Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 07:11 Der er 6 kommentarer

Installere win98 efter linux

Hej,

Jeg har en stor disk der er delt op i flere partitioner.
Jeg kører både winxp og linux mandrake, og booter med LILO.
Her kan man så vælge system. ( af hensyn til konen og ungerne er xp default).

Nu har jeg prøvet at køre nogle gamle spil i xp, men det virker ikke.
jeg har en ledig patition ( fat32) , og her vil jeg gerne installere win98.
Jeg ved at win98 vil overskrive min bootloader, så spørgsmålet er:
Hvordan installere win98 , bevare min LILO bootloader og senere kunne skrive win98 ind i LILO?

Jeg har ledt flere steder, men har ikke fundet en bullitproof metode
-kleve
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 07:41 #1
Jeg glemte at oplyse, at der er tale om  1 primær og 4 logiske drev på udviddet partition.

Skal det laves om til et primært for at kunne installere win98.

Det kan man vel gøre i xp computeradministration

-kleve
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 08:34 #2
Hvis du har fundet på http://www.helgec.dk/linux_windows.html så har du også fundet svaret på dit problem
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 09:42 #3
God morgen  Helgec,

Jeg har været inde på din fine side før denne post, men det virker meget GRUB agtigt.
Jeg kører grafisk LILO, men det betyder måske ikke noget?

Desuden : Kan man bruge et logisk drev på en udviddet partition ? Eller skal det være  en Primær?

-kleve
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2005 - 10:11 #4
God morgen selv

Du har ret det virker "GRUBAGTIGT" jeg var selv i lang tid forkæmper for LILO, men som hjulmagerne for 100 år siden kæmpede forgæves imod fremskridtet opgav jeg også kampen for 2 år siden og jeg har aldrig fortrudt, der er dog intet til hindring for at du kan bruge LILO men det tager faktisk under 10 minutter at skifte til GRUB
Og så til dit spørgsmål, Hvis du installerer Win98 er det den som indeholder boot sekvensen og her kommer næste regelsæt ind Windows98 kan kun boote fra primær partition.
Løsning
Jeg går ud fra at din XP installation ligger den primære partition så løsningen kunne være at krympe den http://www.helgec.dk/bootit.html herefter installerer du win98 og går frem efter http://www.helgec.dk/fat32.html så burde du få begge dine windowssystemer op at køre du skal dog forinden du starter seancen kopiere /boot/grub/stage1 og /boot/grub/stage2 over på en diskette, og således velforberedt er det dømt til at lykkedes for dig
God arbejdslyst
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 14:24 #5
Helgec...

Jeg har en sata disk  der driller. Kender du boot osl2000 ?

Det vil ikke kendes ved min ntfs partition . Ej heller min maxblast vil kendes ved disken men kalder den unknown. Tro det eller ej, disken kører fint med xp osv.

Det virker i praxis , men diverse teoretiske programmer kan ikke kende den.
Har mistanke til min sata controller der ikke er sat rigtigt op.
Jeg har derfor lagt win98 projektet på hylden indtil videre.
Tak for hjælpen so far.

-kleve
Avatar billede kleve Nybegynder
12. marts 2005 - 21:10 #6
Jeg har nu fundet ud af, at der er problemer med sata diske og MSI Neo2 MB's.
Det wer ikke helt let at installere sata. Man skal fifle en del i bios før det kører og FØR man installerer styresystem.
F.eks står min sata disk i XP som hardware der kan fjernes!
Noget er galt.
SATA sucks!

-kleve