Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 14:41 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke installere min nye Maxtor One Touch II (Locked Drive)

Hej Eksperter

Så har jeg brug for jeres hjælp igen.

Jeg har lige købt mig en 300GB Maxtor One Touch II, som jeg ikke rigtig kan få installeret.

Jeg installerer drivere, og tilslutter drevet som der står jeg skal gøre i manualen, men så står der, at der vil dukke en box op, hvor jeg kan formatere, og det gør der ikke. Istedet får jeg et ikon under Denne Computer nede i bunder under "Andre" der hedder "Maxtor Locked Drive".
Den kan jeg højreklikke på og vælge "Unlock" eller "Opret genvej".

Men vælger jeg unlock sker der ikke noget.

Jeg kan ikke komme til at formatere på nogen måde (den findes ikke under Administrer -> Diskhåndtering).

Jeg ved ikke om det kan være fordi disken er for stor til at min BIOS/bundkort kan administrere det (ESC K5S7A), men jeg kan jo ikke komme til at partitionere den, så hvad gør jeg?

Jeg har prøvet flere gange nu (valgt systemgendannelse og begyndt forfra), og nogle af gangene får jeg en meddelese om, at USB enheden ikke blev genkendt.

Mvh Michael
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 14:51 #1
Du skal ikke først installere driver, dernæst tilslutte din HD. Det du skal gøre det er, først gå ind i din BIOS. Check om den er sat USB Drive enabled (lidt forskelligt hvad det hedder inde i BIOS), er den det så fortsætter du ind i Windows. Dernæst sætter du din HD ind. Så installere du driver. Det kan du enten gøre ved at gå ind under Enhedshåndtering og så opdatere driver (hvis din HD findes), eller direkte installere den. Og husk altid at genstarte computer efter du har installeret drev og driver. *Prøv dette, hvis det ikke hjælper så kom med lidt mere info om comp.

Hvilken OS har du?
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 15:02 #2
Jeg har win XP Pro.
Det du der skriver er jo direkte modsat det der står i manualen??

Jeg kigger lige på det ude i BIOS, men jeg tror det står som det skal, for jeg har en MP3 afspiller med en 20GB HD der fungerer fint.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
30. marts 2005 - 15:16 #3
jeg tror han har ret det, skal være modsat manual. Har set andet spm her hvor det virkede ved spørger gjorde det på den måde.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 15:35 #4
OK, var det også en Maxtor disk?
For jeg har jo på fornemmelsen, at grunden til at drivere skal ind først er, at ellers findes der nogle standarddrivere, som måske kan være svære at overskrive.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
30. marts 2005 - 15:43 #5
Jeg mener det var maxtor, det er ikke så længe siden jeg så det, men kan ikke huske nu hvilket spørgsmål. Åbenbart et problem der er på nogen styresystemer. Der er ikke andet for end du må prøve og så melde tilbage om det lykkedes.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 16:22 #6
Ok, jeg prøvede at tilslutte disken inde jeg installerede drivere, og det går fint.
Den finder disken, siger at den er klar til brug.

Jeg kan også finde den i Denne Computer (N:), og kan se at den indeholder 279GB.
(så det lader til at mit bundkort understøtter diske at den størrelse, og at det ikke er nødvendigt at dele del op i mindre partitioner).

OK, jeg installerer så de medfølgende Maxtor drivere, og der dukekr igen et ikon op i Denne Computer nede i bunden under "Andet" (ligesom før), men der er stadig et synligt N-drev.
Jeg bliver så bedt om, at genstarte, og vupti, så er vi tilbage hvor vi startede, nemlig intet N-drev og kun et "Maxtor Locked Drive", som jeg ikke kan gøre noget ved.

Dejligt at købe en ekstern disk der skulle være nem at transportere melle forskellige PC'er.
Håber ikke det er ligeså besværligt at få disken op og køre på de fremtidige PC'er den skal tilsluttes. :-(
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 19:15 #7
Okai så langt så godt. Din HD dur ikke, fordi den skal formateres... Det kan du gøre på 2 måder, du kan enten hente en program eller gøre det i Windows. Jeg har ikke lige tid nu til at forklare dig hvordan man gør det, men jeg kommer online i aften igen, der skriver jeg til dig.
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 19:17 #8
Men nu kender du princippet.. Du har fået den til at due og Windows finder den, det er meget godt. Nu skal den bare formateres og konveteres til enten FAT32 eller NTFS.. Skriv lige om du kører fat eller ntfs.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 22:11 #9
Jeg kører NTFS, og disken er blevet formateret (Systemgendannelse -> Forbinde disk -> Disk bliver fundet af XP -> Formatere -> Prøve at installere de medfølgende drivere -> tilbage hvor vi startede, N: forsvinder og der kommer dette "Maxtor Locked Drives"-ikon under "andet" i "Denne Computer")
(Den var iøvrigt formateret i forvejen bare FAT32)

Så disken i sig selv fejler tilsyneladende ikke noget, da den bliver fundet i XP, men hvis de medfølgende drivere skal installeres (for at få den funktionelitet der følger med), så forsvinder drevet, og "Maxtor Locked Drives"-ikonet dukker op.

Der er ikke umiddelbart noget at hente i Maxtors Knowledge Database.
Jeg er ved at skrive til dem, men vil da stadig gerne, hvis nogen her har en løsning.
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 22:14 #10
For at være helt ærligt så tror jeg ikke NTFS og FAT32 kan kører sammen.. Du bliver nødt til at konventere den FAT til NTFS.
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 22:15 #11
En ting til... Hvad sker der hvis du ikke installere driveren. Kan du stadig se din drev og gemme filer osv.
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 22:26 #12
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
30. marts 2005 - 22:46 #13
Den er formatteret til NTFS, og jo det kan vist godt køre sammen, min far har i hvert fald ikke formatteret sin Maxtor OneTouch.

Hvis jeg ikke installerer Maxtors drivere ser XP fint disken (har dog faktisk ikke prøvet at flytte filer over på den, det må blive imorgen).
Den fil du linker til ligner den engelske udgave af en fil jeg har liggende på en medfølgende CD.
Og jeg ved godt dette lyder vanvittig utroværdigt, men jeg læser faktisk manualen før jeg overhovedet går igang. :-)
Denne gang nøjedes jeg dog med Quickguiden (det er hvad der sker, når manualen kun medfølger i elektronisk form), men manualen er sidenhen blevet kigget grundigt igennem.

Det trin 4 der står på side 12 i den manual du linker til, sker bare ikke.
(den side der har påtrykt side 12, den er side 15 i PDF dokumentet)
Avatar billede bartz Praktikant
30. marts 2005 - 22:57 #14
Hmm lyder lidt weird... Måske er der noget galt med kabellen, men det tror jeg ikke. Prøver lige at forhører mig frem i morgen så vender jeg tilbage.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
31. marts 2005 - 09:22 #15
fra Win2000/xp kan du sagtens bruge fat32 drev, men du kan ikke fra win98/me bruge ntfs. Har ikke selv afprøvet, men når disken først er oprettet, skulle den være nem at flytte. Umiddelbart lyder det som du har en forkert driver med, siden disken går ned, når driver er installeret
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
31. marts 2005 - 11:13 #16
Ja, det virker som om det er driveren der laver rod i det.

Jeg er spændt på hvad svaret bliver fra Maxtor selv.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
31. marts 2005 - 17:57 #17
Så har jeg fået et svar fra Maxtor, og det var komplet ubrugeligt.
Det beskriver, hvordanman formaterer og partitionerer en disk, og forholder sig slet ikek til, at jeg har fortalt den, at disken slet ikke findes, når jeg har installeret deres software.
De fik en mild sviner tilbage, og så må vi se om det ændrer på tingene.

Jeg hader bare standardsvar.
Man bliver i så godt humør, når man har sendt en forespørgsel underskrevet Michael, og i svaret bliver tiltalt Dear Sir or Madam.
Tsk tsk
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
01. april 2005 - 11:29 #18
*GG* Lyder som om du havde fat i en mailrobot (Om det er en af kød og blod, skal jeg lade være usagt!:-)). Hvor har du købt den? Prøv at spørg forhandler om de har en anden driver og forklar problemet. Det kan være de har oplevet det før.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
01. april 2005 - 11:41 #19
Ja det bliver nok næste skridt, men jeg har nu allerede skrevet til forhandleren, men det var om et hul i deres betalingssikkerhed. :-(
(og nu jeg har fortalt det, vil jeg ikke nævne navnet på forhandleren) :-)

Jeg synes det er ret dårligt, at man hos Maxtor ikke kan finde drivere mm.
Det eneste jeg kan hente, der er til OneTouch II er beregnet til Mac. :-S
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
17. maj 2005 - 21:24 #20
noget nyt?
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
17. maj 2005 - 22:52 #21
Næh egentlig ikke.
Jeg fik ikke noget brugbart svar fra Maxtor, selvom jeg dog fik rigtige mennesker i tale. :-)
Jeg har valgt bare at køre med den med XP's egne drivere.
En kammerat der har samme bundkort som mig, har købt samme disk, og fået installeret Maxtors drivere uden problemer, så jeg kigger nok på det igen næste gang jeg skal have formatteret, men jeg gider ikke til at formatterer bare pga dette.

Men I to må gerne dele pointene som tak for at I gad gøre forsøget på at hjælpe mig. :-)

Mvh Michael
Avatar billede bartz Praktikant
18. maj 2005 - 19:13 #22
Tjoo hvis du nu mener det. Men noget karma vil jeg hellere have :)
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
18. maj 2005 - 19:48 #23
Jeg har ikke mere karma. :-)

Hvis ejoergensen lige laver et svar, så får i pointene.

Mvh Michael
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2005 - 13:23 #24
godt nok specielt, en skam du ikke kan få det til at køre ordentligt. Det skulle vel ikke være dit bundkort der laver ballade, synes lige at have set andre problemer med det kort, omend det havde med ram af gøre.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2005 - 13:26 #25
hov, skulle være svar :-) vil godt nok foreslå at du måske beholder en del point selv, da vi ikke fik løst dit problem totalt, giv f.eks. 2 * 30 og behold resten. 200 er for meget når problemet ikke er løst.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
19. maj 2005 - 15:28 #26
OK, så beholder jeg lidt selv.

Som nævnt har en kammerat samme bundkort, og hos ham køre det fint med Maxtor driverne.
Men ja, han har haft problemer med SD ram på dette bundkort (det har to slots til SD og to slots til DDR, men det volder problemer at køre med to SD blokke.)

Mvh Michael
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. maj 2005 - 00:39 #27
takker, hvis din kammerat vil være lidt klogere på de ting med det bundkort, kan han gå ind og læse her. Prøv at sammenligne hvad han har af hardware i sin i forhold til din, måske kan i finde løsningen der.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. maj 2005 - 04:09 #28
Tak for tippet, men det er ikke nødvendigt.

Han har for længst skiftet til DDR ram, og nu er der ingen problemer.

Mvh Michael
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. maj 2005 - 23:46 #29
tænkte også mest på dit problem. Når han kan køre med maxtor uden probs, burde du også. Hvad der forskellen på dit isenkram/programmer og hans? Hvis i kigger på det, kan i måske få et finderpeg om hvad der går galt hos dig.