Avatar billede shaggy Nybegynder
08. marts 2005 - 13:07 Der er 8 kommentarer

Automatisk skalering af baggrund

Hej alle.

Jeg har en side hvor bagrunden er et stort billede der skal scaleres efter størrelsen på browser vinduet.

Eksempel: www.zulu.dk (se hvordan størrelsen af bagrunden følger med når størrelsen af vinduet ændres).

Håber i kan hjælpe!

//shaggy
Avatar billede di8leva Nybegynder
08. marts 2005 - 13:17 #1
Det var ikke nogle større problem :)
--------------------------------------
<html>
<style type="text/css">
body {
    background: #F3F2DD url('http://zulu.tv2.dk/img/site_bg.gif') center no-repeat fixed;
}
</style>
---------------------------------------

Men husk at billeden skal vare stor nok fra start. Zulu's er 3000 x 3000 px
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2005 - 13:19 #2
<ole>

Du kan ikke resize et baggrundsbillede med HTML/CSS - det skal du bruge JavaScript til - eller lave andre 'hacks'.
På den anden side, fylder sådan et billede ekstremt meget, hvis det skal se ordentligt ud i stor størrelse.
Zulu's baggrund fylder 80Kb ... synes du virkelig, det er værd at genere brugeren med det? Tror du han synes, det er det værd?

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2005 - 13:21 #3
di8leva >> Det resize'er ikke billedet - men lader det altid være lige stort  :)
Avatar billede shaggy Nybegynder
08. marts 2005 - 13:25 #4
det virker bare ikke for mig, selvom mit billede også er 3000x3000 stort. Min CSS er:
body{
  background: url('grpahics/bg.jpg') center no-repeat fixed;
}

er der noget galt i den?
Avatar billede shaggy Nybegynder
08. marts 2005 - 13:25 #5
prøvede også bare at stjæle deres nemlig :)
Avatar billede di8leva Nybegynder
08. marts 2005 - 13:38 #6
ole >> Ah.... måske viser den kun mitten av billeden? Og førdi den ser ud som den gør så  ser det ud at den bliver skalerad.... my bad
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2005 - 13:44 #7
Hehe ... ja, det er jo en stjerne  :D
Men stadigvæk er det efter min mening ikke effekten værd at skulle downloade 80Kb grafik  :)
Avatar billede shaggy Nybegynder
10. marts 2005 - 20:40 #8
jeg lukker igen..