Avatar billede netnerd Nybegynder
21. marts 2005 - 18:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke køre 100 mbit

Hej...

Vi har et mindre LAN i en forretning. Der er 2 "kasser" og et par kontor pc'ere, som skal kobles på en central server.

Billede kan ses her:
http://www.feldskov.net/butik.jpg

Som det ser ud nu, er der kun 10 mbit hubs ved de 2 kasser, og det er der problemet ligger. Prøver man at sætte en 10/100 mbit switch på, virker netværket ikke. switchen indikerer at der er forbindelse, men det er ikke muligt at pinge igennem (der er prøvet med flere forskellige switche, samt er der trukket nye kabler (kat. 5e).

Nogen logisk forklaring på hvorfor netværket ikke vil køre 100 mbit?

Skriv endelig, hvis der mangler informationer...

Mvh Jens
Avatar billede mj-dnet Nybegynder
21. marts 2005 - 22:38 #1
Hvilke netkort sidder der i maskinerne?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
22. marts 2005 - 09:44 #2
har i fået lagt de rigtige drivere til kortene ind?
Avatar billede netnerd Nybegynder
22. marts 2005 - 19:02 #3
Netkortene er nogle intel pro 10/100 mbit onboard, og det er orginale opdaterede drivere fra intel. maskinerne er helt nye, grundet nyt it-system.
Havde dog samme problem med de gamle maskiner.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
23. marts 2005 - 08:43 #4
Har jeg forstået dit billede rigtigt at det du kalder kasser , faktisk er pc-er og ikke kasseterminaler? hvis terminaler er det ikke sikkert dine kasser kan behandle/sende mere end 10 mbit.
Avatar billede netnerd Nybegynder
23. marts 2005 - 10:00 #5
Har opdateret billedet lidt, så det skulle blive lidt mere "rigtigt".

Kasseterminalerne kan godt køre 100 mbit (ved vi fra andre butikker som har samme system). Når man sætter kassen til en 100 mbit switch, indikerer switchen også at der er 100 mbit tilsluttet, men forbindelsen virker som ikke. (computeren siger også den har fået tilsluttet en 100 mbit forbindelse, men den kan ikke pinge igennem den)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
23. marts 2005 - 13:32 #6
virker som om det ikke er rigtig adresse du prøver at pinge. er de i samme arbejdsgruppe og navnet korrekt? Er det et forsøg at kasse 3 er selvstændig med egen switch? den kunne jo teoretisk tilsluttes samme switch som de andre.
Jeg kan ikke huske den nøjagtige adresse, men ved at på www.cubus-elteknik.dk /./. er der en instruktion i netværksforbindelser.
Avatar billede netnerd Nybegynder
23. marts 2005 - 15:34 #7
Der er 2 "kassegrupper". En med 2 kasseterminaler og en anden med 1.

Adresser samt arbejdsgruppenavne er rigtige nok. Så snart jeg sætter kasserne til en 10 mbit hub virker det, flyttes det over i en 10/100mbit switch, gør det ikke.

Kan bare ikke forstå hvorfor dælen det ikke virker med 100 mbit.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
29. marts 2005 - 10:39 #8
virker som om din switch blokerer på en eller anden måde. Er de forskellige dele tilsluttet de rigtige porte?
Avatar billede netnerd Nybegynder
29. marts 2005 - 11:53 #9
Ikke helt sikkert på hvad du mener, men når en switch tilsluttes en anden, bliver den sat i "uplink" osv. Ydere mere har vi også prøvet med flere forskellige switche.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
29. marts 2005 - 14:25 #10
hvad hedder dine switches? Jeg tror vi bliver nødt til ind og kigge i specifikationerne til dem for at finde ud af hvad der sker. Kom til at tænke på at selvom vi sagde kasserne kun kunne sende 10 mbit, ville forbindelsen så bare virke på 10 istedet for 100, selvom de sidder i 100 port. Normalt! Hvad sker der, hvis du prøver at forbinde to pc-er med switchene uden at blande kasserne ind? Der er tilsyneladende et eller andet med den måde switchene sættes op på, der gør de blokerer for trafikken. Hvis der er hul igennem dem, må det være kasserne der skal kigges nærmere på.
Avatar billede netnerd Nybegynder
05. april 2005 - 19:20 #11
Hej. undskyld det sene svar.
De switche der har været prøvet med har enten været fra Sandberg (5 ports 10/100 mbit) eller Dlink (16 ports 10/100 mbit).
Men det jeg ikke helt kan forstå er. Hvis man sætter en 10/100 mbit switch til i begge ender, kan man se på lysindikatorerne at de prøver at køre 100 mbit, men umuligt at pinge igennem. "tvinges" netværket til at køre de 10 mbit er der ingen problemer.
Er også sikker på at kasserne kan køre 100 mbit, hvilket de gør i andre butikker.

Det er dog heldigvis ikke et kritisk problem, da de alligevel skal kommunikerer til en central server via Internettet, og vores forbindelse der kun er 2 mbit der. Men det "irriterer" mig bare at det ikke kan køre 100 mbit :o)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
07. april 2005 - 15:09 #12
Er du sikker på dine kasser har samme netkort som de hos andre? Hubben broadcaster, switchen søger efter specifik adresse, så der er noget galt med dirrigeringen der. Har du spurgt i de andre forretninger du har kendskab til, hvordan de får hul igennem? Switch til switch er jo heller ikke noget problem, der er der ikke netkort imellem, men kun kabel. Det er switch til netkort på kassen der driller og kan næsten kun kunne skyldes kassen er udstyret med 10 mbit netkort. At du ikke kan pinge igennem lyder mærkeligt, hvis du er sikker på opsætning med arbejdsgrupper. Kan du se kasserne på netværket, når du bruger switch?
Avatar billede netnerd Nybegynder
08. april 2005 - 11:20 #13
Er helt sikker på det er et 10/100 mbit netkort der er i kasserne. Og hvis jeg f.eks. sætter en bærbar (med 100 mbit kort) til, virker det heller ikke.

Der er nogen gange, at når vi sætter en 100mbit switch på i begge ender, blinker "forbindelseslampen" som om der blev overført en masse data (uden der er nogen computere sat til), og de bliver de bare ved med. andre gange, er der bare lys i (så den indikerer at der er fobindelse). Kan hverken se eller pinge kasserne, når vi bruger switche...
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. april 2005 - 18:54 #14
Mere og mere mystisk! Hvad kabelføring har du mellem kasser og pc?(mellem Switches)?
Er det cat 5E shielded? Forbindelseslampe blinker kan betyde dårlig forbindelse. Har du prøvet med en anden netprotokol istedet for tcp/ip?
Avatar billede netnerd Nybegynder
11. april 2005 - 20:03 #15
Ja, det er 5e med skærmning. Med de "gamle" kasser foregik det via Netbios, og der kunne det heller ikke køre 100 mbit.
Avatar billede netnerd Nybegynder
23. juni 2005 - 00:00 #16
lukker