Avatar billede yxos Nybegynder
23. april 2005 - 07:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gør et billede mindre i Photoshop

Jeg tager et billede med mit kamera. Det er så 816 x 616 pixels

Så bruger jeg paint.exe til at gøre det mindre med Ctrl-W (stræk) funktionen med hh.v 50% og 50%, så det nu bliver 408 x 308. Det fylder altså kun 25% af det oprindelse, og er den størrelse jeg skal bruge.

Derpå bruger deg Photoshop til videre redigering (på noob niveau)
Man MÅ da i Photoshop lave den første operation også, med at gøre billedet mindre, så jeg ikke behøver at gøre det i to step.
Jeg har bare ikke kunnet finde den.
Hvor er den?
Avatar billede sukos Juniormester
23. april 2005 - 07:29 #1
Image => Image size
Avatar billede yxos Nybegynder
23. april 2005 - 07:36 #2
Dér!  Dog uden 5 funktionen, men jeg kan godt skrive 408, så regner den selv de 308 ud.
Svar!
Avatar billede yxos Nybegynder
23. april 2005 - 07:37 #3
...uden % funktionen...
Avatar billede thb Nybegynder
23. april 2005 - 07:42 #4
Så vælger du bare percent istedet for pixel i dropdown menuen lige ved siden af feltet som du skriver i...

Thomas
Avatar billede yxos Nybegynder
23. april 2005 - 07:44 #5
Jeps!
Men da jeg ved at den altid skal være 408 er det jo dog nok hurtigere bare at skrive det.
Svar godkendt.
Avatar billede yxos Nybegynder
23. april 2005 - 08:26 #6
smid et svar begge to
Avatar billede thb Nybegynder
23. april 2005 - 08:34 #7
Bare smid pointne til sukos...

Thomas
Avatar billede zhark Nybegynder
23. april 2005 - 11:48 #8
Jeg kan ikke lade være med lige at anbefale et hefte fra IDG om PhotoShop, det koster ca. kr. 60,00 og gennemgår en mængde værktøjer filter layers m.v. med mange screenshot - det er ALLE+ pengene værd :)
Avatar billede yxos Nybegynder
28. april 2005 - 22:49 #9
Hva... sukos, smider du et svar ?
Avatar billede sukos Juniormester
29. april 2005 - 02:45 #10
Jo, tak
exp sender mail om nyt indlæg lidt som vinden blæser?
Avatar billede yxos Nybegynder
29. april 2005 - 13:44 #11
Ja, de kommer sådn lidt klit-klat.

Det kan naturligvis altid forklares med det der står øverst på siden; "I de sidste 14 dage har vi oplevet en del driftforstyrrelser..."
Hvor længe er det nu den har stået der...?  2 måneder? mere?
Ikke desto mindre er det jo evig sandt, så hvorfor lave det om...!  Vi HAR oplevet driftforstyrrelser de sidste 14 dage... :-)
Avatar billede sukos Juniormester
29. april 2005 - 13:49 #12
:O)
Avatar billede nathrakh Nybegynder
17. maj 2005 - 20:52 #13
Tryk "v".
Oppe i venstre hjørne kommer der så til at stå 2 firkanter/boxe. Altså der hvor der normalt er brushes. Klik dem begge.
Nu kommer der en ramme rundt om billedet. Hold musen over den lille firkant i hjørnet. Hold shift inde, og træk i billedet (ind eller ud).
Det med at holde shift inde... tja... For mig er det lidt svært at forklare. Men du kan ikke hive billedet rundt, hvis du forstår. Det kan man hvis man bare trækker i billedet, uden at holde shift inde.

Håber det var til at forstå ;)