Avatar billede slide Nybegynder
07. april 2005 - 22:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Momsafregning og rabatgebyr

Så er det blevet tid for min første momsrafregning.

Jeg har kigget i Britt Malka's hæfte - Regnskab på PC med SummaSummarum, men bliver ikke ret meget klogere på momsafregningen.

Jeg har udelukkende salgsmoms på 4500 kr.
Da jeg har indberettiget momsen rettidigt, får jeg 25 kr. rabat fra Told og skat.
Jeg har derfor nu indbetalt 4475 kr. nu betalt via homebanking til Told og skat.

Nu skal jeg så bogføre momsafregningen i SummaSummarum, men her bliver jeg så i tvivl.

Jeg skal vel benytte følgende konti:
- 66100 Konto for udgående moms (Salgmoms)
- 66200 Konto for indgående moms (Købsmoms)
- 66900 Komto for momsafregning
- 58000 Konto for bankbeholdning

Spørgsmål:
* Hvilke konti skal debiteres og hvilke skal krediteres?
* Med hvilke beløb? (Her forvirres jeg af rabatten på de 25 kr.)
* Hvad gør jeg med de 25 kr. rabat? Skal de på en helt anden konto for at få tingene til at stemme?
* Hvilken bogføringsdato skal jeg benytte? Den sidste i perioden eller dags dato?

Jeg håber virkelig at nogle af jer kan afse lidt tid til at hjælpe mig - jeg skal nok have det skåret ud i pap, for jeg er 100% novice, når det kommer til bogføring.

Jeg har set at der allerede er et spørgsmål der omhandler gebyret, men det er ikke udpenslet nok til at hjælpe mig.
Avatar billede popsy Novice
08. april 2005 - 00:00 #1
66100 og 66200 skal begge tømmes, (så de går i nul pr. 31/3) og begge saldi skal overflyttes til 66900.

Når du så betaler, krediterer du din bankbeholdning for beløbet, og debiterer det på 66900, således sidstnævnte går i nul.

Med hensyn til de 25 kr (som er mere til besvær end til gavn) kan du f. eks. så skal de efterfølgende debiteres din bankbeholdning, og krediteres et passende sted. Jeg tror de fleste bruger Ekstraordinære indtægter kontoen til det.
Avatar billede slide Nybegynder
08. april 2005 - 02:24 #2
Ok, så lyder det ikke så indviklet igen.

Altså:

Da jeg kun har salgsmoms, debiterer jeg konto 66100 Konto for udgående moms (Salgmoms) med 4500 kr. pr. 31/3 - 2005
Samtidigt krediterer jeg konto 66900 Konto for momsafregning med 4500 kr. pr. 31/3 - 2005

Når jeg så betaler momsen for første kvartal til Told og Skat (gjort 7/4 - 2005) krediterer jeg konto 58000 Konto for bankbeholdning med 4500 kr. pr. 7/4 - 2005.
Samtidigt debiterer jeg konto 66900 Konto for momsafregning med 4500 kr. pr. 7/4 - 2005.

Med hensyn til de 25 kr. rabet debiteres jeg konto 58000 Konto for bankbeholdning med 25 kr. pr. 7/4 - 2005.
Samtidigt krediterer jeg konto 38000 Konto for ekstraordinære indtægter med 25 kr. pr. 7/4 - 2005.

Har jeg fået styr på datoer, kredit/debit og konti?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2005 - 04:27 #3
Din bankbeholdning bør kun indeholde én postering = den aktuelle betaling på kr. 4.475,00 (kredit). Modpost bliver "Momsafregning" kr. 4.500,00 (debet) samt kr. 25,00 (kredit) på en passende konto.

"En passende konto" kunne være "Diverse gebyrer" eller hvilken konto du har til at bogføre gebyrer som fx. bankgebyrer, kontoudskrift o.l. (udgift). I det her tlfælde bliver gebyret en indtægt, men det er da bare dejligt.  :

Konto for ekstraordinære indtægter synes jeg ikke er så velvalgt. Indtægter på denne konto er vel almindeligvis momspligtige?
Dit indtjente gebyr fra Told&Skat er momsfrit, ikke?
Avatar billede popsy Novice
08. april 2005 - 11:05 #4
halifax> Jeg er ikke helt enig med dig i at der kun skal være en postering på bankbeholdningen, men det er nok mest en temperamentssag. Jeg synes det er mere gennemskueligt på min måde :)

Med hensyn til om Ekstraordinære indtægter er momspligtige eller ej, så styres det jo blot med momskoden i kassekladden, ved hver enkelt postering.

slide> Ja, du har helt rigtigt fat i datoerne, men jeg vil råde dig til fremover ikke at betale før du skal! Hvis du f. eks. bruger en kassekredit eller lignende, skal der ikke meget til, for at det bedre kan betale sig for dig at lade pengene stå så længe som muligt.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2005 - 16:56 #5
Jeg siger ikke, at "der kun SKAL være en postering på bankbeholdningen, men skriver BØR. Ser ingen grund til at lave "fiktive" posteringer (kr. 25,00) på den konto. Anbefaler den kun indeholder poster identiske med hvad, der optræder på bankens kontoudtog.
I øvrigt ligegyldigt for slide, hvad vi er enige i, popsy.  :)
Avatar billede popsy Novice
08. april 2005 - 17:17 #6
halifax> Det kan du have helt ret i :)
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 21:03 #7
Nej du skal afregne den rigtige betaling under momsafregning og ikke 0 stille udg. og indg. før årsregnskabet er færdig, da du således kan afstemme den udg. afg. med salg og indg. afg. med køb, den difference du har fået på de 25 kr. skal frætrækkes gebyer og afgifter der ikke er momsbelastedet og herefter kreditere bankkonto se eks

udg afg    100
indg afg    50    50 kr. i moms bogføres på momsafregning
rabat      -25    -25 kr. bogføres på gebyr konto i kredit
rest              25 kr. krediteres på bank

dette er så et enkelt eks. da jeg bruger små konto

hilsen

Revisor

Hardy Christensen
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 21:05 #8
nej ikke små konto men beløb så er det lettere at overskue men eks. er det samme
hilsen hardy
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 21:08 #9
jeg beder dig hente et momshæfte, som du burde have i told skat se www.toldskat.dk

hilsen hardy
Avatar billede popsy Novice
10. april 2005 - 23:08 #10
hardyc> Det er en gang vrøvl du der skriver :)

Du lever ikke op til god bogføringsskik, når du ikke nulstiller dine mellemregningskonti i takt med at du afregner beløbene. Iøvrigt er Sunmmasummarum beregnet til denne nulstilling. Med hensyn til at afstemme når året er omme, bruger man sine kontokort, i nødstilfælde kassekladden, og går det helt galt har man naturligvis et afregningsbilag.

Iøvrigt nulstiller man altid mellemregningskonti når man afregner dem.
Sådan har man altid gjort når man benytter dobbelt bogføring, lige siden en munk opfandt systemet for mange mange år siden. Det er du selvfølgelig også klar over når du ligefrem er revisor!?
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 23:34 #11
Nej det behøver man ikke da regnskabssystemer i dag kan udregne de enkelte perioder, og det er nemmere at afstemme f.eks salgsmoms når de ikke er 0 stillet f.eks

salg året Kr.20.000.000 = moms Kr. 5.000.000

Konto  1/1-31/12 udg moms      Kr. 5.000.000
difference                    Kr.    0,00

det er en afstemning der skal ligge til grund for momsafstemning iflg revisor
men du har ret at ved årsaflutning 0 stilles alle konti i forbindelse med afgiftafstemning og overføres inden slutballancen 0verføres til næste år
det samme gælder egenkapitalen, og i gamle dage gjorde man det som du siger og mange gør det i dag men er ikke nødvendig mere, hvis man fastholder at lukke de enkelte perioder efter momsafregning, altså ikke nogen posteringer i en periode der er afregnet.

hardy
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 23:39 #12
popsy

hvis man skulle 0 stille alle konti hver gang den er afstemt hvad så med bankkontoen hvor man har afstemt pr. 30/4 og der ligger dokumentation til revisor for dette men år revisor tager ballancen pr. 307 STEMMER AFSTEMNINGEN IKKE FORDI EN NØRD HAR BOGFØRT I DEN PERIODE EFTER AFSTEMNINGERN

HILSEN
HARDY
Avatar billede hardyc Nybegynder
10. april 2005 - 23:41 #13
SKRIVEFEJL REVISOR TAGER BALLANCE PR. 30/4
KLOKKEN ER SNART MANGE

HARDY
Avatar billede popsy Novice
11. april 2005 - 07:33 #14
Hardy> Om ikke andet, så giver du mig da et godt grin. Du underskriver dig som revisor, men kan øjensynligt ikke engang se forskel på en mellemregningskonto, og en bankkonto. Du sammenblander balancen og resultatopgørelsen, og samtidig føler du trang til at råbe med store bogstaver fordi en påpeger dine fejl :)

Hvis du vitterligt er revisor, så burde du nok tage uddannelsen en gang til ;)
Avatar billede hardyc Nybegynder
11. april 2005 - 10:06 #15
Denvar god
men som jeg også skrev at du har ret i at 0 stille men det er ikke nødvendigt efter regnskabs og momsloven du bedes venligst gå ind under toldskat og i bogføringsloven og ikke lærebøger fra handelsskolen der lære man det for nemheds skyld for bogholdere.

Hilsen

Hardy
can jur. aud. og registreret revisor
Avatar billede halifax Nybegynder
11. april 2005 - 10:11 #16
Tråden er snart ved at udvikle sig som et debatforum.  :)
Både mellemregning og bank er balancekonti. Hvor optræder (nævnes) sammenblanding med resultatopgørelse, popsy?
Tydeligt hardyc har tastet forkert da han ville skrive 30/4 - skrev 307 (tasten 7-/) og "kom til" at skrive med stort. Tror ikke han bevidst ville råbe.
Metoden med at nul-stille eller ej er vel snarere et temperamentsspørgsmål - begge metoder er envendelige, som I hver især påpeger (én foretrækker datteren, en anden moderen).

popsy, skønt din lille smily burde du undlade personlige "angreb".
Avatar billede popsy Novice
11. april 2005 - 10:27 #17
halifax> Har da ikke angrebet nogen personligt, undskylder da hvis det kan læses på den måde. Mener da tværtimod at jeg skulle føle mig angrebet, men råben (store bogstaver) og ordet nørd brugt i den sammenhæng er måske ok?

Hardyc> Dig gider jeg ikke diskutere mere med da dine skriverier ikke passer med den virkelighed jeg færdes i, mine regnskaber godkendes konsekvent af Told & Skat hver gang, endda uden brug af højtbetalte revisorer med fine titler :D
Avatar billede hardyc Nybegynder
11. april 2005 - 10:39 #18
Det er ok de stor bogstaver var en fejl og nørder var ikke dig men som du kunne se arbejder vi også om natten da momsregnskab skal være færdig i dag så alt ok

Hilsen

Hardy