Avatar billede senj Nybegynder
28. marts 2001 - 16:41 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Faneblad i PSP 7.0

Skal have lavet noget så simpelt som et faneblad i PSP men det er noget hest. Hvordan gør man? - jeg kan sku ikke fremtrylle andet end en firkant.

I det hele taget er det rimligt sort hvordan man skaber andre forme i PSP - så det ville også være rart at vide en smule om!
Avatar billede michaelprehn Nybegynder
28. marts 2001 - 19:00 #1
Det ER ret sort at tegne i PSP
et faneblad kan du lave således:

tegn en (udfyldt)firkant - fanebladets krop

\'select\' et firkantet område i firkantens venstre top
- der hvor \'fanen\' skal være
og tryk shift-Ctrl-P (selections, promote to layer)

klik på \'deformation - knappe er normalt ved siden af luppen den ligner en stiplet firkant

tag fat i den miderste af de firkanter der fremkommer firkant og træk det markede område op indtil det ligner et faneblad

dobbeltklik på fanebladet eller udenfor - svar ja til spørgsmålet \'apply deformatiom ?\'

Nu har du et faneblad, men det består af to dele dem kan du samle med
(layers, merge, merge all)

- det var da nemt ikk´? ! :-)

Avatar billede Trine Nybegynder
28. marts 2001 - 21:45 #2
Det nemmeste er at bruge Illustrator (hvis man har det), som er det perfekte redskab til at tegne en figur som denne i. Hvis du har det, så brug penne-værktøjet, og lav en figur som du ønsker den, kopiere den og sætte den ind i dit Photoshop dokument. Sådan gør jeg selv, hvis jeg skal lave noget, med lidt anderledes former. Det er det nemmeste og hurtigste. Photoshop er ikke det perfekte valg af værktøj, til tegneopgaver.

Trine / Misskat
Avatar billede ezzuk Nybegynder
29. marts 2001 - 15:43 #3
nu er det jo heller ikke alle, der er gode til at tegne. jeg kan godt tegne, men fandme ikke på en pc! :-)
Avatar billede senj Nybegynder
29. marts 2001 - 15:48 #4
>> michaelprehn

Har forsøgt, det kan jeg skisme ikke finde ud af!
Avatar billede Kengun Praktikant
30. marts 2001 - 07:37 #5
Kan du ikke bruke \"Rounded Rectangle\"?
Avatar billede michaelprehn Nybegynder
30. marts 2001 - 09:55 #6
>> senj
Jeg synes ellers det var så pædagogisk - men PSP er ikke godtat tegn i.

Prøv at tegne i Paint og importer til PSP.

eller se på http://www.clipart.dk jeghar ikke lige set om der er faneblade men der er meget andet godt !
Avatar billede hofer Nybegynder
30. marts 2001 - 10:31 #7
Hvis det du vil lave er en selection, som du så kan fylde med farver og tekst, og som har form som et faneblad, kan du blot lave en rektangulær selection (rectangle selection tool, naturligvis)for at få lavet selve kortet, og så udvide denne selection med en lille rektangel, der hvor fanen skal være. Det gøres ved at holde shift-tasten nede, mens du markerer det nye, lille rektangel (rektangel-selection tool igen), således, at det lige overlapper det store rektangel. Så bliver de to selections lagt sammen. Bruger du rounded rectangle får du en nydelig, fanebladsformet selection...

Og så er du faktisk helt fri for at tegne, det har du nemlig computeren til!
Avatar billede hofer Nybegynder
01. april 2001 - 19:22 #8
... skal vi ikke videre, eller acceptere?
Avatar billede senj Nybegynder
01. april 2001 - 19:33 #9
Nå, men det kunne jeg ikke bruge til en skid! Jeg neglede den form jeg skulle bruge istedet. Takker dog alligevel!