Avatar billede Daniel.E Praktikant
07. maj 2005 - 00:55 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

oprette eget licens

jeg er ikke så klog på det med regler indenfor licenser og den slags...

Kan jeg godt bare skrive på et stykke papir at dette et mit licens om kildekode på min hjemmeside, og definere de forskellige regler, og så er det godt nok.. ??

eller skal man et eller andet underligt med at blive godkendt ??
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
07. maj 2005 - 01:34 #1
Hvis du selv har skrevet alt din kode, er du den, der har ophavsretten til den, og så kan du bestemme under hvilke betingelser, andre har lov til at bruge det. Det er de betingelser, der står i en licens, og de skal ikke godkendes nogen steder.

Så du kan skrive hvad som helst i din egen licens (sålænge det selvfølgelig er indenfor lovens rammer).

Dog vil det være smart, hvis man skal til at frigive et kommercielt produkt, at lade en advokat kigge på licensen, så eventuelle smuthuller og uklarheder kan blive rettet, da det ellers kan betyde store økonomiske tab.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
07. maj 2005 - 01:39 #2
hva så hvis andre skal registrere et projekt under mit licens.. er det så anderledes.. eller kræver det bare et underskrift?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
07. maj 2005 - 01:43 #3
Hvad tænker du på? At de vil frigive deres projekt på samme betingelser, som dem i din licenstype, eller at de overdrager alle rettigheder til dig, og du så frigiver projektet?
Avatar billede Daniel.E Praktikant
07. maj 2005 - 01:51 #4
ligsom gpl.. :) bare mit eget
Avatar billede Daniel.E Praktikant
07. maj 2005 - 01:51 #5
der skal så ikke stå det samme i licensen...
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. maj 2005 - 02:06 #6
jeg tvivler på der er nogen der vil bruge din licens..medmindre du som rasmus siger får en advokat der virklig har forstand på området til at kigge den igennem så er den  ikke meget værd... og selv om den holder juridisk så er det også ret vigtigt at der er nogen der kan forsvare den hvis den skulle blive brudt.. hvilket kan kræve mange penge og tid... kan du det så er den stadig ikke kendt nok til overhovedet at være troværdig og det tager tid.
at have skrive en licens bare for at have den er ikke meget værd.

der findes massere af licenser til de fleste formål.
se f.eks http://www.opensource.org/licenses/index.php
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
07. maj 2005 - 02:08 #7
Der skal ikke noget til, for at de kan bruge din licens, så vidt jeg ved. Du skal bare sørge for på en eller anden måde at gøre din licens generel, så den kan bruges på flere projekter.

http://www.opensource.org er der en masse information om licenser, og der er også en masse forskellige åbne licenstyper, som du kan skæve til, hvis du går igang med at skrive din egen.
Avatar billede Daniel.E Praktikant
07. maj 2005 - 18:45 #8
i må gerne smide svar
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
07. maj 2005 - 18:49 #9
her er et fra mig :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. maj 2005 - 01:39 #10
ok