Avatar billede centurion Nybegynder
03. april 2005 - 18:26 Der er 10 kommentarer

Hvorfor vil min computer ikke starte?

Hvorfor vil min computer ikke starte  200 point fra centurion

X Jeg ville koble en næsten ubrugt computer med Windows Me til nettet og min XP ved hjælp af en router. Linksys m. ledning. Det gik fint. Men mens jeg prøvede at installere min HP printer på min Windows Me, stoppede den. Jeg kan ikke starte den igen. Ledningerne er OK og grafikkortet og skærmen er også OK. Der er lys i computeren, og den afgiver en lyd, det er vist blæseren.
Skærmen er sort, men iorden der er lys i de små lamper, jeg har prøvet med 2 skærme.
Jeg ville blive glad for et tip!
Avatar billede ebe Praktikant
03. april 2005 - 19:24 #1
starter den bios?
Avatar billede ebe Praktikant
03. april 2005 - 19:53 #2
det lyder som en hardware fejl. prøv at pille printeren fra igen, tag batteriet ud af bundkortet i nogle timer og se om den så kommer op.
Avatar billede ebe Praktikant
03. april 2005 - 19:54 #3
ellers kan du resette bios med en jumper, hvis du har manualen.
Avatar billede articfruit Nybegynder
03. april 2005 - 21:28 #4
Har du haft den HELT slukket? ikke bare reboot...
Avatar billede centurion Nybegynder
04. april 2005 - 00:51 #5
Det hedder jo Eksperten, og det kan jeg se at I er, men jeg er måske for meget amatør.
Hej ebe! Hvordan starter man i bios?
Hvor sidder batteriet  i bundkortet?
Hvad vil det sige at resette bios med en jumper. Jeg har den håndbog der fulgte med computeren - ikke andet.
Hej articfruit! hvad  betyder "HELT slukket? ikke bare reboot..."?

Tak skal I have, men måske er jeg  for meget amatør til Eksperten?
Avatar billede ebe Praktikant
04. april 2005 - 06:56 #6
...det er du ikke :) Alle starter et eller andet sted.
BIOS = basic input output system: Når du starter din computer står du med en bunke hardware som lige har fået strøm. For at kunne virke, skal den have nogle instruktioner, om hvad den skal gøre, men kender ikke din hard-disk endnu, hvor windows jo ligger. Derfor har alle motherboards en chip som der kan læses fra og skrives til. Denne chip indeholder de første instruktioner, om at computeren skal finde sit eget hardware, altså ram, udgange, processorens hastighed osv... Denne bios-chip kan man skrive til, og det gør computeren når den configurerer sig selv. Hvis nu den ved en fejl er kommet til at skrive nogen fuldstændig vanvittige værdier i bios, kan det forhindre computeren i at starte op. Så skal bios "resettes" eller nulstilles. Dette kan som regel gøres på to måder:
1. tag batteriet ud som sidder på bundkortet. Det er et lille rundt batteri. Lad det blive ude i nogle timer, så mister bioschippen de data bios selv har skrevet, og går tilbage til de oprindelige indstillinger.
2.Du kan som regel flytte en jumper. Se efter i håndbogen. En jumper er et lille firekantet stik som forbinder to små ben på f.eks. motherboardet eller bagsiden af en hard-disk.

Og det er helt i orden du spørger, ellers bliver man ikke klogere *s*
Avatar billede ebe Praktikant
04. april 2005 - 06:59 #7
Helt slukket: Du har lukket computeren helt ned og derved også slukket bios.
reboot: genstartet computeren med "genstart". Du lukker stort set kun windows ned, bios fortsætter at køre med den konfiguration den fik ved opstart, (lidt forenklet).
Avatar billede foodear Praktikant
04. april 2005 - 08:59 #8
Hej og husk lige når du resetter BIOS (batteriet) så skal strømstikket på compen være pillet fra.
Avatar billede centurion Nybegynder
06. april 2005 - 20:31 #9
Jeg tog batteriet ud i 9 timer - det hjalp ikke. Computeren kan ikke starte. Min Startdiskette er forsvundet. Gad vide om den kunne have startet computeren. Det var et godt forsøg og jeg takker for hjælpen. Jeg er altså normalt begavet, men jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg giver point.
Avatar billede ebe Praktikant
06. april 2005 - 20:36 #10
det kan du heller ikke, der er ikke lagt nogen svar. hvis jeg var dig, ville jeg prøve tingene enkeltvis i en anden computer... bundkort, processor, ram osv..