja, du må undskylde mine længere tekster jeg skriver :D, håber at du/i kan bære over med mig.
Men hvis den gør det samme, hvad kan jeg så gøre for at få krudt i den igen?

Forresten er min comp spec flg.
CPU: AMD Athlon XP1800+ (1533MHz)
Bundkort: ASRock K7S8XE+/A/ASR (nyeste opdateret bios(v2.0))
RAM: Kingston 2x512mb
Grafikkort: Matrox Parhelia 128
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2005 - 22:11 #8
Prøv at fjerne ramblokkene og sætte dem i igen
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:15 #9
Catbody og andre.
Når jeg tænder computeren, så kommer der op hvor man kan vælge enten:
Safe mode
Safe mode with networking
Safe mode with command propt
og start windows normal

Jeg vælger start windows normal, men så kommer der endnu en mørkblå skærm op, nu med anderledes numre forneden.

Der har bl.a. stået:
***STOP: 0x0000007B (0xF7C46640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
Der har også stået øverst: Bad_DOO_CALLER med flg. nummer:
***STOP: 0x000000C2, (0x00000007, 0x00000C3E, 0x00180008, 0xE1033D88
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:20 #10
Jeg har prøvet at flytte rundt på rammene, men virkede ikke
Avatar billede cpufan Juniormester
09. maj 2005 - 22:25 #11
ja du er nok nød til at formatere hd'en nu, og så kører en install fra cd...
Avatar billede cpufan Juniormester
09. maj 2005 - 22:26 #12
du kan også prøve at køre en reparation fra xp-cd
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:29 #13
cpufan, jeg kan slet ikke komme ind til hvor man kan slette eller reparere via xp cden, når man booter fra den. Den når lige til hvor den skriver 'Starter windows installation' og så kommer der entet en af de fejlmeddelleser op som jeg har beskrevet, eller også står den bare og viser samme Starter windows installation meddellelse.
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:30 #14
havde jeg nævnt at jeg hader min computer??? :)
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2005 - 22:37 #15
hvis du slet ikke kan komme til at boote fra cd'en, skal du nok have fat i Killdisk http://www.killdisk.com/  (sletter alt og nulstiller harddisken)
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2005 - 22:38 #16
men vent lige og se om andre er enig
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:41 #17
ok
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:42 #18
den booter fint op, og læser også cden, men den når bare til den fejlmeddellelse under indledningen til windows installationen, der hvor den læser de nødvendige filer/plugins ind
Avatar billede filmeditor Praktikant
09. maj 2005 - 22:51 #19
Gutter/gutinder. Jeg vender tilbage imorgen. Er blevet lidt træt, så jeg vil ikke rode mere med det idag. Smutter i seng.

Nat allesammen
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
10. maj 2005 - 02:29 #20
Hej filmeditor

Ja, det er ved at være sent, men jeg fandt lige følgende link på ASUS Global web:
http://www.asus.com/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=80093

Har faktisk ikke selv set på det, da det jo som sagt er ved at være kanon sent, men ser lige på det i morgen, og så vender jeg lige tilbage.

mvh. Claus
Avatar billede filmeditor Praktikant
10. maj 2005 - 17:59 #21
Clauseberhard, mine ram er: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/PartsInfo.asp?ktcpartno=KVR400X64C3A/512

Jeg synes ikke at kunne se om det er x4 registered SDRAM modules som der står inde på den side du henviste til.
Mit gamle motherboard som jeg prøvede at sætte dem i har af chipset:
VIA KT266A north bridge og VIA VT8233A South bridge
Avatar billede filmeditor Praktikant
10. maj 2005 - 19:07 #22
Jeg prøver catbody's indlæg, med at køre killdisk. Jeg har alligevel lavet sikkerhedskopier af mit vigtigste indhold, sååå 'There's nothing to loose'...hopefully ;)
Og så lyder cpufan's indlæg om at jeg skal formatere hd på min egen comp, da det jo lyder ret logisk, og selv også kan se at man skal installere xp på sit eget system.

Nå well, jeg må bare se at få slået en masse græs og pudse nogle vinduer så jeg kan købe mig en stronger og bedre cpu. Har i langtid kig efter Intel P4, 3000MHz
MMMMMMMMMMMMMM siger jeg bare
Avatar billede filmeditor Praktikant
14. maj 2005 - 13:00 #23
Hej allesammen.
Nu har jeg sku fået min computer til at virke igen. Hvad gjorde jeg så?
Jeg tog alle ledninger fra motherboardet, og satte dem i igen, og opdagede at der sad en hvid klap på motherboardet, ved AGP-porten. Den skuppede jeg op til grafikkortet, og vupti...så kunne jeg komme ind og installere xp igen.

Hvem skal så have point. Ja, da det er mig der som har udlovet dem, så ville det måske være lidt imod reglerne at skride med dem selv. Så...

...CPUFAN. Da du fortalte at jeg var nød til at installere på den maskine hvor den skal arbejde på, og at du var den eneste som lagde et svar...så får du pointene.

Ellers tak for hjælpen til jer alle
Avatar billede cpufan Juniormester
14. maj 2005 - 22:13 #24
takker da - og godt du fik krammet på pc'en