Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 15:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bedste grafikort til 1000kr?

Hejsa.

Jeg har lige købt ALDI´s tilbud med en 19" SXGA LCD skærm, Medion MD 41079.
Og jeg vil skifte mit gamle grafikkort Matrox Millenium G400 ud.

Mit behov er egentligt ikke særligt stort, jeg spiller aldrig spil. Dog ser jeg mindre filmklip og bruger Office-programmer.

Jeg vil gerne kunne bruge skærmen med en opløsning på både 1024x768, 1152x864 og 1280x1024

Det skal være et DVI-grafikkort.

Derfor:
A: Hvilket grafikkort skal jeg købe?
B: Og hvilket kabel skal jeg købe?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 15:40 #1
Men hvis der er et extremt godt DVI-grafikkort på tilbud til lige over en tudse, kan det jo godt være at jeg køber det istedet for. ;-)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
30. marts 2005 - 19:07 #2
Har du PCI ekspress i dit bundkort ??
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 20:44 #4
jacob_mortensen:
Jeg aner ikke om jeg har PCI ekspress i mit bundkort. Det er et Asus A7V, som har en del år på bagen. Men det passer fint til mit behov. :-)

At opliste alle grafikkort indenfor en bestemt prisklasse, fortæller mig jo ikke hvilket som er bedst.
Har du ikke noget godt bud?

Eller er der andre herinde, som har erfaringer med et godt grafikkort?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
31. marts 2005 - 09:59 #5
Nope, men ville vente med at komme med nogle bud indtil du lige havde svarret på om der var PIC ekspress i dit bundkort.

Men når du ikke rigtig spiller spil på din computer har du vel heller ikke de helt store kvar til et grafikkort.

Mit bud vil nok være NVidia GeForce FX 5700 til 699 fra MIS.

Grunden til det er at det er er godt allround kort. Jeg vil vælge MIS kort, fordi de er meget stabile, har et pænt design og er noglelunde hurtigt og god til at overclocke, hvis det skulle blive nødvendig. Det er ikke de bedste kort på markede, men jeg fortrækker stabiliteten istedet.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 18:38 #6
jacob_mortensen:

Desværre, jeg aner ikke om jeg har PCI ekspress i mit bundkort. Jeg har ingen manual mere, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre, for at finde ud af det.
- Men hvilken forskel skulle det gøre?
- Er PCI ekspress et indstikningsslot til grafikkortet?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
31. marts 2005 - 18:50 #7
PCI ekspress er bare det nye slot til grafikkort. Det er ligesom da AGP tog iver fra PCI. Det er meget hurtigere og har mange nye ting, men når du ikke skal bruge kortet til det vildt store, så kan det være lige meget.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
12. april 2005 - 16:50 #8
Har du fundet et grafikkort som du kan bruge til noget?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2005 - 21:42 #9
jacob_mortensen:

Jeg har lagt projektet lidt på hylden... men du må MEGET gerne lægge 1 eller 2 konkrete forslag, så jeg kan tildele dig points. :-)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
20. april 2005 - 22:27 #10
Okay. Jeg vil holde fast i det kort fra MIS, da det er stabil, lækkert design og det er nogle lunde hurtigt.

Endnu et bud vil være Asus - A9600PRO. Det er ikke så pænt som MIS og ikke helt så stabil, men det er tilgengæld hurtigere.

Det er det lidt op til dig, hvad du vil gå efter.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2005 - 22:38 #11
Hejsa igen.  :-)

Stabiliteten er meget vigtigt! Og når jeg skal være mere præcis, så bruger jeg også min PC til programmet AutoCAD, hvor jeg tegner større tegninger i både 2D og 3D med overflader. Altså delvis tung grafik, som skal kunne opdateres rimeligt hurtigt!

Så grafikkortet skal altså både være meget stabilt og rimeligt hurtigt. Måske en svær/umulig kombination, tror du?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2005 - 22:41 #12
...det er fordi jeg er startet på et AutoCAD-kursus, og har derfor fået muligheden for at installere en trial-version.
Men for pokker, hvor det "hiver og trækker" i grafik-kortet/skærmen, ved de store 3-D tegninger med megen grafik!
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
21. april 2005 - 16:48 #13
Hvis du vil have det, skal du op og give nogle flere penge for at kort.

For mig er stabilitet det vigtigeste, men det er forskellig fra person til person, så jeg ville vælge NVidia GeForce FX 5700 til 699 fra MIS hvis jeg var dig :)

Jeg tegner også selv i AutoCad, og det kan godt være noget krævende stas :)
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2005 - 22:01 #14
Hejsa igen, jacob_mortensen.  :-)

Hvilket grafikkort bruger du så selv, når du også tegner i AutoCAD???
Fortæl fortæl. Jeg er nysgerrig, og prisen bliver mindre og mindre vigtig.

PS: Jeg tildeler dig points nu, så er der ihvertfald orden på det.  :-)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
25. april 2005 - 22:24 #15
Jeg takker for point.

Jeg bruger et ATI X800XT på min stationær og på min bærbar er det et ATI mobil 9200 og det har jeg ikke nogle problmer med, men har heller ikke tegnet ret meget i 3D. Det jeg tegner er bygningstegninger i 2D, men skal da nok snart til ete tegne i 3D