Avatar billede trn Nybegynder
20. marts 2005 - 11:55 Der er 8 kommentarer

FFT på wave

Hej

Hvordan laver jeg en FFT analyse på en wave fil ? Jeg bruger computerens lydkort til at capture en lydfil. Efterfølgende vil jeg gerne udføre en FFT på filen. Jeg bruge diretcx 9 til at capture input´et.

mvh
Tommy
Avatar billede segato Nybegynder
20. marts 2005 - 13:19 #1
Intel har et bibliotek som hedder Intel Signal processing Library det hed det i gamle dage. kan se de har opdateret det lidt. jeg ved faktisk ik om det er gratis mere men det var det førhen.

http://developer.intel.com/software/products/ipp/

Ser ud som de tager penge for det nu men arbejder du for et firma er det alle pengene værd.
Avatar billede anri Novice
20. marts 2005 - 13:45 #2
Avatar billede driis Nybegynder
20. marts 2005 - 21:48 #3
Har du rå samples i en eller anden fornuftig datastruktur ?

Jeg har skrevet en FFT algoritme som fungerer udmærket i C++. Den kan portes til C# uden det store besvær, hvis du i forvejen kender teorien bag FFT og har styr på pointers. Jeg kan poste den her hvis du er interesseret.
Avatar billede trn Nybegynder
21. marts 2005 - 07:50 #4
Du må gerne poste din implementering.
Avatar billede driis Nybegynder
21. marts 2005 - 11:49 #5
fft.h:
//**********************************************************************************************//
//                                                                                              //
// Filnavn        :  fft.h                                                                        //
//                                                                                              //
// Forfatter    :    Dennis Riis                                                                //
//                                                                                              //
// Beskrivelse    :  Header for fft MEX funktion                                                    //
//                                                                                                //
// Dato            :    28.03.04                                                                    //
//                                                                                                //
// Version        :    1.0.                                                                        //
//                  Første version.                                                                //
//                                                                                              //
//**********************************************************************************************//
#pragma once

// Includes
#include "mex.h"
#include <math.h>
#include "Complex.h"

// Konstanter
#define N                512
#define NUM_BUTTERFLY    9        // = log2(N)
#define PI                3.14159265358979
#define ERROR_SIZE        "Fejl i size. Se evt. 'help dofft'."
#define ERROR_PARAMS    "Forkert antal parametre. Se evt. 'help dofft'."

// Funktionsprototyper
void fft(const mxArray * in,mxArray * out);
extern "C" {
    void mexFunction(int nlhs,mxArray *plhs[],int nrhs,const mxArray *prhs[]);
}
Avatar billede driis Nybegynder
21. marts 2005 - 11:49 #6
fft.cpp:
//**********************************************************************************************//
//                                                                                              //
// Filnavn        :  fft.cpp                                                                        //
//                                                                                              //
// Funktion    :  void fft(const mxArray * in, mxArray * out)                                    //
//                                                                                              //
// Forfatter    :    Dennis Riis                                                                //
//                                                                                              //
// Beskrivelse    :  C FFT implementation                                                        //
//                                                                                                //
// Dato            :    05.04.04                                                                    //
//                                                                                                //
// Version        :    1.0.                                                                        //
//                  Første version.                                                                //
//                                                                                              //
//**********************************************************************************************//

#include "fft.h"

void fft(const mxArray * in, mxArray * out)
{
    int Z = mxGetM(in);        // antal rækker = antal blokke.

    // Start med at finde pointere til de forskellige værdier.
    double *or, *oi, *ir,
        *ocr, *oci, *icr;
    Complex buf[N];

    or=mxGetPr(out);
    oi=mxGetPi(out);
    ir=mxGetPr(in);

    // Opret W koefficienter
    Complex W[NUM_BUTTERFLY+1][N];
    int ll=2;
    for ( int l = 1; l<=NUM_BUTTERFLY; l++ )
    {
        for ( int i = 0 ; i < N ; i++ )
        {
            double re = cos(2. * PI * (double)i / (double)ll);
            double im =-sin(2. * PI * (double)i / (double)ll);
            W[l][i] = Complex(re,im);
        }
        ll*=2;
    }

    // Èn blok af gangen
    for ( int c = 0 ; c < Z ; c++ )
    {
        // udregn startadresse for reelle og imaginære værdier for denne blok
        ocr=or+c;
        oci=oi+c;
        icr=ir+c;

        // Sorter input samples i bit-reversed rækkefølge og læg dem i buffer af komplekse tal
        for ( short b = 0 ; b < N ; b++ )
        {
            short b2=0;
            for ( int i = 0 ; i < 9 ; i++ )
            {
                if ( (b&(1<<(9-(i+1)))) != 0 )
                    b2 |= (1<<i);
            }
            buf[b2]= Complex(icr[Z*b],0);
        }

        // Egentlig FFT implementation kommer her
        // step: 'spredning' i bufferen mellem hvert ben på butterfly
        // increm: afstand mellem hver butterfly
        int step = 1;
        for ( int level = 1 ; level <= NUM_BUTTERFLY ; level++ )
        {
            int incr = 2*step;
            for (int j=0; j<step;j++)
            {
                Complex U=W[level][j];
                for ( int i = j ; i < N ; i+=incr )
                {
                    // Èn in-place butterfly beregning
                    Complex T=U;
                    T *= buf[i+step];
                    buf[i+step]=buf[i];
                    buf[i+step]-=T;
                    buf[i]+=T;
                }
            step*=2;
        }

        // Flyt fra midlertidig buffer til output buffer, og husk skalering
        for ( int t = 0 ; t <= (N/2) ; t++ )
        {
            *(ocr+(Z*t)) = buf[t].Re()/N;
            *(oci+(Z*t)) = buf[t].Im()/N;
        }
Avatar billede driis Nybegynder
21. marts 2005 - 11:50 #7
Complex:
//**********************************************************************************************//
//                                                                                              //
// Filnavn        :  Complex.h                                                                    //
//                                                                                              //
// Forfatter    :    Dennis Riis                                                                //
//                                                                                              //
// Klasse        :    Complex                                                                        //
//                                                                                              //
// Beskrivelse    :  Simpel klasse for repræsentation af komplekse tal                            //
//                                                                                                //
// Dato            :    05.04.04                                                                    //
//                                                                                                //
// Version        :    1.0.                                                                        //
//                  Første version.                                                                //
//                                                                                              //
//**********************************************************************************************//
#ifndef COMPLEX_H
#define COMPLEX_H

class Complex
{
public:
    // Constructors
    Complex () {}
    Complex (double re): m_re(re), m_im(0.0) {}
    Complex (double re, double im): m_re(re), m_im(im) {}

    // Rutiner, der returnerer hhv. den reelle og imaginære del af tallet.
    double Re () const { return m_re; }
    double Im () const { return m_im; }

    // += operator, læg et komplekst tal til.
    void operator += (const Complex& c)
    {
        m_re += c.m_re;
        m_im += c.m_im;
    }

    // -= operator, træk et komplekst tal fra
    void operator -= (const Complex& c)
    {
        m_re -= c.m_re;
        m_im -= c.m_im;
    }

    // *= operator, gang med et komplekst tal
    void operator *= (const Complex& c)
    {
        double reTmp = c.m_re * m_re - c.m_im * m_im;
        m_im = c.m_re * m_im + c.m_im * m_re;
        m_re = reTmp;
    }

    // - operator, returner -1*(det komplekse tal)
    Complex operator- ()
    {
            return Complex (-m_re, -m_im);
    }

private:
    // hhv. reel og imaginær del af det komplekse tal
    double m_re;
    double m_im;
};

#endif
Avatar billede driis Nybegynder
21. marts 2005 - 11:56 #8
Selve input/output buffer delen er lidt speciel da koden er lavet til MatLab. Men du kan nok regne ud hvordan du laver det om til eget brug.