Avatar billede tobber1 Nybegynder
23. marts 2005 - 18:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

samarbejde RAM cl2.5 og cl3 sænker de dårlige hastigheden

Hej jeg har fundet ud af at jeg har 2x512 mb ddr3200 ram instaleret som kører CL2.5 (vil det ikke sige at de kan køre 133MHz)og så har jeg en blok 256 mb der køre CL3. Sinker den langsomme ram resten eller kan det stort set være lige meget??
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 19:02 #1
DDR400 = pc3200 (beregnet til en bus på 200) kan godt gøre på en 133MHz bus. De vil så køre som DDR266 = PC2100 ram.

CL3 sinker CL2.5 modulerne - laveste værdi gælder. Det er så lidt, du næppe mærker det i praksis. Så det kan stort set være lige meget.

Men hvorfor ikke nøjes med at bruge 2x512MB som er ens?
Med mindre du har MEGET ram krævende programmer (video, tung billedbehandling) har du næppe reel gavn af de sidste 256MB.
Det eneste er, at den har brug for at svappe knapt så meget til den virtuelle hukommelse på harddisken (pagefile.sys) - og kun hvis du har mange samtidige åbne programmer, eller bruger "tunge" programmer.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 19:04 #2
"CL3 sinker CL2.5 modulerne - laveste værdi gælder" = langsomste værdi gælder. Sorry for fejlen.
Avatar billede tobber1 Nybegynder
23. marts 2005 - 19:09 #3
Jeg har et bundkort der kører 400MHz ASUS A7N8X-X og jeg kører meget RAM tunge programer så som Catia V5-14 og andre 3D CAD programmer derudover kører jeg meget tunge regneprogrammer så som Mathlab men hvis de sinker så må jeg vel hellere undvære den sidste blok
Avatar billede kenp Novice
23. marts 2005 - 20:48 #4
hvorfor har du oprettet et nyt? http://www.eksperten.dk/spm/603027
Avatar billede halifax Nybegynder
24. marts 2005 - 02:21 #5
Nævnte programmer er ikke så "tunge" hvad angår hastighed som mængde. CL3 sløver i forhold til CL2.5 fordi der skal bruges flere cpu clock cyklus før et givet adresserum i ram er klar til at udføre nye read/write instruktioner.
Anbefaler at bruge ram med samme specifikationer. Men er hastighed ikke afgørende i dit arbejde kan du godt køre med de sidste 256MB - hvis mere ram foretrækkes frem for hastighed. Systemet skal blot hele tiden tjekke for om det er CL2.5 ell. CL3 modulet data skal read/write fra/til.