Avatar billede johncleese Nybegynder
28. marts 2005 - 20:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Startop problemer -backup

Hej.
En familie releateredende pentionist har en mac, som er hans et og alt.. men den vil pludslig ikke starte op,. han spurgte om jeg ville hjælpe ham. men jeg har ik så møj forstand på mac. men problemet er at den ikke starte op, den står og blinker under opstarte med en curser også sker der ikke mere..
jeg tænkte på at reinstallere os..9' tror jeg det hed. men jeg vil sikre mig at hans data ikke blev slettet. hvordan er det smartest at gøre dette ?? og er der nogen som ved en smart trick der ka hjælpe. ja jeg ved godt at det ikke er meget i har at gå ud fra. men håber at der er nogen der ka hjælple. da det er ret synd for ham at hans et og alt er forsvundet.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. marts 2005 - 00:42 #1
Et kvalificeret gæt er at batteriet i hans Mac er gået og skal skiftes. Det bruges bl. a. til at give en smule strøm ved opstart, og kan ved manglende kapacitet forårsage at harddisken ikke kan findes. Det holder alt mellem 2 og 7 år. Kan du sige noget om hvilken Mac det er? Der kan også være andre ting i uorden, men det er nok der jeg ville begynde. Spørg evt. om han kan huske om uret passede. Og kontakt en lokal Mac-brugergruppe, hvis der er sådan en i nærheden, de plejer at være behjælpelige med den slags problemer. http://www.apple.com/dk/usergroups/
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. april 2005 - 07:45 #2
Hejsa
En mulighed er også at se, om maskinen vil starte op fra en CD, så kan det være, at harddisken trænger til at få kørt en diskværktøj eller tilsvarende, der tjekker katalogstruktur etc. Er det selve maskinen og ikke HD'en , der er gal, kan man jo tage disken ud og sætte i eller til en anden Mac og redde data ad den vej. Men prøv at finde en brugergruppe - Macbruger har medlemmer i det meste af landet.
/S