Avatar billede christian-s Nybegynder
17. april 2005 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Variable akse-værdier

Hvordan får jeg Excel til ikke at afsætte standardværdier på akserne. Jeg vil have den til at afmærke de værdier jeg har fået, f.eks. (0,5;0,25) og (1;0,33).

Der skal altså ikke være 1 eller 0,5 imellem værdierne på akserne, men helt variable værdier. Hvordan gøres dette?
Avatar billede sjap Praktikant
17. april 2005 - 15:07 #1
Det kan kun gøre, hvis du IKKE bruger xy-punkt, men f.eks. kurve.
Avatar billede christian-s Nybegynder
17. april 2005 - 15:33 #2
Ja, men forholdet mellem x-værdierne skal ikke være det samme. Når jeg vælger kurven ændres x-værdierne, men forholdet bliver ødelagt.
Optimalt skulle gridet forskydes og være uafhændigt af x-værdierne.. Hvordan ordnes det?
Avatar billede sjap Praktikant
17. april 2005 - 16:00 #3
Hmm. Det var vist en af de grimme! Men prøv alligevel følgende:

Jeg går så ud fra at du har et xy-punkt diagram med dine data.

Tilføj en dataserie hvor du bruger de samme x-værdier, men ALLE y-værdierne er 0.

Fjern evt. al formatering af x-aksen, (dvs. aksemærker, og aksemærkeetiketter).

Den nye dataserie skal formateres så der ikke vises nogen kurve, og at mærket er et kryds (som måske skal øges lidt i størrelse, men det bestemmer du selv).

Desuden skal dataserien formateres til at vise etiketter (og så skal du efterfølgende formatere etiketterne, så de kommer til at stå ordentligt).

VUPTI! Så har du pludselig fået er ny skala på x-aksen.
Avatar billede sjap Praktikant
19. april 2005 - 11:13 #4
christian-s > Har du opgivet?
Avatar billede christian-s Nybegynder
25. maj 2005 - 22:31 #5
ja, jeg må indrømme at jeg gav op. jeg kunne simpelthen ikke få det præcis som jeg ville have, så jeg sparede til sidst tid ved at gøre det i hånden.

vil du have lidt points?
Avatar billede sjap Praktikant
25. maj 2005 - 23:20 #6
Det vil jeg da gerne - hvis du kunne bruge det til noget. Ellers synes jeg du bare skal tage pointene selv.

Læg evt. en mail, så kan jeg sende dig et eksempel på, hvad jeg har gjort - så kan du jo bruge det eller alde være.
Avatar billede christian-s Nybegynder
19. maj 2006 - 19:50 #7
--