Avatar billede cpo Nybegynder
18. marts 2005 - 11:10 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

rpm.bin-filer

Hvordan pakker man en rpm.bin-fil ud?
Avatar billede janpo Nybegynder
18. marts 2005 - 17:01 #1
Hmmm, den har jeg ikke set før, men et gæt er "rpm -ivh whatever.rpm.bin"
Avatar billede cpo Nybegynder
18. marts 2005 - 18:03 #2
Det er en j2re (Java Runtime Environment) fil som i downloaded står som en "self-extracting" fil. Men der er ikke meget selvudpakkende ved den...;-( Selve filen hedder j2re-1_4_2_07-linux-i586-rpm.bin og den skulle jeg meget gerne have pakket ud og installeret. Jeg prøver lige det, du skriver...
Avatar billede cpo Nybegynder
18. marts 2005 - 18:13 #3
Nej det virker ikke. Konsollen skriver: "not a rpm package (or package manifest)"
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2005 - 20:17 #4
chmod +x xxx.rpm.bin
./xxx.rpm.bin
rpm -ivh xxx.rpm
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2005 - 20:28 #5
Der er iøvrigt en linux installations vejledning på java.sun.com - den er ikke
helt nem at finde men den er der - og den fortæller præcis hvad du skal skrive !
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2005 - 20:33 #6
Avatar billede langbein Nybegynder
20. marts 2005 - 01:00 #7
Synes forklaringen over ser 100 % rett ut. Mon kan si det så enkelt at denne .bin filen tilsvarer en selvekstederende (selvutpakkende) .exe fil i Windows, kun med den forskjell at en eksekverbar fil i Linux i prinsipp kan hete hva som helst for eksempel .bin eller .olsen

Når denne selvutpakkende filen blir aktivisert, egentlig likt med det som skjer ved selvutpakkende pakker hos Windows, så produserer denne installasjonspakken xxx.rpm

Denne kan man så installere ved hjelp av kommando rpm -ivh xxx.rpm, (alternativt rpm -Uvh xxx.rpm) etter at man har skiftet rettigheter slik at rpm filen er tilgjengelig.

Forsøker bare å summre opp lit, slik at jeg forhåpentligvis husker det og forstår selv, samtidig som det eventuelt kan være tilgjengelig som en forklaring "på Linux maner".

Points til arne_v
Avatar billede cpo Nybegynder
20. marts 2005 - 07:38 #8
Jeg har ikke prøvet chmod kommandoen før. Når jeg skriver det i konsollen, svarer prompten noget i retning af: Too few arguments. Når jeg så skriver chmod --help, så kommer der en del muligheder op for brug af chmod. Hvilken skal jeg bruge, eller skal jeg bare prøve mig frem?
Avatar billede cpo Nybegynder
20. marts 2005 - 08:12 #9
Jeg vil gerne give pointene til arne_v men det virker stadig ikke. Når jeg skriver chmod u+r XXX.rpm.bin og derefter prøver at køre den, skrive ./XXX.rpm.bin, svarer prompten: permission denied selv om jeg selvfølgelig kører som root.

PS java.sun.com er vist nede i øjeblikket, så der kan jeg ikke komme ind og få en forklaring...
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2005 - 09:24 #10
chmod u+x XXX.rpm.bin

r=read x=execute
Avatar billede cpo Nybegynder
20. marts 2005 - 11:45 #11
Nu har jeg fået den pakket ud. Tak arne_v. Hvis du angiver et svar, får du pointene.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2005 - 11:48 #12
ok
Avatar billede cpo Nybegynder
20. marts 2005 - 15:57 #13
Det må vist høre under de nævnte driftsforstyrrelser; jeg har flere gange prøvet at trykke på "Accepter" men spørgsmålet står stadig uden accepteret svar. Jeg vender tilbage og prøver indtil det lykkes at give dig, arne_v, pointene
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2005 - 15:59 #14
Du skal markere mit navn så det bliver blåt inden du klikker accepter