Avatar billede soloboy Nybegynder
08. april 2005 - 15:49 Der er 3 kommentarer

Overvognings software.

Hej,

Jeg arbejder i et firma hvor vi har et blandet IT miljø (Windows/linux) og vi har bruge for et centrals system der kan overvåge vores server. Software skal være kunne bruge snmp. Det er også vigtig at det er en "flot" grafisk inter face (gerne web baseret).

Det kunne også være fedt hvis det kunne mod tage e-mails fra forskelige system og behandle dem på hvad der står i Emne feltet. (fx. hvis der står Error i emne feltet vil den håntere det som en fejl i en af systemerne)

System skal helt være open source da vi gerne selv vil udvikle på det.

/Mads
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. april 2005 - 15:53 #1
Hvad skal overvåges, om servere er oppe og kører eller om der sker mistænkelige ting.

Hvis det sidste, så kik på Snort der er et IDS. Det første kan ikke klares fra et system, her må du sammensætte et par forskellige programmer
Avatar billede soloboy Nybegynder
08. april 2005 - 15:58 #2
Programmet skal både overvåge om der sker mistænkelige ting og on serven er oppe.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. april 2005 - 19:11 #3
Du får ikke et system der kan dette, og da du har et blandet miljø skal der både windows , linux og netværksprogrammer i drift. Følgnede kunne du kikke på.

Snort er et ids. fungere rigtig godt og du kan udsætte såkaldet ids prober forskellige steder i dit net og sætte dem til at sniffe forskelligt som de så rapportere ind til en samlet syslog server hvor du overvåger det hele.

Network monitor er windows moniterings program, såm du kan sætte op til at overvåge om derer liv i serverne og hvordan dit windowsnetværk er belastet.

Endeligt er der store programmer som tivoli og HP openview der bruges til den slags.

Til linus findes et hav af utils og du kan selv komme langt med nogle fornuftige perlscripts, jeg vil oven i købet tro at du kan få tillæg til snort der kan noget af det du søger.