Avatar billede duzens Nybegynder
25. april 2005 - 20:20 Der er 6 kommentarer

DØD computer..

Hej alle sammen, jeg var for nyligt ude for noget meget underligt. Da min søster sad ved PC'en og spillede gik den pludselig ud. Uden noget form for varsel, og nu vil den simpelthen ikke starte igen. Når jeg trykker på tænd knappen kommer der kortvarigt lys fra min sideblæser i kabinettet og strømforsynings-blæseren giver et lille hop. Der er lys i en grøn diode på mit motherboard, og den er konstant selv om PC'en er slukket. Jeg har ikke prøvet noget endnu, som fx. resettet CMOS osv.. For mig lyder det somom det er strømforsyningen der er røget en tur. Men på den anden side giver dioderne i min blæser et spjæt, også køleren i strømforsyningen.
Så jeg er på herrerens mark.

Alt feedback er værdsat.

Tak..
Avatar billede huset Praktikant
25. april 2005 - 20:23 #1
Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

Gem denne da den er en god fremgangsmåde næste gang:

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobotherboard tilbage

Citat
Avatar billede duzens Nybegynder
25. april 2005 - 20:52 #2
Da den ikke engang kommer så langt som at skærmen reagerer tvivler jeg på at det er noget andet hardware end måske mit motherboard. Min CPU er under konstant overvågning og stiger aldrig over 55 grader selv med 100% last. Hvis det var ram, eller lign. ville den jo kunne starte men ikke komme forbi initialtesting..

Derfor har jeg grund/håb på at det er min strøm forsyning. Jeg leder mere efter andre med samme erfaringer...

Ellers tak for hjælpen
Avatar billede djunky Nybegynder
25. april 2005 - 22:05 #3
har du prøvet at resete bundkortet
Avatar billede thov Forsker
26. april 2005 - 02:16 #4
Du kan kontrollere strømforsyningen ved at koble det store stik (med alle ledningerne) fra bundkortet. Klem låsen fra, når du lirker stikket op.
Den grønne ledning forbindes til en af de sorte ved siden af, brug evt. en papirclip som kortslutning.
Hvis harddisken begynder at snurre, så er det sandsynligvis CPU/bundkort som er stået af.
Den grønne diode på bundkortet forsynes fra et stand-by kredsløb i strømforsyningen, så den kan godt lyse selvom PSU'en er røget.

P.S. Husk at fjerne 220V kablet fra PSU'en når du roder med stik og kabler inde i kabinettet.
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 20:23 #5
Mon ikke tiden er moden til en god feedback i denne tråd, eller evt en afslutning i form af lukning af spørgsmålet!?
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:01 #6
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar