Avatar billede doomaddict Nybegynder
07. april 2005 - 20:41 Der er 3 kommentarer

ASUS Radeon 9800XT blæser virker ikke

Jeg har et Asus Radeon 9800xt grafik kort. Problemet er at blæserene ikke gidder køre rundt. Jeg har undersøgt kortet og det ser ikke ud som om der er nogen synlig fejl på korten og det har tilmed også været sendt tilbage til den butik der solgte det, de fortalte at det virkede som det skulle.
Kortets to blæsere kører dog også rundt en sjælden gang imellem men dettte er dog sjældent. Når de endelig kører rundt går der som oftest 1-2 timer før de stopper igen. (De køre med fuld hastighed: ca 6000 rpm)
Det undrer mig og jeg vil meget gerne have hjælp til at finde ud af hvad der kan være galt.
Avatar billede re-flex Nybegynder
08. april 2005 - 15:13 #1
Kan det være der er noget kølerstyring med, som sørger for at blæserne kører mindst muligt, for at undgå støj??

Jeg evd godt at grafikkort bliver noget varme, og derfor kræver god køling, men der er jo også grafikkort, som udvikler godt med varme, men som kun har passiv køling.

Prøv at tjek om der er noget software med til dit grafikkort. Jeg tænker ikke på drivere osv, men om der er noget software, hvor de kan ændre forskellige indstillinger. Og hvor du evt, kan se om der er kølerstyring. Tjek også din manual, for om der skulle stå noget om kølerstyring.

Kan ikke forestille mig at det skulle være andet, udover at der altså er en fejl på kortet. En sidste mulighed er måske at kortet ikke for nok strøm, til at kører med 2 kølere. Hvilken PSU har du siddende i din computer, og har du ellers mange PCI kort, harddiske, CD/DVD drev osv?
Avatar billede doomaddict Nybegynder
08. april 2005 - 15:21 #2
Jeg har set på alle de mange mulighedder der er for opsætning af køler funktioner. Og har sat dem til at køre med 100% power. Så det udelukker det med "low-noise" problemet. Så er der det med nok strøm. Jeg har en 400w strøm forsyning og kun et dvd drev en hardisk og meget få pci kort. Så det burde heller ikke være et problem.
Så jeg står tilbage med en fejl på kortet. Hvilket også virker underligt efter som udbyderen sagde at der ikke var nogen fejl på efter at have kørt test på det i 3 timer.

Så jeg er meget forvirret!
Avatar billede re-flex Nybegynder
08. april 2005 - 15:32 #3
Det lyder utroligt mærkeligt...

Så har jeg faktisk heller ikke rigtigt flere forslag til, desværre. Vil dog tro at det er en fejl på kortet.

Jeg vil foreslå at smide kortet i en anden computer, hvis du har mulighed for det, for at udelukke at der er tale om fejl. Hvis det virker i en anden, kan det være en hardware fejl, som kun opstår med dit hardware. Hvis den også fejler i en anden computer, så smid det tilbage til forhandler...