Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 16:55 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Annullere betaling på netbank

Jeg vil vide om det er muligt at annullere en betaling man har lavet via netbank (Nørresundby bank netbank)? Altså om man kan få de penge tilbage som man har sendt efter at modtageren har modtaget dem.

Jeg mener at have hørt at dette kan lade sig gøre til og med 8 dage efter man overførte pengene.

Hvis dette kan lade sig gøre vil jeg også gerne høre hvordan hvad man skal gøre…
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:00 #1
Du skal kontakte banken med oplysninger om fejlen ellers kan det ikke lade sig gøre
Med mindre det er penge overført til en af dine egne konti
Hvis det drejer sig om overførsel i forbindelse med et netkøb så tvivler jeg på det kan lade sig gøre
Mig bekendt kan det kun lade sig gøre såfremt der er tale om en fejl overførsel
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:01 #2
Men uanset hvad så kontakt din bank. De kender jo reglerne bedre end alle andre :o)
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 17:03 #3
banken lukkede klokken 16.00 og på mandag er der gået otte dage..
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:06 #4
Jeg har aldrig hørt om de 8 dage.
Men så vil jeg da foreslå dig at sende en email til din bankrådgiver så han/hun har den tidligt mandag morgen
Avatar billede peet49 Nybegynder
01. april 2005 - 17:06 #5
Du skal annulere evt. handel hos leverandøren. Du har på nettet 14 dages fortrydelsesret.
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:07 #6
Det kan uanset hvad ikke lade sig gøre for dig på netbank
Det kan heller ikke lade sig gøre at ændre noget i weekenden da alt bank halløj jo er lukket
Så eneste mulighed er at gøre det mandag
Må mnan spørge hvad som er sket?
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:09 #7
ja hvis du har købt en vare du har fortrudt...så kan du anulere hos forhandleren...men du kan ikke gå gennem banken
Du har jo både fortrydelses ret og alle mulig andre retigheder ved defekthedder
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 17:12 #8
Jeg har købt en varer over QXL som hverken er som beskrevet, eller forventet.. jeg har betalt 1500kr, som er en del penge for mig... Om en halv time skal jeg tale med sælgeren, og ville derfor gerne vide om jeg have muligheden for at "true" ham med at trække pengene tilbage...
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:12 #9
Det tror jeg ikke du kan!
Men til gengæld kan du gå til QXL og finde den rette juridiske vej gennem systemet
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:14 #10
Avatar billede peet49 Nybegynder
01. april 2005 - 17:14 #11
Det har du ikke, salg på QXL er bindende uden fortrydelsesret. Desuden kommer man ingen vejne med trusler.
Avatar billede peet49 Nybegynder
01. april 2005 - 17:15 #12
På QXL har du da muligheden for, at maile med sælger inden køb.
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:16 #13
Der ser ud til at det ifølge alm lov og ret er dit og sælgers ansvar indbyrdes
Så hvis problemet er rigtig stort må du jo gå til forbrugerstyrelsen eller lignende instans
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:19 #14
Jeg tror det bedste du kan gøre er at snakke fornuftig med sælger.
Hvis det ikke virker så gå til forbruger styrelsen eller lignende
Uanset hvad give sælger en dårlig karakter på qxl
Til sidst...ikke være for bitter fordi det nok er ens eget ansvar desværre
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 17:22 #15
Jeg ved ikke hvor meget du har haft sat dig ind i qxl før handlen?
For de har jo et karaktersystem netop for at man kan se om man kan stole på folk
Jeg har personlig aldrig købt af nogen som ingen karakterer havde eller som har væsentlige negative karakterer.
Men derudover er qxl vel blot en auktions udgave af den blå avis
Så man køber varene som beset
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 17:54 #16
Jeg har handlet en del på qxl, ca. 30 handler... er blevet "snydt" et par gange, men det har været for mindre beløb, og ikke noget jeg har gjort noget ved. Men denne gang er det lidt anderledes da det er en del flere penge det handler om, og da jeg føler mig "rigtigt" snydt. Jeg har lige talt med sælger, men han var til fodbold og ville ringe tilbage til mig om 1 time... Jeg prøvede at holde en pæn tone over for ham, og han lød også forstående... Håber han vil gå med til at lade handlen gå tilbage... skriver når jeg har talt med ham igen..
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 18:01 #17
ja det er sku surt sådan noget...og nemt at være bagklog hvilket jo ikke hjælper...
Der er nok ingen tvivl om at det bedste ville være at få overtalt sælger til at lade handelen gå tilbage
Der skal du jo så blot huske at hvis du sender varen retur uden at have noget på skrift
Så står du sikkert ilde til hvis sælger blot modtager varen uden refundere dine penge
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2005 - 18:02 #18
Som jeg forstår reglerne så har du ikke 14 dages "no questions asked" retur ret
når du handler via QXL. I modsætning til hvis du handler i en butik.

Men hvis varen ikke svarer til det beskrevne, så så vil jeg absolut mene at
du kan kræve handlen annuleret via det almindelige civil retslige system
og i meget grove tilfælde må det falde ind under straffelovens bestemmelser
om bedrageri.

Men der skal objektive kriterier på banen. Lad os antage at det er en PC. Du kan
næppe gøre noget, hvis farven ikke er så pæn som du troede ta den var. Men hvis
der kun er 256 MB RAM hvor der stod 512 MB RAM i annoncen, så er der noget
at komme efter.
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 18:04 #19
arne_v >> men hvis man går så langt kommer det så ikke også til at koste penge? Jeg mener ja 1500,- spildt er surt. Men hvis man skal bruge 1000,- for at gå rettens vej så er det måske ikke bøvlet værd?
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 18:05 #20
busschou > tak for at nævne det med at have noget på skrift... havede jeg ikke tænkt over..

Ved du om det er nok med en email, eller skal det være på parpir?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2005 - 18:06 #21
Det er så noget helt andet. Hvis sælger har penge kommer han selvfølgelig
til at betale. Men hvis han ingen penge har så smider man bare
flere penge ud af vinduet.

Man kunne dog vælge at gøre det alligevel bare sådan af principielle grunde.
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 18:07 #22
Hehe jeg ved ikke om noget er juridisk bindende over mail. Men det er i al fald bedre end en muntlig aftale som ingen har hørt
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2005 - 18:07 #23
email er ikke meget værdi som juridisk bevis efter min bedste overbevisning
(på trods af at APG hr fået lov til at bruge screen dumps i diverse retssager)

papir med underskrift

eller email med digital signatur
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
01. april 2005 - 18:08 #24
jeg kan evt også bare vente med at sende varen til jeg har registret pengene på min konto. så er jeg jo sikret.
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 18:10 #25
uanset hvad er man aldrig sikker
Jeg købte engang noget over dualsim.dk , fik en forkert vare, leverede den tilbage, bøvlede en masse, og så gik firmaet konkurs.
Derefter fik jeg et fint papir på at hvis jeg var et selvskab kunne jeg trække mit tab fra. Men jeg er ikke et selvskab så pengene var bare tabt - sur røv.
Min erfaring fra dengang var at det var ikke bøvlet værd selvom det var sure 750,-
Så jeg står fast ved at prøv at overtale ham og prøv få noget på skrift hvis han går med til det
Hvis ikke så gå til forbrugerstyrelsen og tag den derfra
Det koster hvist en halvtredser som man får tilbage hvis ikke man vinder sagen
Avatar billede busschou Praktikant
01. april 2005 - 18:11 #26
det ville være det smarteste svend_larsen... at få penge først ja .. hvis han godtager det
Avatar billede busschou Praktikant
04. april 2005 - 08:38 #27
svend_larsen >> lykkedes det eller hvordan?
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
04. april 2005 - 16:56 #28
Senere på aftenen kontaktede han mig via mail. Han mente stadig at varen var som beskrevet, men han ville gå med til at lade handlen gå tilbage. jeg skulle bare betale transporten og qxl gebyr, hvilket jeg også syntes er rimeligt...
Avatar billede svend_larsen Nybegynder
04. april 2005 - 16:58 #29
Tak til alle dem der har skrevet... :)
Avatar billede busschou Praktikant
04. april 2005 - 17:06 #30
Ok lyder som om det gik rimelig okey...altså trods alt :o)