Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

PSU tikker/bipper på en ubehaggelig måde

Nu skal I høre. Her for nogle timer siden helt uden varsel kom der et højt knald fra computeren og den gik fuldstændig død. Damn. Nå men jeg skilte den ad og undersøgte den for eventuelle brændte dele. Der var intet at se og computeren lugtede heldigvis ikke brændt. Jeg prøvede herefter at tænde den igen, men uden held. Der skete absolut intet. Ikke engang PSU'ens egen blæser var igang. Dette ledte mig hen til at PSU måtte være brændt af. Jeg skilte den ad og kunne konstatere at glassikringen var sprunget. Nu har jeg prøvet at skifte denne før, så det tog blot 30min at købe og påsætte den nye sikring. Inden jeg satte PSU'en til computeren testede jeg den først ud fra denne side: http://www.bleedinedge.com/guides/psu_fan_r2/psu_fan_r2.html

Til mit held fungerede den tilsyneladende fint. Nu kom det store øjeblik hvor jeg skulle teste det hele samtidig. Til mit held fungerede alt, MEN nu begyndte jeg at bemærke at der kom nogle tikkende lyde fra PSU'en, der variede i hastighed alt efter hvor aktiv computeren var. For at være sikker skilte jeg PSU'en fra resten af kabinettet, og jeg er helt sikker på at lyden kommer fra PSU'en.

Mit spørgsmål er hvad er det for en lyd? (Tænker selv lidt på om det er noget kortslutning pga. overbelastning.) Og hvad kan jeg gøre for at lave dette, hvis det kan laves?

Desuden overvejer jeg at smide den ud, frygter lidt at den kan gå i brænd. Håber ikke jeg behøver dette da det er en Enermax PSU, der er fuldstændig lydløs, men dog lidt gammel.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. marts 2005 - 16:30 #1
Hmm... jeg er absolut ikke elektronik kyndig, men min erfaring siger, at en switch mode PSU plejer at klikke, når den ikke kan starte.

Jeg ville skifte PSU'en - tænk på, hvor meget den kan smadre, hvis den pludselig giver en overspænding ud i dit system...
Avatar billede screem_brille Novice
11. marts 2005 - 16:33 #2
Defekte lytter, jeg ville med nypriserne på PSUer og alle de andre komponenter IKKE begydne at rode med dem, men blot købe en ny (og jeg er elektronik kyndig, men arbejdstiden og risikoen for andre afbrændte enheder opvejer ikke udgiften til en ny psu)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:34 #3
nu skal du høre, vi har to andre computere i huset og de siger begge den samme lyd bare lavere. måske gør alle computere det hvis man lægger øret til?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:35 #4
som elektrisk kyndig ved du hvad der er for en lyd? som nævnt ovenover siger de to andre computere i huset det samme bare lavere
Avatar billede screem_brille Novice
11. marts 2005 - 16:37 #5
mine PSU klikker ikke, og de bør heller ikke klikke. (jo hvis de er overbelastede så vil de i mange tilfælde klikke)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:37 #6
hmmm måske hvis jeg bytter rundt på nogle ledninger så?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:39 #7
nu skal du høre noget skummelt, når jeg bruger musehjulet tikker den meget meget hurtigere, men stopper lige så snart jeg stopper med at bruge hjulet... se det er skummelt
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 16:40 #8
men det er kun på sider hvor der er meget information altså hvor den skal arebejde
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. marts 2005 - 17:29 #9
er det ikke hdén der klikker.. ??
hvis det er ram´mende, kan man rense dem med et blødt viskelæder..O)
Blot en side bemærkning.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 17:38 #10
nej det er med 200% PSU'en
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. marts 2005 - 17:47 #11
så køb en anden...O)
de er ikke så dyre.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. marts 2005 - 17:53 #12
hvilken en? det er svært at vælge?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. marts 2005 - 17:57 #13
jo dyrer den er, jo bedre..O)
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
12. marts 2005 - 13:01 #14
DU er 100% sikker på det ikke bare er en ledning der er faldet ned ig kan røre ved blæseren indvendig? har jeg prøvet et par gange.. men det kommer selvfølig an på hvordan tik lyden er...

Hvis du skal have en ny og vil smide en 500kr i den er der et par der er i overklassen

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124869

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86560

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85285
Avatar billede whiteclaw Praktikant
13. marts 2005 - 19:39 #15
Hehe har allerede købt den første af dem du linker til

Hvad angår en ledning, så tror jeg ikke at det er problemet. Tik-lyden varrierer med hvor meget du laver, men blæseren kører fortsat i samme tempo. Jeg kan ikke rigtigt se sammenhængen heri. Tik-lyden er desuden mere metallisk i det. Hmmm..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. marts 2005 - 22:11 #16
smider et svar, hvis du kunne noget af det til noget..O)
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
14. marts 2005 - 12:04 #17
samme her...
Avatar billede whiteclaw Praktikant
15. marts 2005 - 15:13 #18
ikke helt, men hvis der ikke kommer andre svar så godkender jeg jeres på et tidspunkt
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. maj 2005 - 17:59 #19
:O)
Avatar billede screem_brille Novice
25. maj 2005 - 20:17 #20
noget feedback måske ?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
01. august 2005 - 16:12 #21
smølfen får pointene, ikke fordi det hjalp, men endte op med at købe en anden psu og vupti problemet var væk. Købte coolfætteren fra et af linkene.
Avatar billede screem_brille Novice
01. august 2005 - 16:16 #22
nå men det var da så lidt...