Avatar billede jm_wolf Nybegynder
21. februar 2005 - 12:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

"flydende" subtotal- så man hele tiden kan se subtotalen.

Jeg har oprettet et regneark.

Der er 4 kolonner med tal (D, E, F, G)
Tallene starter fra række 5.

Dette skal benyttes som et lille hjælpeværktøj. Man skal derfor hele tiden kunne tilføje nye punkter ned af.

Det jeg ønsker er blot, at man hele tiden kan se subtotalerne. Har ind til nu smidt dem i felt 191, men når man nu når det engang, så skal man ind og rodde igen.

Kan man ikke evt. låse feltet fast eller få den til at være flydende, hvis man kan sige det sådan. Så man kan smide alle de felter ind man vil, men samtidig kan se subtotalerne....?

Anden genial løsning godtages også, så længe det er simpelt at benytte.  Evt lægge subtotalerne i et andet ark (import af værdier).
Avatar billede lasseo Nybegynder
21. februar 2005 - 12:38 #1
Jeg plejer at placere formel f.eks.
=subtotal(9;D5:D65536)
øverst i kolonne D, hvorefter alle tilføjede linier i kolonne D er medregnet. Denne formel har især fordel sammen med autofilter, idet du får summen af de viste poster. Jeg er ikke sikker på om det er hvad du søger, eller du i samme kolonne vil have flere subtotaler?
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
21. februar 2005 - 12:49 #2
Hvad betyder tallet 9 i =subtotal(9;D5:D65536)
Og hvad menes med autofilter... Har ikke gjort så vildt meget i excel..
Avatar billede lasseo Nybegynder
21. februar 2005 - 12:56 #3
Helt OK.
9-tallet henviser til typen af subtotaler. Der findes i alt 11 sumfunktioner, du kan henvise til:
Funktion Funktion
1 MIDDEL
2 TÆL
3 TÆLV
4 MAKS
5 MIN
6 PRODUKT
7 STDAFV
8 STDAFVP
9 SUM
10 VARIANS
11 VARIANSP

hvor 9 altså er en simpel sum, men kun af de viste poster.

Autofilter findes under data og tillader dig i hver kolonne at udvælge mellem de mulige værdier, hvorefter værdier for de udvalgte poster vises i alle linier. Hvis du f.eks. har tabel med adresser og salg i kr. kan du udvælge byen Esbjerg og dermed få vist alle adresser i Esbjerg. Subtotal-formlen kunne så bruges til at få total på al salget til Esbjerg. Ændrer du dernæst til anden by vil formlen ikke behøve at blive ændret, men straks vise resultatet for den udvalgte by.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
21. februar 2005 - 13:00 #4
Cool..

Men er det så samtidig muligt at sørge for at f.eks. ens overskrifter bliver låst, så når man scroller ned, man så stadig vil kunne se overskrifterne? Her er det fra A4 indtil G4.
Det ville nemlig gøre det lidt nemmere at overskue.....

Men ellers er jeg glad nok for svaret...
Avatar billede lasseo Nybegynder
21. februar 2005 - 13:04 #5
Ja, du markerer rækken lige under overskrifterne ved at klikke på række nummeret til venstre. Dernæst vælger du vindue, frys ruder.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
21. februar 2005 - 13:53 #6
Super cool... Hvis du lige sender et svar, så er der point til dig...
Avatar billede lasseo Nybegynder
21. februar 2005 - 13:55 #7
Hermed svar - og tak for points....