Avatar billede kawsper Nybegynder
07. maj 2005 - 18:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CPU, død. Eller andre fejlfindingsmetoder

Jeg har nu lige investeret i endnu en computer. Den har igen en Barton 3200 processor i sammen med at Asus A7V880 bundkort i. Den har fået 1024 mb kingston ram i.

Problemet er bare at første gang jeg tændte kørte den helt fint, alt snurrede og tikkede som det skulle og jeg installerede Windows på den. De andre par gange jeg har tændt/slukket den har den kørt underligt og ustabilt. Når jeg genstartede loadede den ikke bios og startede op den stod bare og snurrede, slukkede jeg på slut-knappen og tændte igen virkede den nogen gange, andre gange ikke.
Når den bootede stod der også noget med at den var overclocket for meget eller at der var ram problemer, gik jeg ind i bios var min cpu på 1100 mhz (Hvilket er det halve af hvad den skal køre).

Når jeg nu starter står den bare og snurrer, den booter ikke, og ignorerer når jeg trykker på start/sluk knappen (vil jeg slukke/tænde skal jeg sætte strøm til PSU'en og derefter booter/slukker den).

Nogen der har mistanke om hvad der er galt? Og hvordan skal jeg fejlfinde denne bunke kedelige hardware?

200 - Svær
Avatar billede jokkejensen Novice
07. maj 2005 - 19:05 #1
Har du selv samlet den ?, og lykkedes den windows install fuldstændig ?
Avatar billede kawsper Nybegynder
07. maj 2005 - 19:51 #2
Jeg har selv samlet den ja, og den installerede windows 100% samt at jeg kunne surfe på nettet med den. Nu gider den bare ingenting.
Avatar billede kawsper Nybegynder
07. maj 2005 - 20:02 #3
Nu booter den underligt nok, flashede biosen som jeg har gjort før og nu booter den. Eneste problem er bare at den siger at min cpu er på 1100 mhz.
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. maj 2005 - 20:52 #4
FSB skal hæves til 400
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. maj 2005 - 20:52 #5
Det gøres med jumper på bundkortet, eller i bios.
Avatar billede kawsper Nybegynder
08. maj 2005 - 00:02 #6
Jeg kan ikke finde det direkte i BIOS eller på bundkortet. Kan det tænkes at det er kaldt CPU Frequency?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. maj 2005 - 03:13 #7
Jep, gå i CPU Frequency. System bus, eller CPU Bus Speed, skal stå til 200 og multiplier til 11, idet 200 x 11 = 2200MHz som Barton 3200+ reelt kører med. I øjeblikket kører du med en system bus på 100MHz og derfor kører den kun 100x11 = 1100MHz.
Mltiplierværdien på 11 kan/skal du sikkert ikke røre ved - det finder den selv. Du skal blot have den sat til 200MHz på systemet = bundkortets frekvens.