Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 18:51 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Salg på internettet?

Hej

Jeg har nogle PS1 og PS2 spil, samt en masse VHS og DVD film som jeg gerne vil sælge. De er "brugte" og jeg har derfor været inde på dba.dk. Der er bare det problem at jeg ikke forstår hvordan man får pengene for det man sælger. Jeg kan godt oprette en annonce men hvordan får jeg pengene hvis nogen er interesserede? Jeg er under 18 år så jeg ved ikke om man kan overføre til min bankkonto??

Hvordan undgår man snyd? Skal man først have pengene og så sende spillet med posten, eller omvendt? Hvem skal betale portoen?

Jeg er meget usikker på hvordan man gør, så hvis nogen har erfaringer med at sælge brugt (det er dog i fin stand), så vil jeg gerne have nogle fif.

På forhånd mange tak.

MVH
Rasmus Larsen
Avatar billede popsy Novice
26. februar 2005 - 18:56 #1
De fleste af den slags handler foregår, som du selv skriver, ved at køber indbetaler pengene på din konto, og du derefter sender varen (Din alder er ligegyldig). Typisk betaler køber forsendelsen.

Du kan også vælge at sende pr efterkrav, her får køber først varen udleveret når han betaler. Du får pengene af Postdanmark et par dage efter.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 19:01 #2
Okay... jeg har en konto i en bank. Kan man godt overføre penge til den selvom jeg ikke har netbank? Er det så bare sådan at når jeg har en køber så sender jeg mit kontonummer til ham/hende og så overførst han/hende pengene, og når de er der, så sender jeg varen i en kuvert?? Kan man først få netbank eller webbank eller hvad det hedder, når man er over 18 år?
Avatar billede popsy Novice
26. februar 2005 - 19:04 #3
Det er din bank der bestemmer om du kan få netbank, men vær opmærksom på at det sjældent er gratis.

Ja - der kan overføres penge til din konto uanset om du har netbank eller ej.

"" Er det så bare sådan at når jeg har en køber så sender jeg mit kontonummer til ham/hende og så overførst han/hende pengene, og når de er der, så sender jeg varen i en kuvert?? ""  <-- Ja, det har du helt rigtigt fat i!

http://data.dba.dk/asp/artikler/detail.asp?ArtikelId=32610&NyhedskategoriID=1457&SekItem=1457&Sogning=&Query=Indtast+et+s%F8geord Der er en lille artikel om emnet, den er dog mest set fra købers side, men måske kan du få noget ud af den :)
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 19:11 #4
Ang. webbank tror jeg at du kan få dine forældre til at skrive under så kan du også få det, Min lillebror har det og han fik det da han var 16 år...
Jeg har en lille bank, Andelskassen,og der er det gratis at ha webbank...

Jeg har solgt forskellige ting på www.qxl.dk men der skal du også være 18 år. men tror godt du kan sælge du kan jo bare få din mor/far til at lave en konto...

Held og lykke med dit salg
CyCan
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 19:13 #5
Hvor vil du anbefale at jeg sælger mine spil/film? Dba.dk eller qxl.dk eller kender du evt. andre gode sider?

Og ved du evt. hvordan man får fat i sådan nogle kuverter eller pakker til at sende varene i når de er købt? Hvis man f.eks. sælger 30 film til én person, skal det så i en større kasse, eller i 30 kuverter??
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 19:21 #6
Jeg vil forslå QXL, alt det du skal bruge til at send dem finder du på posthuset, hvis der er en der køber 30 film så sender du det selvfølig i en papkasse...

Kig evt. på de andre auktione på qxl, for at se hvordan de sitter deres ting til salg....
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 19:22 #7
Jeg kan få netbank i Nordea, gratis, når jeg bliver 15 år... det gør jeg i Marts så jeg kan nok godt vente. Til cycan ---> Ved dine handler på qxl.dk, fik du så bare pengene indsat på din konto, og sendte varen bagefter?
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 19:24 #8
Jep det gjor jeg...

Send aldrig før du har modtaget penge fra folke, det er jo ikke alle man kan stole på
Avatar billede goaul Praktikant
26. februar 2005 - 19:27 #9
rasmuslarsen2 -> du kan vente til du bliver 15 eller du kan lade være - det er helt op til dig selv, men som der er svaret tidligere så kan du sagtens få overført penge til din konto, selvom du ikke har netbank.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 19:45 #10
goaul --> Ja... bare smart at jeg ikke skal ned i banken for at se om jeg kan sende varen nu :P Hvor lang tid kan køberen forvente der går fra jeg modtager pengene?

Når man har fået pengene, går man så bare ned på Posthuset og køber en boblekuvert. Man har så spillet med derned og putter det med det samme i og giver dem kuverten som så bliver sendt, eller???

Skal man sende en e-mail tilbage til køberen når man har sendt varen?

Hvis køberen skal betale fragt, skal han så bare indsætte de penge, de koster oven i prisen for varen, på min konto

Eks. en køber spil til 200 kr.
Fragt (ja hvad koster det egentlig??) 50 kr.
Kuvert ca. 20 kr.

Så skal han indbetale 270 kr. på min konto eller hvordan ellers?
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 19:53 #11
http://www.postdanmark.dk/iis/emballagebestilling/Start.asp?pageid=Iframe

Boblekonvolutter

Til PS2 spil og DVD film skal jeg så ikke have boblekuvert nr. 2? Skal jeg vist også til VHS-film...

Hvad er kollistr. og hvorfor koster de næsten 200 kr.?
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 19:58 #12
Når man har fået pengene, går man så bare ned på Posthuset og køber en boblekuvert. Man har så spillet med derned og putter det med det samme i og giver dem kuverten som så bliver sendt, eller??? Ja du skal lige huske adressen;-)

Skal man sende en e-mail tilbage til køberen når man har sendt varen?
Så for du nok gode karakter;-)
Så skal han indbetale 270 kr. på min konto eller hvordan ellers? JA

Hvad er kollistr. og hvorfor koster de næsten 200 kr.? Jeg ved ikke hvad det er
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 20:00 #13
Hvad er kollistr. og hvorfor koster de næsten 200 kr.? det er hvormange du køber pr. gang
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 20:07 #14
OK så 50 boble konvolutter koster ca. 190 kr. på nettet. Men jeg kan jo bare købe én af gangen på posthuset.

Når der er en der har købt min vare, så lægger jeg den endelige pris for varen og fragt prisen og prisen for en boblekuvert, f.eks. 267,75 kr. Så sender jeg en mail til køberen om at han skal indsætte 267,75 kr. på min konto. Tror du så jeg får en mail når han har indsat pengene? Når han så har det, så går jeg på den første hverdag, ned på posthuset, køber en boblekuvert, skriver adressen på, putter spillet i, og sender den. Så går jeg hjem og skriver en mail til køberen, hvor jeg fortæller at spillet er sendt.

Har jeg forstået det rigtigt??

Skal JEG betale fragten nede på posthuset???
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 20:10 #15
Ja det har du, og ja DU skal betale fragten på posthuset, du har jo også modtage pengen fra manden/kvinden som har købt dit spil...
Avatar billede cycan Nybegynder
26. februar 2005 - 20:11 #16
ANG. mail. jeg plejer at skrive en mail, når jeg har flyttet pengne, men det er ikke alle der gør det
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 20:12 #17
"og ja DU skal betale fragten på posthuset, du har jo også modtage pengen fra manden/kvinden som har købt dit spil..." jep, skulle bare lige være sikker på at det ikke skulle betales når køberen modtog varen. OK...

Mange tak allesammen, nu er jeg klar til at sælge lidt ud i min samling :D
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
26. februar 2005 - 20:13 #18
OK
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
02. marts 2005 - 20:31 #19
FØRST! sætter du din ting til salg hvor du husker at skrive KØBER BETALER PORTO så når folk har budt sender du dem dit kontonummer og dagen efter ber du om et konto udtog i din bank... hvis pengene er overført går du ned på dit posthus og sender spillet som et MAXI brev eller som pakke... sender du den som pakke sender du endu en mail til køber og giver ham det Track & trance nummer der står på din pakke label...

Bliver pakken væk hos post danmark så finder køber selv ud af det med sit track & trance nummer dette gælder ikke MAXI breve... forstår du?.. husk at nogle køb/salg sider tager gebyer!!!