Avatar billede psoriasis Nybegynder
26. marts 2005 - 11:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flytte rundt på anchor points i Illustrator?

Hej,

Jeg har et ganske frustrerende (men forhåbentligt også letløseligt) problem. Jeg vil gerne vide hvordan man kan flytte rundt på anchor points i f.eks. en blyants-streg. Så hvis jeg f.eks. tegner en vilkårlig kurve, hvordan kan jeg så ændre på dens form uden at rykke den hele på én gang?

Spørg endelig hvis jeg skal uddybe.
(P.S. Jeg spørger herinde fordi jeg af en eller anden grund ikke må stille spørgsmål i Illustrator-kategorien)
Avatar billede spe Nybegynder
26. marts 2005 - 11:46 #1
Vælg den hvide pil. deaktiver din kurve så intet er valgt
med den hvide pil klikker du på det punkt du gerne vil flytte
Det aktive punkt bliver fyldt ud med opmærkningasfarven og alle andre punkter er hvide indeni
trækker du i punktet er det kun dette, der flytter sig.
Avatar billede weblex Nybegynder
26. marts 2005 - 11:51 #2
Du markerer din streg og bruger Convert Anchor point tool.

Hvis du vil have flere eller andre anchorpoints bruger du add/deltet anchor point tool.

(jeg er ingen ørn til Illustrator, så jeg håber jeg har forstået din spørgsmål korrekt :o))
Avatar billede weblex Nybegynder
26. marts 2005 - 11:51 #3
Hmmm - glemte at opdatere...
Avatar billede zhark Nybegynder
29. marts 2005 - 00:44 #4
Det kan ofte være en fordel at have "smart guides" aktiveret (CTRL+U), så er det nemmere at ramme anchor points og andet, men i visse situationer er "smart guides" ikke sagen, men det er jo nemt at aktivere/deaktivere.
Avatar billede zhark Nybegynder
29. marts 2005 - 00:47 #5
Når anchor puint er markeret kan du jo trække med musen - eller bruge piletasterne, samt evnt. indstille hvor meget (lidt) punktet evt. skal flyttes pr. tast.
Avatar billede psoriasis Nybegynder
29. marts 2005 - 17:09 #6
spe >> Nydeligt, det lettede.

weblex >> Kunne ikke gennemskue hvordan man skulle bruge din metode til at flytte anchor points. Men tak alligevel.