Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 19:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg et netværksdrev?

Hej

Jeg er ikke sikker på om jeg har sat dette i den rigtige kategori... Men anyway så kommer det :)

Jeg har en maskine med WinXP (har også en Win2K licens hvis det hjælper??) stående som en lille server. Jeg vil gerne kunne oprette et netværksdrev på min og damens maskine (også WinXP) så jeg har adgang til den "sikre" harddisk (med raid 1) som et drev på begge maskiner? Og da vores maskiner ikke er de eneste på netværket skal det self ikke være muligt for andre at få adgang til drevet.

Jeg har absolut ingen viden inden for det område så et link til en meget begyndervenlig guide vil være højt værdsat :)

På forhånd mange tak :)
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 20:38 #1
Til at starte med så skal du sikre dig at kun de brugere som må kunne komme ind på maskinen er oprettet med det brugernavn og password som er på de normale maskiner de logger ind fra. dvs deaktiver gæstekonto mv.

Dernæst så højreklikker du på det drev du vil have delt på din "server" også giver den et navn, så bagefter gå ind i rettigheder også sikre dig at kun de brugere du vil have skal kunne komme derind kan komme det.

Så nu kan du tilføje dem som netværksdrev på dine maskiner.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 20:53 #2
okay, samme brugere på både server og klient. Den er jeg med på, kan også godt dele den, men hvor finder jeg det med rettighederne?
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:15 #3
når du har delt drevet så burde du have et faneblad som hedder sikkerhed.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 21:18 #4
er det inde under computeradministration "systemværktøjer->lokale brugere og grupper" og så ændre rettigheder for hvad de forskellige grupper kan og deaktivere gæstekontoen?
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:19 #5
det er derinde du kan oprette og fjerne de brugere som har rettigheder til at komme ind i det hele taget.

Men der jeg tænker på er der hvor du højreklikke og vælger deling der burde du gerne have et faneblad som hedder sikkerhed... (hvis du ikke har det så gå i funktioner ->indstillinger ->fjern fluebenet i brug simpel fildeling)
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 21:20 #6
der er kun "deling og sikkerhed" og der kan jeg ikke umiddelbart finde noget om rettigheder
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:25 #7
ja når du har klikket på den så brude du have et faneblad som hedder sikkerhed.. hvis du ikke har det så skal du op i funktioner.... (som jeg skrev før)
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 21:27 #8
Jeg kan ikke helt finde ud af det :( måske skulle jeg lige for en god ordens skyld fortælle at jeg bruger XP Pro med service pack 2

hvor er det jeg skal fjerne fluebenet? kan ikke finde den "funktioner" du omtaler.
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:32 #9
åben denne computer -> funktioner ->mappeindstillinger ->vis ->fjern det øverste flueben (brug simpel fildeling)
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 21:36 #10
så fandt jeg det, mig der ikke havde kigget ordenligt efter :-S men du skal ihvertfald have 1000 tak for hjælpen :)
har lige et spørgsmål mere. Sikkerheden her, er såvidt jeg har forstået så god at kun hvis man har en bruger på klient computeren som også eksistere på serveren (samme navn og password) kan man tilslutte netværksdrevet?
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:37 #11
ja hvis du har deaktivere gæstekonto og sørget for rettighederne så ja.
Avatar billede kenp Novice
07. maj 2005 - 21:37 #12
.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2005 - 21:49 #13
okay... har jeg gjort :) men igen, mange tak :)