Avatar billede steinr Nybegynder
11. marts 2005 - 13:31 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

godt bundkort til Athlon 64 3500+

hvilket bundkort ville i anbefale til denne cpu ?

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91009
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
11. marts 2005 - 14:58 #1
Jeg er rigtig godt tilfreds med mit MSI K8N Neo2 Platinum 54G, men har også lige bygget en maskine med det nye Neo4 Platinum. Rigtig lækkert board med bla. PCI-E og 8 SATA kanaler.
Avatar billede klavil Seniormester
11. marts 2005 - 16:58 #2
Avatar billede che0ps Nybegynder
11. marts 2005 - 18:08 #3
Har du købt CPU'en ?
Ville lige høre da du vælge at købe en Newcastle, frem for en Winchester som ikke bliver så varm ? forkellen på den er den ene er 0,09micron og den anden er 0,13 og det er 0,13 der bliver varmest..
(http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102899)

Hvis du skal have PCI-E er det et godt valg det som klavil forslå da det også kan køre SLI :) og hvis du skal køre AGP, ville jeg nok vælge MSI K8N Neo2 Platinum eller ASUS A8V som jeg selv har og er meget tilfreds med :)

her er en lille gude som måske kan hjælpe dig i dit valg, da de skriver nogle ulemper på de boards..
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=46730
fx. at der ik er så meget plads til ram på NEO 2 hvis du har en stor køler..
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
11. marts 2005 - 23:58 #4
Jeg er interesseret i det med micron og hvor varm en cpu bliver.. kan vi ikke få lidt mere info om det.. Hvor skal vi egentlig kigge henne efter det micron på det link du har givet? for på siden du har givet che0ps er det ikke så vidt jeg kan se noget som helst med det.. Dette interessere mig fordi jeg netop står og skal lave mig selv en computer med en AMD 3500 (præcis samme som STEINR og er interesseret i så megen viden som jeg overhovedet kan få.

For ikke at tage mere tid end jeg hjælper vil jeg da lige sige..
Vælg et bundkort med pci e x 16 og med SLI (2 grafikkort der arbejder sammen)
dette er fordi man kan starte med et godt et til priser lige fra 800 - 4500 sikkert mere.. men når så det grafikkort om et par år eller der omkring bliver for langsomt/dårligt kan man bare smide et til i af samme slags.. dette er jo for det første faldet i pris.. og selve computeren skulle efter flere test blive mellem 70 - 106% bedre af det.. (min lille kilde: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/29/8896077)
Lige for tiden har jeg selv kig på et gigabyte kort: http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=GA-K8NXP-SLI&goto=productinfo&mainfunc=link

ligegyldigt hvad vil jeg lige råde dig til at vente 2 måneder.. jeg ved godt at når man skal have computer så lad være med at vente med nogle af komponenterne for så er dem man allerede har valgt blevet for gamle.. hvorfor jeg vil bede dig og alle andre om at vente er fordi man har fundet en mindre fejl i broen (sammenkoblingen mellem de to grafikkort) på SLI kort.. da SLI for mit og andre vedkomne klart er at foretrække vil jeg mene at man skal vente 2 - 3 måneder for til den tid har producenterne lovet at de kommer med en fejlfri ny teknologi.. den skulle kun være et par hundrede dyrer.. men en del bedre ydeevne.. mere om disse problemer med broen kan læses på www.hardwaretidende.dk (tjek lige søgefunktion og skriv SLI for jeg har desværre ikke lige et link.. og jeg sidder på en computer som bruger modem :*(

Håber du kan bruge det, men ligegyldigt hvad så tag det stille og roligt for det nytter ikke noget bare at købe noget fordi man så regner med at "WOOOPI nu har jeg en computer.." men lortet duer ikke.. så tjek nogle test's og nogle sammenligninger de bedste sider til dette er nok efter min mening www.hardwaretidende.dk og www.tomshardware.com

Det er også lige værd at læse en edbpriser guide til grafikkort da alle disse stik forkortelser og lign. er en god bundviden da man får mange ting af vide og selv lige er nødt til at være kritisk.. lige meget hvad så husk dog efter min mening: pci-e x16 sata(logisk) min. 1000 fsb (men tag nu det højeste din cpu kan kører med - jeg mener nemlig at det er 2000 fsb den kan køre med og dette er jo en fordobling og derfor en rimeligt betydelige ændring.. kig også efter almindelige stik som USB og tænk på at du skal have headset/højtalere mikrofon mus og mange andre ting.. mange af disse er tilsluttet USB fordi det er en hurtig løsning. så sørg også for ikke at have for lidt af dem personligt vil jeg sige min. 5 - 6 men jeg har også MANGE USB krævende hardware produkter.. samt min elskede fingerprint reader fra microsoft (sentimentalitet :D)

Det link til det gigabyte bundkort jeg har givet er kun en mulighed, hvis du ikke gider at vente.. det var det jeg selv kiggede på indtil jeg fandt ud af det med "brofejlen" ............. - Håber du kan bruge det jeg skrev.. - Hvidtsted
Avatar billede klavil Seniormester
12. marts 2005 - 09:51 #5
Her er et par test af forskellen fra at køre med AGp fremfor 2 *PCI Express.
Hvor PCI Express skulle give op til 100% mere ydelse, bliver folk dog slemt skuffede, da der i mange spil slet ikke er den store forskel som der var ønsket/lovet. Jeg vil dog stadigvæk gå efter de 2 grafikkort og evt bare købe et dyrere nu og så vente. Fremtiden bliver da helt sikkert større grafikkort med 512mb ram.
http://www.hardware-mag.de/hardware.php?id=307
http://www.nvnews.net/reviews/evga_6600gt_sli/index.shtml
http://www.gamers-depot.com/hardware/video_cards/msi/6600gt/001.htm
Håber det giver lidt mere styr på dit valg.
Der er forresten ikke nogen der har spurgt hva du skal bruge din computer til??
Avatar billede che0ps Nybegynder
12. marts 2005 - 12:34 #6
hvidtsted-> du kan se det på Produkt koden, altså det står der ikke direkte :) men ved at en ADA3500AWBOX er en 0,13Micron her er lidt info..

    * 3000+ Winchester ADA3000DIK4BI
    * 3200+ Winchester ADA3200DIK4BI
    * 3500+ Winchester ADA3500DIK4BI
    * 3500+ Winchester ADA3500BIBOX
    * 3500+ Newcastle ADA3500DEP4AW
    * 3800+ Newcastle A3800DEP4AW
    * 4000+ Sledgehammer ADA4000DEP5AS

Det er så et par stykker mere, jeg har en 0,09Micron som hvis nok har "ADA3500DIK4BI" og det idikere så at den ikke blev leveret som en box model men stadigvæk 0,09micron.. det er det BI der indikere på ADA3500 at det er en 0,09micron..

----------------------------------------------------------------------------
ADA = om det er en mobile eller desktop
3500 = clocken
næste kan være A-B-C-D og det står så for hvad socket det er
næste står for hvor mange V den køre med som std
næste indikere MAX temp på CPU'en
næste står for hvor stor Chachen er
og det sidste er så hvor mange CPU'er der kan være og hvad micron det er
----------------------------------------------------------------------------

Håber det hjalp dig lidt.. har lidt svært ved og forklare det, da det ikke er særligt nemt li og vidre give :S
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
13. marts 2005 - 19:44 #7
Lige for at afslutte det med PCI E vs. VGA så er pci i visse spil kun 2 % bedre.. men i andre spil helt om til 100% dette er meget forskelligt.. så det er ike værd at bruge tid på.. ligegyldigt hvad så er pointen at PCI er bedst selvom det nogle gang kun er 2% dette gør i midlertid ikke noget da PCI ikke er dyrer.. og koster stort set samme pris som VGA.. og ellers så er min personlige mening iværtfald at man skal vælge PCI..

OG tak for det Che0ps jeg læser det lige 10000 gange til det du har skrevet for jeg fatter det vist ikke helt endnu :D
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
13. marts 2005 - 20:01 #8
nu har jeg så lige læst det 25 gange ca. og jeg tænker på.. jeg er ikke så pro inde for det område der... men hvad hedder det hvis det er mobile og hvad hedder det hvis det er desktop og desktop er det en stationær? Hvilket bokstav har socket 939? Det der V hvad kan der ellers stå i stedet for STD og hvad er std? Den sidste hvor mange cpu'er ? er det hvis det er sammenkoblede ?

Jeg ved godt at man ikke skal stille spg. inde under andre. men det er lidt for langsommeligt at skulle lave et nyt spg..
Avatar billede che0ps Nybegynder
13. marts 2005 - 21:28 #9
std er standard :) og ja det desktop er til normale stationære.. normalt er AMD64 jo ik mobile og jeg regner ikke med at de kan fås som det i DK..

Det med Socket er bogstav nr 1 efter clocken og det kan være,
A - 754 Pin Lidded
B - 754 Pin Lidless
C - 940 Pin Lidded
D - 939 Pin Lidded
og kan altså ikke forklare dig hvorfor B er Lidless, da jeg ikke ved hvad det er :D og mener ikke du kan få fat på nogle 940 som ikke er en FX CPU eller Opteron...
Den sidste med hvor mange CPU'er det er, det er hvis man har et server motherboard som kan tage 2 CPU'er, så skal man have nogle specielle udgaver af den før de kan arbejde sammen..
Håber det besvare dine spørgsmål :D
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
14. marts 2005 - 08:54 #10
Endnu en gang tak.. jeg bliver klogere hele tiden, lige et sidste spørgsmål fra min side og så vil jeg lade dig være..

kan du ikke præcis vise hvilke dele der betyder hvad sæt | ind mellem hver af dem hvor de adskiller sig fra hvad de betyder eks. ADA|3500|A|S|BOX er det korrekt ? og har du et link der forklarer det med flere detaljer. denne model ADA3500BIBOX og ADA3500ASBOX hvad er forskellen på dem ? så vidt jeg har forstået er det kun noget med hvor stor blæseren er. men hvor mange micron er det ?

link til ADA3500ASBOX: http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ADA3500ASBOX&goto=productinfo&mainfunc=link

link til ADA3500BIBOX: http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ADA3500BIBOX&goto=productinfo&mainfunc=link

Kan vi ikke få lidt feedback fra STEINR ? vi hjælper dig men du virker mindre aktiv..
Avatar billede steinr Nybegynder
14. marts 2005 - 11:28 #11
kan sige at bundkortet skal understøtte AGP da jeg ikke gider ud og købe nye gfx kort.
Avatar billede che0ps Nybegynder
14. marts 2005 - 14:33 #12
hehe hvidtsted-> inde på dit link til Midtdata står der hvad micron det er :D
Technology:
0.13 micron

Og ja, ved sku ik li hvor du kan få noget mere feedback på det, bruger normalt google hvis jeg skal finde noet :) der kan du også finde de forskellige microns imellem alle de andre ting, hvis du normalt bare søger på ADA3500ASBOX og så micron..

steinr-> Så ville jeg nok vælge Asus A8V rev 2.00 eller MSI K8N Neo2 Platinum.. jeg har kun gode resultater med mit A8V, aldrig haft problemer med det endnu, og har leget med det en del efterhånden :D
Avatar billede che0ps Nybegynder
14. marts 2005 - 14:34 #13
Ps. har du købt CPU ?
Avatar billede steinr Nybegynder
14. marts 2005 - 14:56 #14
nej er bare noget jeg har tænkt på, kører Intel nu og har længe haft en "drøm" om at skifte til amd64 :)
Avatar billede che0ps Nybegynder
14. marts 2005 - 15:16 #15
Okay.. ville bare lige vide det fordi så husk at vælge den Winchester fordi den ikke bliver så varm..
Avatar billede klavil Seniormester
26. marts 2005 - 11:16 #16
Ved valg af Winchester fremfor Newcastle eller clawhammer kan der være problemer med at OC på visse socket 939 bundkort.
Winchester holder sig koldere end de andre, men det er ikke flere grader vi snakker om, så jeg ville ikke på nogen måde være bange for at vælge en med 0,13 micron. XP 3800 bruger da også 0,13 micron og den kører vist bare alt og alle ned uden de store problemer.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 11:20 #17
Når producenter som f.eks. amd laver mindre nm så er det fordi at de små baner som strømmen føres i laves tyndere. Når de små baner laves tyndere, så er de rmindre modstand i dem, for vi ved jo alle at der er elektronisk modstand i alt (undtagen superleder, men de existerer jo kun på teoretisk plan).
Og jo mere modstand jo mere varme går der spildt, dvs. at energien der sendes rundt i cpuen(også kaldet strøm) skal bruge mere af dens egen egen energi til at komme rundt, da der er mere modtstand.

så alt i alt, der er altså ingen luft i en cpu, de er producerede i 100% iltfrie omgrivelser, de er pakket i beskyttende atmosfærer (også kaldet gasser).
Avatar billede che0ps Nybegynder
26. marts 2005 - 14:12 #18
klavil-> Wincheste er en del koldere, min winny er 5-10 grader koldere end min brors newcarstle og min er 3500+ og hans er kun 3000+ :) og ja, de 3800+ kan man da godt komme op på med min 3500+ med et lille OC så det er da ikke det vilde... og har aldrig høre om nogle som har problemer med at oc'e på 939(0,09) og kender flere der har dem som clocker uden problemer, det det er både Neo2 og A8V og LanParty.. og har ik hørt om nogle som havde problemer med den uden der har været fejl på deres boards...
Avatar billede klavil Seniormester
26. marts 2005 - 14:39 #19
jeg leder med lys og lygte efter den test jeg læste hvor de skrev at visse socket 939 bundkort havde problemer i Oc med 0,09 micron winchester.
Du kan ikke rigtigt sammenligne temperaturen med en anden med mindre i har samme bundkort/processor/ram/systemtemp. Bundkort måler ikke samme sted og vil derfor variere ift hinanden.
Har selv prøvet det med P4 hvor vi havde 10 graders forskel. Den ene havde et Asus og den anden et Abit ellers var alt ens.
Kører du selv på socket 939.
Som jeg skriver så er det jo ikke CPUén der er problemt men diverse bundkort som kan være det.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:43 #20
Jeg har ikke problemer med min whinny og Asus A7V rev 2 og jeg har ikke hørt noget have problemer med dette.

Ja che0ps bruger socket 939 :D
Avatar billede klavil Seniormester
26. marts 2005 - 14:49 #21
Avatar billede klavil Seniormester
26. marts 2005 - 14:53 #22
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=379858
Hvad jeg umiddelbart kan finde ud af, så er det MSI Neo4 Platinum/SLI motherboard der er problemet
Avatar billede che0ps Nybegynder
26. marts 2005 - 23:30 #23
Jeps.. køre med 939(A8V) og en 3500+(winny) og bruger en hyper 6 til at køle dyret :)
mener at buggen på Neo4 er fordi den gamle bios ikke understøttede winny'en ordentligt, lidt li som Abit AV8 de havde mange problemer med at folk købte det og en winnny og da de kom hjem virkede det ikke, fordi den uden en bios update ikke kan bruge CPU'en, og du kan ikke flashe det uden en CPU i så dem blev der hvis leveret mange tilbage af der i starten fordi de ikke oplyste det.. ved ik om det er noget i den stil det mb også havde..
og ja, kan da godt komme over 220 på mit sååå :D
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
28. marts 2005 - 22:54 #24
kan vi ikke lige diskutere lidt om AGP vs. PCI og lidt om PCI X og PCI Ekspress (for de er forskellige har jeg fået af vide)

- det er lidt mærkeligt at skyde ind, men vi skal jo give viden og når vi nu er i gang, så giv da lige Steinr(og mig) noget information om det!
Avatar billede che0ps Nybegynder
29. marts 2005 - 00:42 #25
AGP vs. PCI-> Normalt bruges APG jo til standard grafikkort og PCI til sån noet som lyd o netkort mm.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/11/07/3704247
her er en test med AGP og PCI-E, godt nok lidt gammel :D

PCI X
http://www.webopedia.com/TERM/P/PCI_X.html

PCI-Express
http://www.webopedia.com/TERM/P/PCI_Express.html

Altså PCI X er hvis mest til Gigabitnetkort og Fibre Channel..
og PCI-E er til grafikkort :D
Avatar billede hvidtsted Nybegynder
29. marts 2005 - 18:25 #26
SUPER ^^ jeg fyre dig lige et skud super dejlig karma!
Avatar billede che0ps Nybegynder
29. marts 2005 - 19:59 #27
hehe.. takker da så :D

steinr-> har du fået besvaret det du ville ? fordi så kan du afslutte din tråd ved at lave et svar og acceptere det..
Avatar billede steinr Nybegynder
30. marts 2005 - 00:21 #28
ja, takker mange gange for alle de gode svar.
Avatar billede huset Praktikant
30. marts 2005 - 10:39 #29
vi takker for point *G*