Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 13:56 Der er 24 kommentarer

Motherboard eller?

Jeg har lige samlet en pc med:
ASRock K7VT4A+ motherboard
AMD XP 2700++ CPU

Men når jeg prøver at installere windows (Xp eller andre) Kommer der en blå skærm. Hvad kan problemet være?
Den siger noget med "IRQL not less ..." Jeg har prøver at skifte ram og grafikkort, men stadig intet held :-(

Nogen ideer?
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:02 #1
Dit problem skyldes sandsynligvis en defekt ramblok. WinXP er MEGET kræsen overfor lettere defekte blokke iforhold til win98/ME/2000 !.
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:04 #2
Jeg har prøvet andre ram og begge klodser virker fint på en anden pc med winXP.

Jeg kan også få en blå skærm med "BAD POOL CALLER" - hvad betyder det `?
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:05 #3
Prøv evt at teste dine RAM seperat. HVIS du da har 2x256 eller 2x512 osv

Fjern først den ene blok og test, opstår problemet igen prøver du den anden blok.

Ellers kan det nemt være en driverkonflikt - jeg vil anbefale dig at du tager alle unødvendige indstikskort ud, og prøver at installere windows forfra - med minimum hardware, dvs. kun cpu/bundkort, ram, grafikkort og selvf. harddisk og cd-drev/floppy.

Hvis installationen går som den skal, kan du så sætte de ekstra kort i igen, men en ad gangen. På den måde kan du lokalisere fejlen.
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:08 #4
CPU+MB+RAM+CD+grafik = Samme problem :-(

Bruger kun een blok ram - PC2700 DDR (333fsb ligesom CPU)

Kører på min udstyr.
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:13 #5
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:19 #6
Er det korrekt at min installations disk kan være defekt?
Min win98 virker heller ikke den siger fejl i KRNL.EXE.... kan det stadig være det?

Jeg skal lige sige at jeg ikke har noget installeret overhovedet. Det er fra bunden jeg prøver.
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:21 #7
Kender ikke den fejl, men har du ikke en anden HDD du kan teste med??
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:23 #8
jo, jeg har også prøvet 3 andre HD... :-(
Vi har også prøvet men en "nyinstalleret" winxp - Ville det kunne virke ? (Tænker på de instilninger den laver til den tidligere)
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:25 #9
Ikke forstået??
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:28 #10
En nyformateret , ny installeret windows xp (Lavet på en anden PC med dens egen hardware)
Vil den windows xp virke på en anden PC ?
Avatar billede jokerfidus Nybegynder
06. marts 2005 - 14:28 #11
Hvis det er samme chipset der er på begge maskiner ja
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:30 #12
det er det ikke.
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 14:40 #13
Efter bios, når den søger efter Boot-ting. Står der en oversigt over hvilke IRQ der er tildelt hvilke ting. Her står der LAN = IRQ 11, AGP = 11 og USB = 11.
Hvorfor tildeles de alle IRQ 11 ?
Passer det at de får samme IRQ ?
Kan det ændres?
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 15:09 #14
Er lige blevet opmærksom på at efter bios kan man se at USB får tildelt:
IRQ 5,10,11,12 ???? Hvorfor så manger?
LAN får også IRQ 11
AGP VGA får også IRQ 11
Hvad har den gang i ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. marts 2005 - 16:29 #15
Det er det som "IRQL not less ..." indikerer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. marts 2005 - 16:35 #16
Når du skriver installere XP, mener du så geninstallation, eller er det en nyinstallation der er tale om ? ? ? ?
Avatar billede godzs Nybegynder
06. marts 2005 - 17:51 #17
Det er en ny installation.. Er noget frem til at der åbenbart på det motherboard er nogle ram der ikke duer... bla. Elexir.. så nye ram eller motherboard må være løsningen...
Avatar billede hottadpole Nybegynder
06. marts 2005 - 22:19 #18
En mulighed kunne være, at sætte netkortet ud af drift via bios. Herefter installeres XP samt servicepack. Om det er 1, 1a eller 2 er for så vidt ligegyldigt, men der skal installeres en servicepack. Herefter aktiveres netkortet igen hvorefter driver installeres.
Avatar billede godzs Nybegynder
07. marts 2005 - 15:47 #19
Vi har prøvet at deaktiverer alt i bios, som er muligt.. Dvs. usb, lan osv. Men den kommer stadig med samme fejl?
Avatar billede godzs Nybegynder
07. marts 2005 - 15:55 #20
Det skal lige siges at jeg har været hos forhandleren og han har åbenbart 20 maskiner som kører med de samme ram, så det kan ikke være det.
Skal ligeledes siges at han gav os et nyt motherboard bare for at være sikker, men den kommer stadig med de samme fejl. Dvs. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL eller BAD_POOL_CALLER.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. marts 2005 - 18:19 #21
Lige et spørsmål.

Kommer fejlen i det sekundt, hvor BIOS er færdig med at BOOTE, og resten af opstarten overlades til operativ systemet. ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 09:23 #22
Er du kommet videre ?
Avatar billede godzs Nybegynder
15. marts 2005 - 15:02 #23
Ja det er jeg:)
Det viste sig ifølge Microsoft´s hjemmeside... at problemet opstår fordi vi prøvede at installere et windows uden SP2.. Det viste sig at det motherboard var så nyt at det ikke understøttede windows uden SP2.. Irreterende at det var så simpelt efter alt det besvær man har haft med at udskifte og teste det forskellige hardware:). Butikken jeg købte det i, vidste det heller ikke:)... Det ved de så nu... Tak for hjælpen  anyways:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. marts 2005 - 10:11 #24
Velbekomme.

Så skal du bare have lukket spørgsmålet.