Avatar billede choco Nybegynder
01. april 2005 - 19:17 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

internet opkobling

Er her nogen som har en lille idé til hvad jeg skal gøre for at få min mac med os9 til at køre på nettet???

jeg har adsl og alt net køre gennem en router.

jeg har prøvet at køre det de på windows kalder en guide men har ikk rigtig haft hel med mig.

den står bare med den ip som starter på 169 og jeg ved at på windows er det den interne comp. ip men ved ikk om det er det samme på en mac også???

håber i kan hjælpe...
Avatar billede sd8220 Seniormester
01. april 2005 - 22:29 #1
Hejsa
HVis din router uddeler IP-numre via DHCP, sætter du bare Mac'en til at tage det via DHCP, ellers så skal du sætte Ip-nr til samme type som på din Windows, og husk at sætte netmasken også og så husk at sætte gateway'en til din routers adresse, og dns skal du vælge din udbyders.
/S
Avatar billede egonspock Seniormester
02. april 2005 - 14:12 #2
169.254.x.x betyder at den ikke har fat i en IP-adresse udefra. Er du sikker på at netkortet og kablet er i orden? Det lyder ellers som en gammel svend, da sidste opdatering af OS9 er mere end 2 år gammel. Jeg ville nok overveje OSX i stedet.
Avatar billede choco Nybegynder
02. april 2005 - 16:09 #3
gammel... hmmm det ved jeg ikk... det er første gang jeg prøver at bruge en mac.. jeg kan ikk installere andre os på den da det er en min mor har lånt på hendes arbejde så det går ikk helt...

netkort skulle så vidt jeg ved gerne virke... og kablet VED jeg virker da jeg bruger det samme kabel til en anden pc...

og på min comp. har jeg windows til selv at finde ip da det hele går gennem vores router...

ja det er via DHCP og nej jeg kan ikk BARE sætte den til for den får kun den ip der hedder 169.254.x.x så den vil ikk rigtig få ip tildelt fra vores router...

men jeg har prøvet at køre den internet guide eller hvad den nu lige hedder på en mac men den syntes jeg ikk helt den virker som den skal eller også kan jeg ikk finde ud af at bruge den...
Avatar billede sd8220 Seniormester
02. april 2005 - 19:10 #4
Hejsa
Det er IKKE noget problem at være på nettet med en Mac med OS 9 gennem en router - det kan selv System 7 klare, så pjat med det ;-) Når du kører gennem en router, skal Mac'en IKKE have et eksternt IP, så hvis din router deler IP'er ud i 169...., så er det fint. Deler den nogle andre ud, er det selvfølgelig en fejl. Hvad bruger du til at undersøge, om der er "hul igennem" på Mac'en? Og hvor ser du, hvilket IP, din Mac har? For at indstille Mac'ens IP skal du ind i Kontrolpanelet TCP/IP. Først skal du sikre dig, at du vælger forbindelse gennem ethernet - der er også typisk mulighed for modem-port. (Det afhænger af hvilket hardware-porte, din Mac har - hvad er det for en?) Når du har valgt den rigtige port, skal du vælge, hvordan du vil have IP - og der kan du vælge, DHCP, BootIP og manuelt (måske noget mere); men vælg DHCP, så skal du indtaste din routers IP-nr som din gateway - det er typisk 192.168.1.1;  men se evt på din Win-maskine, hvad den vælger sig ;-) Du skal også huske at indtaste en dns-adresse, og det er den, som din internetudbyder har som deres dns-server. Så _skulle_ det altså gerne virke, når du lukker kontrolpanelet "TCP/IP" og evt har genstartet.
Nu håber jeg, at det virker - ellers er jeg lige ved at sige, at det er mere end 30 point værd ;-))
Held og lykke.
/S
Avatar billede choco Nybegynder
02. april 2005 - 23:38 #5
jaaa det er jeg da oz lige ved at tro at det er;)
men jeg har været inde og vælge ethernet...
og kan det passe at man skal intaste gateway nå jeg ikk skal gøre det på min comp. med windows på???

på min windows comp. køre jeg bare en guide og vælger at den skal køre gennem min router og så køre det med det samme...

men hvad mener du med at jeg skal vælge den rigtige port???
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. april 2005 - 07:17 #6
Hej igen
Jo det er meget sandsynligt, at du skal vælge din routers IP-nr som gateway på Mac'en.
Mht "den rigtige port" så mener jeg, at du skal vælge "Forbind via: " Ethernet og ikke via modem- eller printer-; men det havde du altså klaret.
Så umiddelbart mener jeg bare, at det er nok nu, at du skriver din routers interne!! ip-adresse, som gateway, og at du skriver din internet-udbyders dns-adresse ind under dns, så _skulle_ det altså gerne virke.
/S
Avatar billede choco Nybegynder
03. april 2005 - 11:19 #7
ja det med at skulle indtaste gateway har jeg ikk prøvet for det troede jeg ikk man skulle når jeg ikk skal gøre det på min win pc...

men det vil jeg da lige prøve...

men dns har jeg ikk fået for det går routeren selv ud og finder på nettet... men skal jeg så bare tage den som routeren lige får lyst til at bruge den dag i dag???
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. april 2005 - 11:27 #8
Hejsa
DNS'en skulle da helst ikke skifte for meger - min internetudbyder, Stofa, har da givet mig to, som de skrev på mine kontooplysninger, da jeg oprettede mig som abbonnent. Men ja tag bare den, som routeren siger - det vil jeg mene. Altså du kan godt klare dig uden dns, så er du bare nødt til at indtaste ip-numre i stedet for ordentlige navne som www.eksperten.dk (så i praksis er det selvfølgelig ikke så sjovt ;-))
/S
Avatar billede choco Nybegynder
04. april 2005 - 08:07 #9
okay... ja det vil jeg så lige prøve...

Men der er vel ikk nogen som kan give mig en kort forklaring på hvorfor man selv skal indtaste gateway og dns på en mac når man ikk skal gøre det på ens win pc???

min router har det med at gå ned hver andet øjeblik :D og så skal jeg tage strømmen fra min router for at få det til at virke igen og så skifter den ip og mener også at den skrifter dns... sååå... lidt noget møj...:D

men jeg prøver lige det i har skrevet...
Avatar billede sd8220 Seniormester
04. april 2005 - 10:24 #10
Hejsa
Hvorfor det virker anderledes på Mac OS 9 end på Windows, tjah??? Aner det ikke ;-)
Altså din router skal ikke ændre på din udbyders dns. Har du evt overvejet at sæte Mac'en til uden om/i stedet for routeren?
Held og lykke.
/S
Avatar billede sd8220 Seniormester
12. april 2005 - 09:19 #11
Hejsa
Har du fået det til at virke? I givet fald, vil jeg da gerne have pointene, ellers bare spørg videre ,_)
/S