Avatar billede borajor Nybegynder
21. marts 2005 - 11:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Driver problemer med papirstørrelse i Stellar Office

Hej, jeg har desperat brug for hjælp, da jeg er løbet tør for ideer.

Jeg har i flere dage forsøgt at sætte en ny Epson LX-300+ matrix printer op til at udskrive på 5,5x8" fragtbreve via finans programmet stellar office.

Problemet er, at når jeg udskriver via Stellar Office og vælger matrix printeren, kommer den default op med udskrift i A4, uagtet at jeg i printerdriveren har sat papirstørrelsen til 5,5x8".

Det er muligt via egenskaber, manuelt at skifte til korrekt papirstørrelse, men dette er meget lidt rationelt når man udskriver mange fragtbreve om dagen.

Hvis jeg prøver at udskrive et tekstdokument fra feks. Open Office
udskrives der korrekt med default papirstørrelse på 5,5x8"!

Jeg har haft kontakt til Stellar Office support som udelukker at det kan være Stellar office der default'er papirstørrelsen til A4 da de udskriver direkte til printerdriveren. De henviser til driveren.

Er der nogen der kan hjælpe?

mvh
Bo
Avatar billede halifax Nybegynder
21. marts 2005 - 13:47 #1
Hmmm... er mærkeligt, og surt problem. Stellars argument om at den udskriver direkte til driveren er ikke mærkeligt. Det gør alle programmer! Alligevel må der være noget "galt" i Stellar når det default'er til A4, mens Open Office godt kan udskrive til 5,5x8" når det er sat som default i printeren.
Har du andre programmer, som kan udskrives fra og som også kan fange 5.5x8" indstillingen. I så fald er det yderligere et argument over for Stellar om, at fejlen er i deres program.

Kværneri med Stellar hjælper dig ikke her og nu. I stedet kan du prøve følgende:
Opret yderligere en Epson Matrix printer. Lav de nødvendige settings under Egenskaber til 5.5x8" papir. Gem printeren som fx. Fragtbrev.

Hent freewareprogrammet PrinterChanger og installer. Det lægger et ikon i systembakken. Ved højreklik vælges, hvilken printer, der skal udskrives til - enten din "normal" standard eller Fragtbrev
Hent det her - klik på Freeware i venstre side
http://www.fullcircuit.com/
Avatar billede borajor Nybegynder
21. marts 2005 - 15:15 #2
halifax,

Nu har jeg rodet lidt i kassen og prøvet dine forslag.

- Word og Open Office fanger umiddelbart 5x8" papirstørrelse

- F.eks. notesblok, samt selvfølgelig Stellar Office gør ikke!

- Har installeret printerchanger men Stellar Office registrerer ikke ændringer af default printer "on the fly", men skal genstartes.

- Hvis Epson matrix printeren defineres som default printer fanger Stellar Office 5x8" papirstørrelse! Det samme gør notesblok. Problemet er derfor ikke isoleret til Stellar Office.

Umiddelbart har jeg ikke meget lyst til at have matrix printeren som default printer, så andre ideer modtages gerne.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. marts 2005 - 18:19 #3
Tror vi taler lidt forbi hinanden - eller jeg har ikke forklaret mig godt nok.
Til eksempel: jeg har kun én fysisk printer, men har fire forskellige printere instaleret og sat op med hver deres egenskaber. Kan være fx. Kladde, Normal, Bedst (foto/billeder), konvolutter (sat op med egenskaber tilpasset udskrift fra Word).

Valg af printer med PrinterChanger skal gøres  f ø r  der klikkes på printer ikon fra et program. Herved vælges en printer, der er sat op med de ønskede prinetregenskaber, såsom papirstørrelse, papirtype, udskriftsretning (vandret/lodret) og udskriftskvalitet (kladde, normal, foto osv). - selv om det er den samme fysiske printer.

Stellar burde også kunne udskrive tl en ønsket printer "on the fly" - en "printer" med de ønskede egenskaber så som papirsatørrlese - blot printeren vælges før der klikkes på printerikon for Udskriv.

Det samme kan opnås ved fra et program, også Stellar, at vælge Filer - Udskriv. Så åbnes dialogboksen Udskriv, hvor der kan vælges Printer og Egenskaber og der skal gøres en række valg og "klik" på Anvend og OK før de ønskede egenskaber er på plads til den ønskede opgave.

Så må det da være nemmere kun at lave et "klik" på PrinetrChanger for at vælge den printer, der er sat op med egenskaber, som passer til opgaven.

Eneste ulempe, som jeg ser det: HuSK at føre musepil med over PrinterChanger ikon for at se, hvilken "printer" der p.t. er valgt,  f ø r  der klikkes på Udskriv i det aktuelle program, man arbejder i - eller h-klik for valg af anden printer.

En længere smørre, borajor, men kan du følge mig, vil det også virke. Også selv om du har andre fysiske printere end matrix printeren, som du ikke gerne vil have som default printer. No problem - for PrinterChanger ser alle instalerede printere og du vælger blot den rette før "Udskriv".
Avatar billede borajor Nybegynder
21. marts 2005 - 19:57 #4
Jeg er ikke længere på arbejdet hvor jeg har maskineriet, så jeg har ikke mulighed for eksperimenter før i morgen, men...

Jeg er 100% med dig mht. at have flere opsætninger til én printer ved at installere printeren flere gange med forskellige egenskaber. Jeg har f.eks hele tiden haft 2 printeropsætninger til min laserprinter - en til skuffen med fakturapapir og en til skuffen med blankt papir. Ved udskrift fra Stellar vælger jeg printeren med de rigtige egenskaber for at tilgå den rigtige papirbakke.

Der hvor jeg måske har misforstået noget er hvad Printerchanger kan gøre for mig. Som jeg har forstået det kan Printerchanger ændre printer inden man udskriver. Som jeg oplevede det tog Stellar ingen notits af printer ændringen uden jeg genstartede stellar, men det må efterprøves i morgen.

Uden dog at få det rigtigt gennemtestet idag, ser det også ud som om at jeg har samme fænomen på min laserprinter. F.eks hvis jeg sætter printeren med skuffen til blankt papir til A5 i driveren, vil den default vælge A4 når jeg udskriver fra Stellar (selvom jeg har valgt printeren til A5 i printermenuen - papirbakken kan den godt finde ud af), medmindre jeg inden jeg starter Stellar har erklæret A5 printeren som default printer???

Jeg forstår det simpelthen ikke!
Avatar billede borajor Nybegynder
22. marts 2005 - 11:12 #5
Halifax,

Printerchanger kan skifte printer - før udskrift - i MS Word. I programmer som Open Office, Notesblok og Stellar kan den ikke!

Det er brand ærgeligt da det var et rigtigt godt løsningsforslag.

Har fundet følgende på Microsoft support:

...When you select a printer in a common Print dialog box, the paper size may not match the default setting for the selected printer. However, the system default printer seems to keep its default paper setting...

...The common Print dialog box maintains the paper setting because it assumes that users will want to print to the same paper type when they switch to a different printer. This may be contradictory to an application developer's assumption that a different selection in the common Print dialog box should be initialized with a specific printer's default paper setting...

...This behavior is by design.

Vil jeg kunne opnå noget ved at lave en dedikeret maskine til matrixprinteren?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. marts 2005 - 12:45 #6
Først min respekt for at du har godt fat i stoffet  :)  måske endda bedre en jeg. Så lærer jeg også mere.

Jeg kan nu godt skifte printer i Notesblok, hvorfor mon? Open Off. og Steller har jeg ikke, dvs, kan ikke prøve dem. Når jeg vælger Udskriv fra Notesblok, kommer dialogboksen "Udskriv" - her d-klikkes på den ønskede printer, selv med min virtuelle PDF-printer virker det. Printervalg gøres i nævnte dialogboks, da det ikke virker med PrinterChanger, som du skriver. Skal siges at ingen af mine printervalg er sat op med andet end A4 papir - jfr. info fra MS artiklen.

Jeg har FinePrint installeret og kan ikke lige gennemskue om den gør nogen forskel hos mig. (Blandt de mest nyttige utillities jag har anskaffet) Se mere her  www.fineprint.com

Er ikke helt sikker på, hvad du mener med sidste linie. Tænker du på at sætte en virtuel PC op på din maskine og alene installere Matrix printer på den med 5.5x8" som default?? Eller tænker du på en separat fysisk PC kun til matrix'en?
Begynd med at læse om Microsoft virtual PC her
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/virtualpc/default.asp
Avatar billede halifax Nybegynder
22. marts 2005 - 13:02 #7
Fundet en artikel om installation og brug af Microsoft virtuel PC - blot som eksempel
http://www.windowsecurity.com/articles/Microsoft-Virtual-PC.html
Avatar billede borajor Nybegynder
22. marts 2005 - 14:32 #8
Jeg tror nu ikke har bedre fat i stoffet, jeg er bare ved at være pissed og så blir jeg stædig. Men vi går stadig lidt skævt af hinanden.

Hvis vi har den samme printer oprettet som 2 forskellige printerer, den ene med A4 (default printer) og den anden med A5, sker der følgende i Notesblok!

Hvis du starter Notesblok vil den udskrive på default printeren med A4,
hvis du i udskrift dialogboksen vælger printeren med A5 og klikker på egenskaber/avanceret vil du bemærke at den stadig står til A4! - ergo default printeren bestemmer papirstørrelsen.

Så har vi uden held, prøvet at skifte default printeren "on the fly" i Notesblok med PrinterChanger. Notesblok skal ligesom Stellar genstartes for at opdage, at der er kommet en ny default printer.

Mht. den sidste linie:
Jeg tænkte ikke lige på en virtuel PC - der er flere computerer der skal kunne udskrive på matrixprinteren. Det var mere om du kunne se nogen forskel på om jeg installerede printeren på en separat netværksmaskine med f.eks win98 eller linux.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. marts 2005 - 03:19 #9
Jeg kan nu godt lide din stædghed, hehe.

Du har ret med hensyn til opførsel ved udskrift fra Notesblok. Men har opdaget, at såfremt der før udskrift vælges Filer - Sideopsætning, valg A5 papir, så ændres egenskaber for printer til A5 uanset om "A4 eller A5 printer" står som default. Altså uden genstart af Notesblok. D.v.s Sideopsætning overrouler "ergo default printeren bestemmer papirstørrelsen."

Prøv om det samme sker ved Stellar. For i så fald må udskriv af Fragtbrev være nemmere ved kun at skulle huske "sideopsætning" til A5 og ikke tillige at skulle i egenskaber for printer, eller?

Desværre kan man ikke hægte "sideopsætning" i en bestemt applikation fast på opsætning med PrinterChanger. Surt nok.

Dit sidste spm. i seneste indlæg kan jeg ikke svare på/gennemskue.
Avatar billede borajor Nybegynder
25. juni 2005 - 00:39 #10
Lukket uden at have fundet en løsning