Avatar billede arseny_sln Nybegynder
04. marts 2005 - 15:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

En pc - hvad skal man installere først?

Hej,

Har lige fået tilsendt min nye pc og skal til at installere OS på den og alt det andet. Men kom lige i tvivl, i hvilken rækkefølge man skal installere de forskellige software, så der ikke kommer alt muligt vira fra nettet på min nybagte pc.

Her er listen over, hvilken software jeg har:

Windows Xp Pro (sp1)

SP 2 på CD (hentet fra nettet)

CD, der fulgte med til bundkortet, med alle de nødevendige drivere (grafik og lyd er onboard)

CD Norton Antivirus 2005

CD Norton Internet Security 2005

Bredbånd-opkobling

Så, i hvilken rækkefølge skal man installere alle de software? Og er det en god idé at bruge den indbyggede firewall i SP 2, hvis man har Nortons? Og er det en god idé at bruge de nyeste drivers eller er det fint med dem, jeg har på den medfulgte cd?
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 15:06 #1
Det er næsten underordnet hvilken rækkefølge når du har det hele på cd'ere! Bare fjern netstikket til nettet.. fysisk og installer det hele. Når du er færdig skal det første du gør når du kommer på nettet være at opdatere virus program og lade windows søge efter evt. sikkerheds opdateringer.
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 15:10 #2
SP2's firewall er okay.. men har du Nortons ville jeg heller anvende den!

Først installere du windowsxp.. hvis ikke det allerede er.
Installer alle dine drivere osv.
Installer Antivirus (fordi du har hentet sp2 fra nettet.. just in case)
Installer sp1/sp2.
Installer norton internet security
Koble dig til nettet.
Opdater antivirus og windows.

og så skulle du være klar.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
04. marts 2005 - 15:21 #3
Det er så ligegyldigt med de nyeste drivere?
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 15:26 #4
Dem havde du på cd sagde du?  det var linje 2 ihvertfald:)

Først installere du windowsxp.. hvis ikke det allerede er.
Installer alle dine drivere osv.  <<----
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
04. marts 2005 - 15:33 #5
Ja, ok. Jeg har bare læst et eller andet sted, at SP 2 skal helst installeres på en helt ny pc og så skal man bruge de seneste drivere til hardwaren.

Men tak for hjælpen. Du får dine point.
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 15:35 #6
Det er der delte meninger om... hvis du er bange for SP2 skulle gå ind og overskrive nogen af de drivere du har i forvejen.. dvs de nye så skal du indstallere sp2 først.
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
04. marts 2005 - 15:36 #7
Hey, forresten. Har lige glemt en ting:

Er det bedst at køre ntfs eller fat32, når man er almidelig bruger? For min nye computer ikke er den hurtigste på markedet?
Der sidder en 80 gb harddisk i den. Skal man så opdele harddisken i flere mindre, for FAT32 kan kun bruges på dreve <30 gb, eller hvad?
Avatar billede kalp Novice
04. marts 2005 - 15:57 #8
Jeg mener ikke at de skal være mindre end 30GB men det mest stabile er NTFS og det bør i vælge
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
04. marts 2005 - 16:02 #9
Ok, tak.
Avatar billede donlon Novice
05. marts 2005 - 20:36 #10
Installer i følgende rækkefølge.

FJERN NETKABLET FØRST, ALTSÅ INGEN FORB. TIL INTERNET !!!!

Windows XP
SP2
Dit bundkorts drivere
Antivirus (Norton er skod, men det er bare min mening)
Nu kan du sætte dit netværkskabel i igen
Derefter er rækkefølgen ligegyldig, husk dog at gå ind på Windows update.

NTFS er et langt bedre filsystem en FAT, det fejlkorrigere feks. hele tiden din disk, dvs. at hvis der er en "bad cluster" på disken, sørger filsystemet for at fjerne data fra den til et andet sted, og derefter markere den som "bad" og vil ikke skrive data til den cluster igen.
Men der er mange andre fordele ved NTFS, prøv at "google"