Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fra DV-Kamera til Computer

Hej Eksperter.
Jeg har et Panasonic NV-DS150 Video Kamera, som optager fantastisk.
Jeg har købt et firewire kabel til at forbinde Kameraet til computeren.
Jeg har prøvet at indspille med WIndows Movie Maker og Pinnacle Studio 9 plus, men syntes ikke at resultatet er specielt godt. det er lidt grumset, og meget stribet.
Når jeg ser optagelserne fra kameraet direkte på mit TV, så står kvaliteten jo bare KANON, og det burde det vel også bare gøre når man indspiller det til computeren.

Hvordan indspiller man i bedste kvalitet ?
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
07. april 2005 - 12:29 #1
Jeg går ud fra, at du overfører til ukomprimeret dv-avi. Du kan ikke regne med den kvalitet som du ser på computeren. Når du i sin tid har klippet filmen og får den overført til DVD, vil den stå som den skal. Du kan også prøve noget andet, nemlig at føre dine optagelser  digitalt tilbage  til kameraet og så se der, hvordan kvaliteten er. Så vil du formentlig se, at kvalteten er den samme som originalmaterialet.
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:32 #2
okay. hmm. hvorfor bliver det så ikke vist perfekt på computeren ?
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:32 #3
hvad er så idén ved at indspille til computeren hvis ikke man kan regne med det man ser ?
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
07. april 2005 - 12:33 #4
Det er kun et prewiev du ser, så længe du klipper.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
07. april 2005 - 12:35 #5
Husk på at dv-avi er ukomprimeret og bruger meget pc-kraft, og det gør dine programmer jo også :-) Du kan blandt andet se, hvor meget de fylder i forhold til f.eks. mpeg-filer.
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:35 #6
Ja okay, men når filen er færdig og jeg ser klippet i winamp eller windows media player f.eks, så burde det jo stå lige i øjet ?
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:41 #7
Det er Laaangt fra det samme resultat når jeg har overspillet det på kameraet igen :(
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
07. april 2005 - 12:48 #8
Så må det være fordi du ikke optager det i dv-avi.
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:54 #9
Jeg bruger Windows Movie Maker. det er vel okay ?
Jeg prøver lige igen. Lyden bliver sat ned til ½ speed ?
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. april 2005 - 12:59 #10
okay. nu fik jeg den. Nu står den rigtig godt i kvaliteten, men når kameraet rykker sig, så kommer der lisom en masse tværgående striber ind over billeder der hvor der sker noget. ?
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
07. april 2005 - 13:45 #11
Det tror jeg ikke betyder noget. Men du kan prøve igen at overspille til kameraet og se der.
Jeg har selv været gennem turen og haft de samme betænkeligheder som du har, men har vænnet mig til, at sådan ser det nu altså ud, mens jeg redigerer. Totalt provokerende :-) Men jeg har desværre ikke kunnet finde nogen løsning på det.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
09. april 2005 - 22:21 #12
Jeg har læst mig til, at det har at gøre med den frequens computerskærmen kører med.
fjernsyns frequensen er på 50... hvem gider have monitoren til at køre der.
Avatar billede henninga Novice
11. april 2005 - 00:09 #13
Striberne skyldes at Video er interlaced på et fjernsyn og computerne kører med non-interlaced på skærmen.
Du kan læse mere om fænomenet på www.abmedia.dk/video

Og du kan iøvrigt ikke gøre andet end at investere i et redigeringskort hvor du kan koble et fjernsyn til. På den måde ser du det rigtige billede i den rigtige kvalitet medens du redigerer.
Avatar billede stanleydk Nybegynder
07. maj 2005 - 20:09 #14
jeg lukker her. Det er svært at give point ud, men Lucky-Luke skrev den måde jeg brugte..
Avatar billede stanleydk Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:33 #15
lukker