Avatar billede storm-bb Nybegynder
09. maj 2005 - 20:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Load balance

Jeg kører debian 3.0 R5, sørger den automatisk for at en bruger ikke kan tage alle ressourcerne fra de andre, eller er der en måde at styre dette på?
Avatar billede janust Nybegynder
11. maj 2005 - 10:10 #1
Nej du skal vide at din Debian box bruger alle tilgængelige ressourcer, hvis en bruger har kompetencen til at udnytte dem. Men det er ikke sådan at én bruger kan tage alle system ressourcer, hvis flere brugere ønsker meget regnekraft vil den samlede mængde blive fordelt ud over de forskellige brugere.

Var det det svar du søgte. Eller ønsker du simpelthen at begrænse bestemte brugeres %-mæssige udnyttelse af din maskines samlede regnekraft?

I hvilken sammenhæng giver det dig problemer at hele din maskines regnekraft står til alles rådighed? - Du skal jo huske at det kun er de brugere du giver lov til at logge på, der kan udnytte regnekraften i maskinen.
Avatar billede storm-bb Nybegynder
11. maj 2005 - 10:58 #2
Det er fordi jeg hoster cs-servere, og jeg er ikke interesseret i, at server kan tage alle resourcerne når den fx skifter map. Men hvis de automatisk fordeler mellem dem er det ikke noget problem?
Avatar billede janust Nybegynder
11. maj 2005 - 11:04 #3
Hvor stor er din maskine? - Fra udviklerenes side plejer man at sige 80 mhz pr. spiller på serveren. Det kommer nok meget an på det og så din mængde af RAM.

Kan du ikke poste noget mere gennerel info, så skal jeg prøve at komme med et skøn om det vil give problemer =)
Avatar billede storm-bb Nybegynder
11. maj 2005 - 11:11 #4
regner med at hoste 6 servere 12 slots servere per maskine, det er en 3.0 P4 1 gb ddr ram
Avatar billede janust Nybegynder
11. maj 2005 - 11:27 #5
Jamen lad os se, 12 * 6 er jo 72, og så ganget med 80 får vi et behov for 5760 mhz. Det vil aldrig gå med så mange servere på en maskine af den størrelse. Du kan max. køre 3 servere med 12 spillere på hver med den maskine der.

Men jeg tror ikke du behøves at bekymre dig for at du skal sætte hastighedsbegrænsninger på dine brugere. Det er Debian god til at ordne. Men i dit tilfælde kan den selfølgelig ikke fremtrylle den dobbelte regnekraft, desvære.

Du kan måske prøve sig med 4 servere, hvis du nu forudsætter at ingen af dem er fyldt på noget tidspunkt.
Avatar billede janust Nybegynder
11. maj 2005 - 12:11 #6
Tak for point =)

Men jeg er nu lige så spændt på at høre hvordan dit protiekt går. Husk at skrive hvordan det går, her i tråden. Hvis jeg var dig ville jeg lægge ud med 3 servere og så tilføje en ekstra hvis ping tiderne tillader det =)

Nu ved jeg slet ikke hvordan din båndbræde ser ud. Men jeg har erfaret at der går ca. 10 spillere på en 512/512 kbit/sec. forbindelse. Det er altid den mindste båndbræde der er den begrænsende. Så 3 servere med 12 spillere på hver vil cirka have et behov for "((3 * 12) / 10) * 512 = 1843,2 kbit/sec" up&down stream.
Avatar billede storm-bb Nybegynder
11. maj 2005 - 13:04 #7
jeg kører i øjeblikket 5 servere på en 100mbit linie med ping mellem 10-20 for danskere.
Avatar billede janust Nybegynder
11. maj 2005 - 22:47 #8
Okay, kan du virkelig køre 5 servere med 12 spillere på hver med den maskine? - Så må du i hvertfald undskylde mit misvisende svar.

Det er sandt nok noget jeg læste for et par år siden, det med de 80 mhz pr. bruger. Men det kan selvfølgelig være vejledende for at de er på den sikre side =)