Avatar billede fetterguf Nybegynder
22. marts 2005 - 22:41 Der er 4 kommentarer

Dynamiske webpages - kan de anvendes?

Jeg har en hjemmeside oprettet i Frontpage 2003 idet jeg ikke har en bjælde forstand på HTML.
Den består af en række sider omkring nogle golf ture f.eks ture for 2001, 2002, 2003, 2004 og nu 2005. I sidernes menu skal jeg således ind i alle årene og lægge det nye år 2005 til, således at man fra alle menuer kan tilgå de nye arrengementer for året 2005 og det tager en krig.
Jeg har forsøgt mig med Dynamiske webpages men ser det mere som en mulighed for at styre områder på en hjemmeside for andre brugere. Jeg ønsker at oprette året 2001 og hvis der rettes i den side skal det slå igennem på alle siderne der er linket til denne således at menuerne automatisk ændrer sig.
Håber ovenstående er til at forstå..
Avatar billede ob Nybegynder
22. marts 2005 - 23:58 #1
Jeg kender intet til Frontpage, men jeg går udfra at du kan oprette en skabelon i Frontpage som i så mange andre html-editore.

Når skabelonen er oprettet med redigerbare og ikke-redigerbare områder, laver du så dine sider baseret på skabelonen. Så kan nu nøjes med med at rette i skabelonen, hvorefter det slår igennem på alle sider som er baseret på denne skabelon.

Du kan også styre det med dynamiske sider(fx. php/asp) som du selv er inde på, men hvis du ikke har fundamentet på plads(html), så glem alt om det til at starte med.
Avatar billede fetterguf Nybegynder
23. marts 2005 - 10:21 #2
Godt forslag, jeg har tidligere været inde og se på det og har netop nu testet det igen. Jeg kan ikke få det til at virke.
Jeg gør følgende:
Jeg tager en wedpage og gemmer den som DWT (dynamisk web temp.) Så sætter jeg min sides menu som er den der hele tiden skifter, til at være en "editable region". Herefter attacher jeg en af de andre sider til denne DWT, hvorefter jeg laver en rettelse i menuen på DWT. Når jeg så gemmer DWT med den nye ændring, spørger den godt nok om den skal opdatere attached pages, hvilket den gør fint, men der sker ingen ændring i menuen på den side der er attached selvom loggen siger den er opdateret. Så jeg må gøre noget forkert.
Nogle gæt....
Avatar billede ob Nybegynder
23. marts 2005 - 12:01 #3
Hvis jeg forstår dig ret, så misforstår du det lidt.......
De ting du gerne vil styre fra din skabelon, skal være "non editable region"(ved ikke hvad det hedder præcist i Frotpage). I dit tilfælde skal du lave dine golfmenuer(2001-2005) non editable. Du ønsker jo kun at ændre indholdet på dine golfsiders indhold som derfor skal være editable, og ikke selve menuen. Selve menuen(2001-2005) styrer du så fra skabelonen, da den en non editable på dine "alm" sider. Hvis du så fx. skal oprette 2006 på et tidspunkt, går du ind i din skabelon, og opretter 2006. Den slår så igennem på alle dine sider, fordi du har defineret området som værende "non editable region".

Altså, områder du gerne vil styre centralt(typisk menuer) skal oprettes som "non editable region" i skabelonen, og kan kun ændres i skabelonen. Områder du gerne vil ændre på, skal oprettes som "editable region". Man skal lige ind i tankegangen....giver det mening? :)
Avatar billede fetterguf Nybegynder
24. marts 2005 - 21:49 #4
tak for dit svar ob.
Umiddelbart kan man ikke arbejde med "non editable regioner" i FP 2003! Men jeg er med på hvad du mener, og har lavet en del tests. Jeg kan nu godt styre menuerne via DWT men den skifter desværre også teksten på siden og jeg kan ikke få det slået fra så jeg kæmper en hel del og det er temmeligt frustrerende. Jeg vender tilbage når jeg har en endelig løsning på hvorfor den skifter hele "body" og hvordan man "beholder" nogle områder på siden. Findes der flere gode råd, modtages de gerne.