Avatar billede slabp Nybegynder
28. februar 2005 - 21:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fyrfadslys - effekt

Hvor mange watt afgiver et fyrfadslys med hhv 4 og 6 timers brændtid?
Avatar billede yxos Nybegynder
01. marts 2005 - 12:57 #1
Aner det ikke.
Og jeg har iøvrigt aldrig set et fyrfadslys der kunne brænde 6 timer.
Avatar billede bekkisan Nybegynder
01. marts 2005 - 13:07 #2
Hvis det ikke er altfor nøjagtig værdi du skal bruge, kan du regne med at stearin, paraffin og hvad man ellers bruger i lys, rummer ca. den samme energimængde som kulbrinterne (bl. a. benzin), altså 10000 kcal/kg +/- 10 procent.

For et fyrfadslys kan man regne med ca. 30-35 watt, et stort alterlys 150 watt. For et almindeligt dekorationslys ligger værdien i området 50-70 watt, men husk at det er vægestørrelsen der er afgørende
Avatar billede yxos Nybegynder
01. marts 2005 - 13:21 #3
Hm. Uden at jeg skal gøre mig klog på effekten, er vægestørrelsen ikke nogenlunde det samme for et fyrfadslys og et alterlys ?  Der er ihvertfald ikke faktor 5 til forskel.
Avatar billede slabp Nybegynder
01. marts 2005 - 18:48 #4
Super! Det var lige den sammenhæng - altså energimængden - jeg manglede!
Nu ved jeg hvor meget ekstra varme mængde vore fyrfadslys til 0,5 kr el. mindre giver mig!
Avatar billede slabp Nybegynder
01. marts 2005 - 18:54 #5
Nå, jeg ville jo egentlig afslutte dette men da de er første gang, skal det jo lige læres.
Avatar billede slabp Nybegynder
01. marts 2005 - 21:20 #6
Det ser ud til at jeg må bede "Bekkisan" om at sende sin kommentar som et "Svar" hvis jeg skal give points og lukke dette spørgsmål.
Avatar billede bekkisan Nybegynder
02. marts 2005 - 19:46 #7
Jamen så kommer min kommentar som et svar.
Avatar billede slabp Nybegynder
02. marts 2005 - 20:12 #8
Tak for det!