Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
20. april 2005 - 15:13 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Massiv cylinder, hvordan?

Hvordan laver jeg en massiv cylinder i 3ds max?

Synes, at hvis jeg laver en alm. én og modellere den osv., at den ikke er massiv, men derimod hul indeni.

Og hvorledes kan jeg få bløde kanter på den når jeg er færdig med at modellere?
Avatar billede jokkejensen Novice
20. april 2005 - 16:09 #1
http://www.3dmaxer.dk/tutorials/tutmodelling.asp

Det er en mulighed til bløde kanter, ved desværre ikke lige hvordan du kan lave en fyldt cylender.... Men hvad skal du bruge det til ?
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
21. april 2005 - 12:13 #2
Hvis du ser denne cylinder, som jeg modelleret:
http://eikhorsholm.frac.dk/cylinder.jpg så ser den hul ud, det skal den ikke være.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. april 2005 - 15:07 #3
Du kan ikke lave solider i 3ds max. Hvad du kan gøre er, at vælge de edges hvor der er hul og trykke "cap".
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
21. april 2005 - 23:30 #4
i11uzion -> "cap"?
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
21. april 2005 - 23:34 #5
Jeg fandt det som hedder cap holes, men det ser ikke rigtig ud til virke.
Er der nogen som kan fortælle mig hvorledes jeg nemmest laver en form som den cylinder mit link henviser til, som bare er massiv/solid?
Avatar billede geek Nybegynder
22. april 2005 - 14:01 #6
Du kunne istedet for bare at slette punkterne i din cylinder, bruge boolean til at trække en kasse fra din cylinder.
Det burde (hvis boolean virker ordentligt) lave det som du ønsker.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
22. april 2005 - 23:01 #7
Som sagt - der findes ikke solider i 3ds max. Så skal du bruge et andet program, som f.eks. Solidworks. Cap finder du i edge-mode på en editable poly - og det vil virke:

1. marker objektet
2. konverter til editable poly, hvis det ikke allerede er det
3. gå i edge-mode eller bordermode (genvejstast "2" og "3" på tastaturen) og marker kanterne omkring et af huller
4. tryk cap

Det burde helt sikkert virke.