Avatar billede svoeber Nybegynder
28. marts 2005 - 12:08 Der er 5 kommentarer

Store billeder i fast tableless layout

Jeg vil høre, om der er nogen, der kan hjælpe mig med følgende problem og om det overhovedet kan lade sig gøre at løse:
Jeg har et tableless layout med tre kolonner.
De tre kolonner tilsammen har en fast bredde - dvs. det er ikke et flydende layout.
I den midterste kolonne har jeg naturligvis indholdet. Og hvis jeg lægger et billede ind i denne kolonne, der er bredere end kolonnen er beregnet til, har jeg problemet:
Jeg vil gerne have at den midterste kolonne skubber til de to andre kolonner, så der er plads til billedet. På samme måde som et tabel-layout ville gøre.
Eller sagt på en anden måde:
Jeg vil undgå at billedet enten flyder over i højre-kolonnen eller skubber højre-kolonnen ned under sig.

Nogle idéer/eksempler?
Avatar billede roenving Novice
28. marts 2005 - 16:01 #1
Hvis du godt vil have den funktionalitet en tabel-celle tilbyder, er det vel at bruge en tabel-celle !o]

-- og det lyder som om, det er en ambition, at du ikke vil bruge tabeller, og det er desværre den mest misforståede ting, som har cirkuleret blandt internet-udviklere de senest par år (nåja, kraftig forfulgt af ideen om, at xhtml, som ingen browser endnu kan fortolke, skulle være bedre at bruge !-)

Den oftest citerede direkte misforståelse omkring tabeller er, at man vil bruge css, og derfor ikke kan bruge tabeller ...

-- det er direkte noget vrøvl, for tabeller og css eksisterer ganske udmærket sammen, men jeg forstår godt, at folk vil væk fra gamle dages tabel-helveder, hvor man havde nestet tabeller i uendelige rækker og brugte myllioner af spacer.gifs til at sikre elementernes størrelse og placering ...

Men brug tabeller, når de præcis kan, hvad du har brug for og brug andre html-elementer, når det er dem, som kan det, du ønsker !o]

-- alternativet kan selvfølgelig være noget javascript, som onload på billedet eller dokumentet resizer den omkringliggende tingest, men hvorfor gå over åen for at ringe efter en taxa, så man kan hente en flaske, som man kan fylde ved vandhanen, når man bare kunne have stukket hånden ned i vandet og skyllet dem !-)
Avatar billede svoeber Nybegynder
28. marts 2005 - 19:00 #2
Jeg giver dig faktisk ret i alt hvad du siger, og hvis det var mit eget projekt, havde jeg også blot brugt en tabel.
Men det er desværre nogle andres projekt, og de insisterer på rent table-less ... men hvis der ikke er andre løsninger, kan jeg nok lad også få dem overtalt til at bruge en tabel eller gøre layoutet flydende.
Den med javascriptet overvejede jeg også et kort øjeblik, men så skulle det kun være for at kunne fakturere lidt flere timer ;)
Avatar billede Daniel.E Praktikant
29. marts 2005 - 10:39 #3
Dem som siger at tables skal bruges til layout har jord i hovedet.

Tables skal kun bruge til at vise data tabulært.  Alle andre brugsmetoder er direkte forkerte, og strider imod standarden.

Det som du siger er også noget rod, fordi at så kan du da bare gøre billede i den rigtige størelse.  Hvis du har et problem med at dit design er for småt, så er det kun 1 ting at gøre.  Finde på et nyt design.
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2005 - 17:07 #4
<ole>

1. At fortælle en CoAdmin, han har jord i hovedet er aldrig synderlig kvikt
2. At gøre det, fordi man mangler viden og ikke er i stand til at dokumentere sine påstande gør det vel ikke meget bedre
3. Når man selv er temmelig grøn - og den, man forgæves forsøger at patronisere, er en yderst erfaren, vidende og hamrende dygtig koder - virker det i _bedste_ fald en anelse komisk

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2005 - 18:58 #5
>>vb2

-- også her vrøvler du ...