Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 13:08 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Søger bundkort til linux

Har haft bøvlet med Mandrake i ca 4 dage nu. Indtil jeg og en kammerat fandt ud af det nok var mit bundkort der ikke understøtter linux.
Derfor er mit spørgsmål. Er der ikke nogle er jer der ved nogle bundkort der understøttes? De må ikke være skide dyre men stadig af rimelig god kvalitet.

Hilsen en der er ved at gå kold i installationen, som har taget 1 døgn for at nå ind til ca partition og så går den kold
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 13:29 #1
Jeg har lavet adskillige hundrede Linux installationer uden nogensinde at finde et bundkort der ikke blev accepteret, så den tror jeg ikke rigtigt på
Avatar billede brilleaben Nybegynder
12. marts 2005 - 13:33 #2
Jeg støtter op omkring helgec.    Det er sjældent, at det er bundkortene der driller (bruger selv
et billigt et fra ECS).    Hvad er det for noget bøvl du har?
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 13:52 #3
"hda: lost interrupt
hda: lost interrupt
hda: lost interrupt"

her er en hjemmeside der understøtter det jeg siger
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 13:53 #4
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 13:53 #5
og mit bundkort er også fra asrock
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:00 #6
Jeg ville nu ikke kalde ovenstående for noget overbevisende bevisførelse, men naturligvis er det da en muligheh. Har du ikke en live-cd at teste med, eller prøv at downloade f.eks. "hal91" fylder bare en floppy
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:03 #7
en live cd? den cd der fulgte med til bundkortet?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:05 #8
En live-cd med linux, KNOPPIX - DAPPIX - SUSE, you name it
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:06 #9
hvor kan jeg finde det henne
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:13 #10
NETTET, hvor hurtig er din forbindelse ?
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:14 #11
512/128
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:15 #12
256/128
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 14:17 #13
Eller køb det seneste Alt om Data special. Der er to cd 'er med knoppix og suse 9.2.
Lige til at putte i cd og køre. Så kan man teste.

-kleve
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:26 #14
Hvilket får mig til at stille et (måske dumt) spørgsmål, er SuSE 9.2 ikke en DVD ? jeg mener ikke de har lavet den som CD
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:29 #15
Avatar billede mxs Nybegynder
12. marts 2005 - 14:36 #16
Jeg tror ikke at froggy70 vil få noget ud af at prøve med en livecd, da den jo ikke skal installeres. Jeg har fået samme fejl under en Debian installation og det gjorde også at jeg sprang fra.
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 14:41 #17
Helgc , du har ret . SUSE er en DVD. knoppix en cd.

Desuden fortæller tråden froggy henviser til, at det hele  også går i stå når man prøver at installere en " on the move" cd/dvd. Måske hjælper det ikke meget alligevel.
Asrock er nok markedets billigste MB.
Jeg siger ikke mere, selvom I har ret i at linux burde virke alligevel.

-kleve
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:42 #18
Det har du helt ret i, men jeg vil nu mene vi får udelukket bundkortet
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:44 #19
jeg har fundet denne live-cd....
Men den fylder 700 mb...
http://mirror.tv2.dk/pub/linux/suse/suse/i386/live-cd-9.1/

og en anden der fylder 1,5gb
Avatar billede mxs Nybegynder
12. marts 2005 - 14:45 #20
Hvorfor ikke prøve ubuntu? Har jeg hørt meget godt om.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:51 #21
Ja men så meget fylder de fleste live-cd-er, men stop lige et øjeblik. Da du forsøgte at installere Mandrake valgte du da brugerdefineret partitionering eller lod du Mandrake bestemme ??
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:53 #22
brugerdefineret. Kunne ikke vælge andet....

Har f-disket den på et c: d: e: drev i forevejen fra da det var en xp maskine
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 14:56 #23
Det lyder lidt mærkeligt det du der skriver, forstår jeg dig ret så ligger Windows på c-drevet og Mandrake har fået resten ??
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 14:59 #24
nej formaterede c: for nogle dage siden. mine andre drev er ting der skal gemmes
så c: er tomt. der er ingen ting nu. men så ville jeg prøve at installere xp så jeg kunne komme ind og køre windows og køre cd'en. Sidder ved min bærbare nu
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 15:03 #25
Skal Linux så ligge på C: ??
Avatar billede MarkA Praktikant
12. marts 2005 - 15:06 #26
ja gider ike xp mere...
og nu når jeg vil installere xp for at kunne køre den cd, så kan jeg ikke da de partitioner det skal ligge på ikke er af widows format
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 15:10 #27
Prøv nu lige at slappe af og ta det helt roligt, hvis du vil installere XP igen så kig på http://www.helgec.dk/xp-install.html så skal det lykkedes med XP

Jeg vil pointere at den live-cd jeg anbefaler dig at downloade udelukkende er beregnet til at teste dit bundkort, det er muligt at downloade en version på 110 MB (Systemrescuecd) på http://www.sysresccd.org/download.en.php men den er helt textbaseret på den anden side opfylder den de krav vi stiller her og nu. Skulle du beslutte dig for at downloade en af de store distroer vil jeg kraftigt anbefale dig at vælge DAPPIX og ikke SuSE der er simpelthen flere værktøjer i DAPPIX live-cd end der er i SUSE live-cd
Avatar billede lap Nybegynder
13. marts 2005 - 08:03 #28
jeg benytter selv et asrock - dog anden model - uden problemer, så det er muligt på visse bundkort.

Til gengæld kan jeg bekræfte, at under load kommer der problemer med ide-controller - har skiftet mide diske på mistanke om defekte diske - men samme fejl dukkede op på det nye sæt diske.

Kører i dag uspejlet - uden problemer.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. marts 2005 - 12:38 #29
Jo, det har jeg opplevd flere ganger med Mandrake ! Den har typisk krashet under installasjonen og så blitt hengende.

Har opplevd flere ganger tidligere med mandrake at den ikke støtter bestemte bundkort. Dette har typisk vært bundkort med det hele integrert inn i kortet, dvs nettverk, lyd og vga. "Medisin" har vært å installere RedHat på den samme PC, i stedet, da har det vanligvis fungert.

Har ellers en PC med VIA C3 prosessor som står og går som en av to servere. Dette hovedkortet har den eiendommelighet at den støtter RedHat 7.x, 8.x, 9.x og Fedora Core 1. Forsøker jeg å installere Fedora Core 2 eller core 3 så krasher den umiddelbart. (Tror at det faktisk er slik at C3 prosessoren ikke er kompatibel med den nye 2.6.x kernel, men sikker på om det er slik, det er jeg ikke.)

Må tilstå at min nyeste Linux server kun har et Aopen AK73 med Duron 1200 prosessor, men dette kjører etter forholdene bra og den har også kjørt samtlige Linux distribusjoner som jeg har prøvd på den.

Ellers så har jeg også en Shuttle Cube. Her har det pleid å mangle Linux støtte for den innebygde nettverksadapter. Testet Ubutu Live her om dagen. Ubutu Live er faktisk den eneste Linux jeg har prøvd som har direkte hardwarestøtte for all hardware på denne Shuttle Cube maskinen.

Når det gjelder hovedkort til Linux, så tror jeg at min generelle anbefaling vil være: Bygg opp en PC som består av komponenter som var veldig vanlige og typiske for ett år siden. Det som ligger inne i hovedkortet, dvs nettverksadapter, sound, vga osv, bør ha samme profil: Veldig vanlig for ett-to år siden.

(Innarbeidelsen av støtten for forskjellig hardware kan ligge litt etter i tid, og ofte så er det de mest solgte enhetene som får støtte først.)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. marts 2005 - 13:00 #30
Har ikke prøvd dette konkrete kortet, men skulle jeg ha et billig kort (Her: 360 KR) med en litt "konservativ profil" og som derfor støtter alle typer Linux (og andre operativsystemer) så tror jeg at noe slikt som dette kunne vært mitt valg:
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V8X-X&langs=01
Avatar billede superkyll Nybegynder
22. marts 2005 - 08:53 #31
Og du er sikker på at det ikke er dine mandrake cd'er der er fejl på ??

det oplevede jeg nemlig da jeg installerede mandrake 10.0.
Der var en fejl på en af cd'erne, hvilket resultrede i at installationsprocessen gik i stå.

...bare en mulighed

..\brian\..
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2005 - 22:00 #32
Det er en fejl jeg har hat mange ganger jeg også. Har hat spesielt mange defekte CD ifb med Fedora, men det forekommer vel for Mandrake også. Ny download og ny brenneng er selvfølgelig noe av det første man bør forsøke. Man kan dog oppleve at mangel på hardwarekompabilitet gjør at det ikke kjører uansett. Fejl på inst CD må selvfølgelig elemineres først.
Avatar billede MarkA Praktikant
05. februar 2009 - 22:38 #33
lukker tråd