Avatar billede cbo Nybegynder
25. marts 2001 - 17:09 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Real-Dos Mode ???

Hej jeg har et problem ... Jeg prøver at opdaterer firmware i mit DVD drev i min laptop.

Men hvad er Real-Dos mode ? Jeg kan ikke bare genstarte i dos, det virker ikke, heller ikke boote på en alm. win98 boot disk, ingen af den er \"real-dos\" mode ??
Hvad gør man så ??

ATAPI CD/DVD-ROM Drive F/W Download Ulitlity DWL2.EXE Usage
-------------------------------------------------------------------
Usage: DWL2 <0-3> <F/W file name>
              0: PRIMARY  MASTER
              1: PRIMARY  SLAVE
              2: SECONDALY MASTER
              3: SECONDALY SLAVE

Ex.: DWL2 2 A.BIN

You can\'t use this program on \"Windows DOS Prompt\". Please execute on Real-DOS mode.

Håber nogen kan hjælpe

Mvh

CBO
Avatar billede driis Nybegynder
25. marts 2001 - 17:13 #1
Hmm.. Prøv at lave en bootdisk kun med command.com på, og helt uden autoexec.bat, config.sys og andre filer, (udover programmet til at opdatere firmware).
Avatar billede lhawk Nybegynder
25. marts 2001 - 17:14 #2
Sæt en diskette i maskinen og lav en format a: /s Prøv så at boote fra den og se om det hjælper.
Avatar billede cbo Nybegynder
25. marts 2001 - 17:26 #3
Nope sorry ingen af den virker ?? Den brokker sig stadig over \"Windows Dos ting\" ??

Fandt dette andets steds ?
If either one of these don\'t work for you, then you need DOS 6.22

First, use a partition resizer (one can be found at my home page). Make your FAT32 partition smaller. Then run fdisk and make a FAT16 partition using the free space. Then install DOS 6.22 on that partition. You can boot using a DOS 6.22 boot disk and only the FAT16 partition will be visible. Or get Boot Magic.

MEN det virker lidt omstændigt ? eller hva ?

Cbo
Avatar billede lhawk Nybegynder
25. marts 2001 - 17:34 #4
Jo, lyder meget omstændigt. Tror du ikke det er muligt at finde et andet program der kan at opdatere firmware.?
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 17:38 #5
Prøv med den her dos 6.22 bootdisk.
http://64.124.205.178/IMGS/DOS622.EXE
Avatar billede cbo Nybegynder
26. marts 2001 - 00:14 #6
Desværre er det ikke noget som rigtig virker ? Andet problem er også at jeg ikke kan have DVD drev og floppy i samtidigt, dette kunne give et problem kunne jeg tænke mig?? Eller hvordan virker det her flashing? noget i drevet eller i selv laptoppen ? Håber der er nogen som kan svare :)
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 00:52 #7
Normalt er det flashing af DVD drevet. Men om det er anderledes på en Laptop, skal jeg lade være og udtale mig om.

Prøv når du starter op, at trykke F8. Der skulle gerne komme en menu frem.
Her trykker du så \'SHIFT+F5\' Så skulle du gerne komme en DOS prompt.

Prøv så nu at opdatere firmwaren.
Avatar billede cbo Nybegynder
26. marts 2001 - 01:04 #8
Oki så det er noget som jeg skal have maskinen til at starte op i uden floppy....
Så lang så godt :) MEN nu prøve jeg lige det du sagde, og desværre sammen fejl igen, den skriver følgende:
You can´t use this program on \"Windows DOS Prompt\" Please execute on Real-DOS mode.

Det er fuldstændigt sort :(
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 01:30 #9
Okay, så må vi lige prøve med disketten igen.

På den DOS diskette du har lavet, ligger der en Config.sys fil, og en Autoexec.bat fil. Slet de to filer, og start op på disketten.

Prøv så igen.
Avatar billede cbo Nybegynder
27. marts 2001 - 00:39 #10
Hmm det er nu prøvet, og samme resultat som nævnt i 23/03/01 - 01:04:23 desværre.. Der må da være nogen der ude som har upgraderet et DVD drev i en laptop, og er kommet uden om \"REAL-DOS\"?
Avatar billede makse Nybegynder
27. marts 2001 - 00:45 #11
Hmm, du mangler måske en fil. Til nogle af de firmware/Bios programmer man bruger i dos, skal man havde en fil der hedder Dos4gw.exe liggende sammen med opdateringsprogrammet.

Har du den, eller så kan jeg maile den til dig. (Zipped)
Avatar billede cbo Nybegynder
27. marts 2001 - 10:44 #12
Nej det eneste jeg finder på siden med firmware er følgende filer:
Dwl2.exe -> Tror dette er flash programmet

Dwl2.txt -> ATAPI CD/DVD-ROM Drive F/W Download Ulitlity DWL2.EXE Usage
-------------------------------------------------------------------
Usage: DWL2 <0-3> <F/W file name>
              0: PRIMARY  MASTER
              1: PRIMARY  SLAVE
              2: SECONDALY MASTER
              3: SECONDALY SLAVE

Ex.: DWL2 2 A.BIN

You can\'t use this program on \"Windows DOS Prompt\".
Please execute on Real-DOS mode.

G228.bin -> Tror dette er teksten som skrives til mit dvd drev.
Men håske virker den fil du taler om ?? Lad os prøve :) dovenlas@hotmail.com
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. marts 2001 - 10:46 #13
Du vil altid kunne finde en brugbar bootdisk på www.bootdisk.com - Gå efter en DOS 6, eller en PCDOS bootdisk :)

NanoQ
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 12:56 #14
Nu her jeg næsten prøvet alle de dod versioner som der ligge på den side, dog har jeg udelukket linix versioner m.m Men der er ikke rigtig nogen som vil lukke mig ind under at fejlen nævnt overover optræder, jeg hæver point beløbet og håber en IBM haj melder sig på banen ;)
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 13:05 #15
Kører du med FAT32? For så er løsningen nok den du selv nævner i 25/03 2001 17:26:17.
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 13:07 #16
Ville det så være muligt at gå tilbage til fat32 bagefter ??
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 13:13 #17
Med partion magic skulle det være muligt. Jeg har dog ikke prøvet det selv.
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 13:17 #18
Hvor har du hentet Dwl2.exe?
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 13:19 #19
jeps jeg har det hele :)
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 13:21 #20
Argh jeg løste ikke lige færdig, her er linket:
http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/dvd/ldvdf.htm
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 13:28 #21
Hvad hedder DVD drevet?
Jeg går udfra det er en bærbar IBM!
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 13:40 #22
Du får lige hele specifikationen:
Matshita DVD-rom SR-8175 G228
Maskine: IBM TP21T PIII 800MHz (256KB), 128MB RAM, 20.0GB HDD, , 8x-2.3x DVD, W98)
Note: Jeg kan ikke have både dvd og floppy samtidigt.
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 14:53 #23
Hmm, jeg har lige prøvet i ren DOS 6.22 på et FAT16 drev.
Samme fejl. Kigger lige lidt på det.
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 14:56 #24
Det lyder bare rigtig godt :) Glæder mig til at høre mere..... Cbo
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 16:05 #25
Okay, fremskridt. Jeg har fået den til at køre programmet.

Jeg skrev f.eks dwl2 2 g228.bin (Drevet sidder som master på Secondary Controller)

Det er nok det der er dit problem. Hvordan bliver dit DVD opfattet af bios.
Får det tildelt en controller port?
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:17 #26
Øhh hvordan finder jeg lige ud af det ?? Jeg synes ikke lige der er noget inde i min Bios som fortæller mig noget om DVD drevet ?? men mon ikke at den er slave på Primary ? Skader det at prøve sig frem ?? feks med 2 ?
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:22 #27
Uha jeg har lige prøvet det skrev dwl2 2 g228.bin er igang med at boot..... det er spændende :)
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:23 #28
Forløbet gennem flash programmet var pæne, ok til det hele :)
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:27 #29
Hmmm men der er stadig regions spærring på :( Har slukket helt ned og genstarter.. men desværre ikke..
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 16:30 #30
Well, det er vel så firmware filen der ikke virker!!
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 16:31 #31
Fandt programmet dit drev når du skrev \"2\"?
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:36 #32
Ja Det skrev ganske pænt det fulde navn på mit drev..... og kørte gennem hele processen, MEN der er stadig regions kode på.... jeg skriver til dem der har lavet koden, og høre om de har nogen gode ideen :) Du får alle point for din hjælp..... det var stort du havde lyst til at nørkle med det en Lørdag :)
Avatar billede makse Nybegynder
31. marts 2001 - 16:39 #33
Np. Selv tak.
Avatar billede cbo Nybegynder
31. marts 2001 - 16:41 #34
Så håber jeg bare at de kan lave koden om :)